• Snodda

Växelvis boende som inte funkar

Jag och mitt ex separerade för 4 år sedan. Vi har en dotter tillsammans som fyller 13 i år. Vi har provat varannan vecka för ett par år sedan men det funkade inte alls. Min dotter trivdes aldrig hos mig och min nya familj hur vi än försökte. Sen dess har hon bott med sin mamma. Nyligen sa min dotter till mig att hon inte vill bo med sin mamma längre, dom bråkar tydligen mycket, och hon har träffat en ny. Jag och mitt ex kan inte kommunicera med varandra så den vägen funkar inte. Vet inte riktigt vad jag skall göra, var annan vecka funkar det om man skall bo i två så olika världar?. Vi på landet hennes mamma i stor staden, inte samma syn på uppfostran + att vi inte kan kommunicera. Tror min dotter skulle må bäst av att ha en fast punkt. Kan man ställa det "kravet" till sin dotter?. Vill ju hennes bästa. Vet inte riktigt var jag ska börja riktigt. Som sagt hennes mamma kan jag inte prata med.

• Svar på tråden Växelvis boende som inte funkar
  • Ramborg

Varför fungerade inte varannan vecka förra gången?

Skulle det funka med skolan att bo varannan vecka?

Annars får det väl bli heltid hos dig med varannan helg hos mamma mamman.

Se till så att hon fattar att det är på riktigt hon flyttar isåfall. Hon kan inte flytta tillbaka så fort det blir nej till att vara ute sent på lördagen eller till ett par dyra jeans eller vad som helst.

42.
  • Brumma

Prova.

Hon är tillräckligt stor för att man ska kunna involvera henne i samtalet. Förklara skillnaderna och att om hon bor mer hos er så måste hon förhålla sig till era regler tex. Det är skillnad att bo vh och vardagar. Det kommer finnas krav som inte finns hos er nu. Att göra läxor varje dag tex. Att gå o lägga sig i tid när hon ska till skolan dagen efter. Att hjälpa till hemma. Att det inte blir lika lätt att umgås med kompisar efter skolan. Osv..

En del av det här kommer med vardagslivet och det är ngt hon i dagsläget inte har hos er. Och det är antagligen några av de här grejerna hon bråkar med sin mamma om. Jag tycker absolut att ni borde testa vv eller liknande MEN jag tycker inte det är ok att hon eventuellt använder "jag flyttar till pappa" som hot om bråken hankar om normal uppfostran.

Ni kan ju börja med att utöka vh till onsdag till söndag tex.

Prata först med dottern om detta VERKLIGEN är ngt hon vill eller om hon fått för sig att hon slipper krav om hon flyttar till er. Sedan - om hon vill - så meddela mamman om att dottern vill göra detta och lämna några förslag. Vv, böra med utökade helger eller liknande.

Svar på tråden Växelvis boende som inte funkar