• Geicha

Obevakade besök häkte

Hej! De är så att min pojkvän sitter just nu häktad och väntar på att komma upp i hovrätten i slutet av månaden. Vi har obevakad telefonkontakt men bevakade besök. Självklart vill vi ändra på detta och försökt överklaga beslutet men får avslag pga att jag har ett ringa narkotikabrott (thc) sen den dagen dom kom hem och tog honom. Vi har hittills haft 7 bevakade besök. Min fråga är vad krävs för att få obevakat? Finns det några lagar eller regler som ni kan länka till runt de här? Är otroligt frustrerande och de tär på förhållandet att inte kunna få ge honom en kram! Tom plitarna på häktet (häkterna, han har blivit flyttad några gånger) har sagt att de är helt sjukt att vi har bevakade med 2 plitar som sitter med... Enligt mig själv är det ett otroligt stort steg att röka en banan hemma i soffan nån gång till att försöka smuggla in saker till honom!!

• Svar på tråden Obevakade besök häkte
  • Anonym (tussilagon)

Röka banan? Jag gissar att det är att använda narkotika av något slag. Du verkar tycka att "det är väl ingenting" men då ska jag tala om för dig att jag är så jävla trött på att mina skattepengar ska gå till att finansiera kriminalvården som du och din kille belastar. Sluta knarka för jag vill inte betala för dig! Och om det är bestämt att besöken på häktet ska vara bevakade så finns det säkert skäl till det även om du i din låt gå-värld inte inser det. Ett brott är ett brott hur pyttigt du än tycker att det är.

• Anonym (Ilsk)
    Anonym (tussilagon) skrev 2015-05-16 13:40:11 följande:

Röka banan? Jag gissar att det är att använda narkotika av något slag. Du verkar tycka att "det är väl ingenting" men då ska jag tala om för dig att jag är så jävla trött på att mina skattepengar ska gå till att finansiera kriminalvården som du och din kille belastar. Sluta knarka för jag vill inte betala för dig! Och om det är bestämt att besöken på häktet ska vara bevakade så finns det säkert skäl till det även om du i din låt gå-värld inte inser det. Ett brott är ett brott hur pyttigt du än tycker att det är.

• Anonym (*)
    Geicha skrev 2015-05-16 13:14:39 följande:

Hej! De är så att min pojkvän sitter just nu häktad och väntar på att komma upp i hovrätten i slutet av månaden. Vi har obevakad telefonkontakt men bevakade besök. Självklart vill vi ändra på detta och försökt överklaga beslutet men får avslag pga att jag har ett ringa narkotikabrott (thc) sen den dagen dom kom hem och tog honom. Vi har hittills haft 7 bevakade besök. Min fråga är vad krävs för att få obevakat? Finns det några lagar eller regler som ni kan länka till runt de här? Är otroligt frustrerande och de tär på förhållandet att inte kunna få ge honom en kram! Tom plitarna på häktet (häkterna, han har blivit flyttad några gånger) har sagt att de är helt sjukt att vi har bevakade med 2 plitar som sitter med... Enligt mig själv är det ett otroligt stort steg att röka en banan hemma i soffan nån gång till att försöka smuggla in saker till honom!!

Du tror inte det är vanligt att man smugglar in saker till folk i häktet/fängelse?

Hur ska de veta att de kan lita på dig?
  • Anonym (trash)

Lever man som ni gör så blir det konsekvenser. Så är det bara. "Det går ut över ert förhållande" att inte få obevakade besök, säger du. Din kille, och du, har frånsagt er alla rättigheter när ni överträdde lagen. Bit ihop och svälj. Se sen till, när detta är över, att inte hålla på med en massa skit.

• Anonym (tussilagon)
    Anonym (trash) skrev 2015-05-16 14:12:57 följande:

Lever man som ni gör så blir det konsekvenser. Så är det bara. "Det går ut över ert förhållande" att inte få obevakade besök, säger du. Din kille, och du, har frånsagt er alla rättigheter när ni överträdde lagen. Bit ihop och svälj. Se sen till, när detta är över, att inte hålla på med en massa skit.

• Anonym (Sanna)
    Geicha skrev 2015-05-16 13:14:39 följande:

Det är bara att bita i det sura äpplet. Var glad över att du får träffa honom alls. Hade ni inte bott i Sverige då hade du också suttit i häktet. Bryter man mot lagen frånsäger man sig alla rättigheter. Visserligen är man oskyldig till motsatsen är bevisad, men eftersom han sitter kvar i häktet efter tingsrättens dom, anser jag att det finns goda grunder för att hålla honom inspärrad. Sluta klaga. Du är bara patetisk.
  • Anonym (Hh)

När det gäller narkotikabrott är reglerna ganska hårda. Det kan alltså bli bevakade besök hela vägen.

