• lugde

    Vilken grästrimmer?

    Kollar lite på olika bensindrivna grästrimmrar. Ska endast ha den till att trimma gräs runt några träd hemma så det krävs ingen värstingmaskin men vill ändå att det ska va ett bra märke som håller. Vill också att det ska vara en lättstartad o lätt maskin så även frugan kan köra den. Dom jag kollar på är:

    Husqvarna 122c

    Stihl fs38

    Jonsered gt 2128

    Har ni några tankar o idéer kring dessa :)?

    Mvh

  • Svar på tråden Vilken grästrimmer?
  • Anders 386

    Har inget bra svar. Men generellt gäller att köpa rätt maskin till rätt ändamål. Själv har jag en bensintrimmer och en uppladdningsbar elektrisk. Den bensindrivna till grovaverkning o den elektriska till finliret efter gräsklippningen.

    Om man bara ska "trimma gräs runt några träd" kanske du ska fundera på en batteridriven maskin istället? men det är lite svårt att veta utifrån din beskrivning..

  • Skogshuggaren

    Har du större ytor rekommenderar jag en 4-taktare. Lägre bränsleförbrukning, tystare och renare avgaser. Dock är de tyngre och dyrare än 2-taktare.

    Kör själv en Stiga med Hondamotor vid sommarstugan. Har fungerat fint i 4 år. Mycket lättstartad.

    För mindre ytor, kanter, runt träd etc fungera en elektrisk bra. Vi testade en med batteri för sådär 10 år sedan, men batteriet blev sämre ganska fort. Kanske är de bättre idag? Nu har vi en med sladd.

  • hittpånåt

    Bosch batteridrivna, inget krångel med trimmertråd, enkla små knivar som man byter plättlätt, batteriet räcker länge!

Svar på tråden Vilken grästrimmer?