• Sus90

Vägrar duscha

Tänkte om nån känner igen sig eller vet om det kanske är en fas:
    Sonen ca 19 mån har helt plötsligt blivit livrädd för duschen/bada i baljan. Han har tidigare älskat att duscha. Leksaker hjälper inte. Eftersom att han agerar så panikartat som om han typ ska dö i duschen blir det numera nästan inga ordentliga tvättar. Tvätta ansiktet tycker han inte om ens vid handfatet längre.

Jag tänkte pröva duscha tillsammans med honom för det gick ganska bra vid ett tillfälle men för att underlätta hårtvätten undrar jag om nån vet var man får tag på nått att ha runt huvudet för att skydda ansiktet så han inte ska få en hemsk upplevelse av det med.

• Svar på tråden Vägrar duscha
  • Birgitta02

Mina ungar avskydde att tvätta håret. Och duscha fanns inte på kartan när de var så små som din grabb. Men de gillade att bada. Är han rädd för det med? Annars kan du försiktigt böja honom bakåt och låta huvudet vila i din hand och sedan försiktigt tvätta håret på honom. Använd barnschampo som absolut inte svider i ögonen ifall det kommer schampo där. Och ta det riktigt riktigt lugnt och försiktigt.
    Tvätta ansiktet med tvättlapp. Då känns det kanske inte lika otäckt.

• Sus90
    Birgitta02 skrev 2015-05-16 12:43:18 följande:

Mina ungar avskydde att tvätta håret. Och duscha fanns inte på kartan när de var så små som din grabb. Men de gillade att bada. Är han rädd för det med? Annars kan du försiktigt böja honom bakåt och låta huvudet vila i din hand och sedan försiktigt tvätta håret på honom. Använd barnschampo som absolut inte svider i ögonen ifall det kommer schampo där. Och ta det riktigt riktigt lugnt och försiktigt.
    Tvätta ansiktet med tvättlapp. Då känns det kanske inte lika otäckt.

Prövade att duscha tillsammans idag och det gick bra när han förstod att jag också skulle duscha. Han fick sitta i baljan under tiden. Sist skulle jag tvätta hans hår och försökte luta honom bakåt men det gick inte alls. När han förstod att det var håret som skulle tvättas började han skrika och försökte rymma. Han fick sitta i mitt knä och jag duschade snabbt hans hår men han skrek och blev jätteledsen såklart...
  • Fnutte

Så har det varit för oss med. Vi fick tvångsduscha honom till han var 2,5 år. Bada är inte ens att tala om. Är man två vuxna funkar det - ensam är det typ omöjligt.

• Sus90
    Fnutte skrev 2015-05-16 19:49:42 följande:

Så har det varit för oss med. Vi fick tvångsduscha honom till han var 2,5 år. Bada är inte ens att tala om. Är man två vuxna funkar det - ensam är det typ omöjligt.

Precis! Och nu är jag gravid med foglossning och kass balans så tycker det är jättejobbigt att duscha honom. Jag ska köra på tvättlappar och tvångsdusch när det verkligen behövs.
  • En blå giraff

Min äldsta var också väldigt rädd för dusch/bad i den åldern. Vi klippte håret väldigt kort, då behövs inte så mycket hårtvätt. Vi satte honom på handfatskanten med fötterna bara i vattnet och tvättade sen av med tvättlapp. Bara tvättlapp också i håret. Det går säkert över och det är enklast att inte göra ett större problem av det. 

• Yonndax

Sonen som är 4½ är/varit panik rädd för att tvätta håret. Bada eller duscha själv går bra men inte att blöta håret. Ett tag fick vi tvångsduscha håret 1 ggr/vecka men till slut orkade jag inte det då jag är höggravid. Så jag tog tjuren vid hornet och försökte lösa problemet. Första gången tog det 30 min men mycket beröm och många pauser för att lugna ner honom. Nu går det hyfsat om vi gör så att när håret ska blötas så håller jag en handduk löst för ansiktet/ mot pannan så att det inte kan rinna ner i ögonen. Nu kan ju sonen räkna så vi har gjort så att han räknar till 3 och under tiden blöter jag, sen tar vi en paus på 15 sec innan han räknar igen. Brukar behöva upprepa räknandet 2-3 ggr så är hårt blött. Efter det torkar jag av ansiktet så att det inte är blött och vi tar en paus på nån minut. Sen tvålar jag in håret och börjar skölja av det försiktigt i nacken. När vi kommer så långt att det riskerar att rinna ner i ansiktet tar vi fram en torr handduk och upprepar på samma sätt som när håret skulle bli blött. Dock kan han behöva räkna till 3 fler gånger innan allt schampo är borta. Gäller att man är lugn själv och mycket beröm. Vi har gjort så att när det är klart har han fått en liten belöning. Frukt, godisbit eller välja vad vi ska äta på kvällen ( inom rimliga gränser) Nu kan vi tvätta håret på kanske 5 min och utan panik dock med tårar.

Svar på tråden Vägrar duscha