• Anonym (tussilagon)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-16 15:23:22 följande:
    Det är bara att bita i det sura äpplet. Var glad över att du får träffa honom alls. Hade ni inte bott i Sverige då hade du också suttit i häktet. Bryter man mot lagen frånsäger man sig alla rättigheter. Visserligen är man oskyldig till motsatsen är bevisad, men eftersom han sitter kvar i häktet efter tingsrättens dom, anser jag att det finns goda grunder för att hålla honom inspärrad. Sluta klaga. Du är bara patetisk.
    Du har så jävla rätt! Jag kommer i kontakt med många kriminella snyftare i jobbet och har sett och hört tillräckligt för att kunna förmå mig att vara förstående.
  • nevermind
    Anonym (trash) skrev 2015-05-16 14:12:57 följande:

• Anonym (Betala)

Din kille borde få en faktura sen på vad han kostat samhället.

• seriösanvändare

Bara att TS använder uttryck som "plitar" och att "röka banan", luktar trash eller van fängelsekund lång väg.

Sorry TS, men knarkare och kåkfarare ÄR inte att lita på. Så sluta gnäll och börja ett nytt, sundare liv när detta är överstökat, så behöver ni aldrig mer hamna i denna situation.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (trash)
    seriösanvändare skrev 2015-05-19 20:21:21 följande:

Bara att TS använder uttryck som "plitar" och att "röka banan", luktar trash eller van fängelsekund lång väg.

Sorry TS, men knarkare och kåkfarare ÄR inte att lita på. Så sluta gnäll och börja ett nytt, sundare liv när detta är överstökat, så behöver ni aldrig mer hamna i denna situation.

Håller helt med dig. Som du ser blev min anonyma signatur "trash" så jag såg det också. Antingen har du hamnat i dåligt sällskap TS, eller så passar ni varandra som hand i handske. Men ska du och killen undvika att sitta i fängelse eller komma i klammeri med rättvisan gång efter annan så kanske det kan vara idé att börja tänka över ert liv. Dina ordval i TS får mig att förstå att ni inte är så gamla. 18? 19? Gå in i vuxenvärlden med visioner om ett bättre och tryggare liv.
  • Anonym (trash)

Eftersom han sitter kvar efter tingsrättens dom så är det ett allvarligt brott som han dömts för. Man har tydligen överklagat till hovrätten - och det är händer ibland att de skärper tingsrättens dom. Dvs han får sitta längre i fängelse än tingsrätten dömde honom till.

SItta på familjeliv.se och gnälla kan du göra. Men du lär inte få sympatier bland oss som knegar och håller oss inom lagens gränser.

• Anonym (Du vet vem jag är)

Hej Bonnie and clyde! Röka en "banan" är inte det enda du och din kille satt häktade för. Utan även ringa narkotika (THC amfetamin) vapenbrott.

Och varför ni har bevakat är just för att han har restriktioner. Ganska lätt att förstå va?

Så lyd dessas råd och skaffa dig ett bättre liv.

• Anonym (hmmm)

Rätt lustigt att sådana so SKITER I ATT LEVA efter de lagar och regler som finns i ett samhälle skriker högst efter just lagar och regler när de väl åker fast?!

Men då handlar det ju om lagar och regler som gagnar dem!

• Jailwife

Vet precis hur frustrerande de är. Sitter i samma situation! Förhoppningsvis får ni obevakade när han väl är ute på anstalt. Säkerligen ett par bevakade även där men när dom ser att allt fungerar och beroende på hur han beter sig på avdelningen så kan ni få okontrollerade besök längre fram. Så länge han sitter på häktet får du räkna med kontrollerade besök. Är han dessutom dömd för våldsbrott kan de försvåra då de även handlar om din säkerhet som dom är ansvariga för under ett besök. Du får tänka positivt o efter kvaltiden får han ju permissioner:) skit i alla negativa kommentarer här. Folk utan empati är inget att bry sig om!

• Anonym (W)
    Jailwife skrev 2015-06-05 17:39:19 följande:

Folk utan empati är inget att bry sig om!

Inte? Varför är du då tillsammans med en empatistörd människa?
Svar på tråden Obevakade besök häkte