• Tvärslut

Morfea

Tänkte starta en ny tråd angående morfea. Jag har denna hudsjukdom o undrar lite om nån vet om det finns en stödgrupp eller så i detta land. Har inte fått då mycke info från hudläkaren (Falun) de hänvisade bara till Google:)!? Tycker det är konstigt. En del får cellgifter, varför? Är det när den påverkar insidan av kroppen? Jag har tydligen inte en formen utan bara den ofarliga på huden som bildar massa fula fläckar. Mitt sitter mest på underarmar och bröst. Jag har läst att det kan komma efter ect o mässling. Jag har varit med om båda grejerna. mässling när jag var 18 och ect när jag var 34 fick fläckarna när jag var 35. Tacksam för svar o diskussion!

• Svar på tråden Morfea
  • skumtomte89

Jag har också morfea..fick diagnosen 2010, på vårdcentralen trodde de först att det var svamp, men hudläkare konstaterade senare att det var morfea. Mina fläckar (tror jag bara har två) är endast på bålen. Sen det först uppkom har de äldsta har läkt ut och syns knappt längre.

Tycker det är väldigt svårt att hitta information om sjukdomen och läkaren gav ingen information heller. Googlade först och trodde det var samma sak som systematisk sklerodermi och blev jätterädd, men det verkar som att morfea är ofarligt?

Har hört att MSM ska hjälpa, och har börjat dricka det i vatten samt gjort kräm av det. Får se om det hjälper att få bort det "stela" som fortfarande är kvar fastän de mörkare fläckarna är borta.

• Tvärslut

Skönt att ditt verkar läka ut, fast jag har läst att det kan blossa upp igen... Vet inte men tror inte de forskat så länge på det här så... Jag blev rekommenderad en nya zelandsk sida. Nåt gäng som kan mycke om det. Om du googlar morfea hittar du det lätt. Engelska dock. Mina fläckar minskar ingenting. Bara ökar. Mer om jag är gravid är en fritolking från min sida. Har knappt haft att det kliar eller nåt. Mest är det mörka fläckar, ibland det senaste året blossar det upp o blir lite som eksem. Tycker det är jobbigt, fult... Vet inte hur jag ska förhålla mig till det. Hur jag ska känna. Har läst att man kan få fläckar i hårbotten o då tappar man håret där, kommer inte tillbaka. Nåt du hört? Det o om det sätter sig i ansiktet är väl största skräcken. Har en fläck som börjar komma på ryggen som det ser ut men det är vitare.. Kliar ibland. Når inte med kortison där själv så det blir som det blir. Ska till hud snart igen så ska höra mer med dom o behandling ev.

Svar på tråden Morfea