• Anonym (förstår ej)

Vill Arbetsförmedlingen att man ljuger?

Jag förstår inte Arbetsförmedlingens regelverk. Om man blir anvisad att söka ett visst jobb, eller anvisad till t ex en rekryteringsträff, till något man absolut inte vill ha eller passar för - ska man då ljuga för rekryteraren? Är inte det bedrägeri? För samtidigt får man ju inte försvåra möjligheterna att få jobb...

• Svar på tråden Vill Arbetsförmedlingen att man ljuger?
  • seriösanvändare

Det beror på varför man inte vill ha eller tycker att man passar för ett visst jobb. Men nej, Arbetsförmedlingen kan inte kräva att man ljuger. De kan kräva att man inte är ärligare än nödvändigt, men det är allt.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • asta66
    seriösanvändare skrev 2015-05-17 17:39:13 följande:

Det beror på varför man inte vill ha eller tycker att man passar för ett visst jobb. Men nej, Arbetsförmedlingen kan inte kräva att man ljuger. De kan kräva att man inte är ärligare än nödvändigt, men det är allt.

Det går väl alltid att söka ett jobb på ett sånt sätt att man inte får det.
  • Anonym (tsktsk)

Nej, ljuga ska man inte göra, Glad rakt ut.. men du kan försköna verkligheten.

-Learn the rules so you can break them properly.

• seriösanvändare
    asta66 skrev 2015-05-17 17:52:19 följande:
    Det går väl alltid att söka ett jobb på ett sånt sätt att man inte får det.
    Det beror på hur desperat arbetsgivaren är efter folk. (Ja, trots arbetslösheten idag finns det ju bristyrken).

Man får inte skriva medvetet dåliga ansökningar eller göra medvetet dåligt intryck på en anställningsintervju eller rekryteringsträff t ex. Däremot kan Arbetsförmedlingen inte tvinga en att fara med regelrätt osanning. 

Men ja, det går (oftast) att "göra sig omöjlig" eller oattraktiv för arbetsgivaren utan att åka dit för det, om man gör det på rätt sätt.
  • Anonym (förstår ej)

Tack då vet jag!

• asta66
    seriösanvändare skrev 2015-05-17 18:18:01 följande:
    Det beror på hur desperat arbetsgivaren är efter folk. (Ja, trots arbetslösheten idag finns det ju bristyrken).

Man får inte skriva medvetet dåliga ansökningar eller göra medvetet dåligt intryck på en anställningsintervju eller rekryteringsträff t ex. Däremot kan Arbetsförmedlingen inte tvinga en att fara med regelrätt osanning. 

Men ja, det går (oftast) att "göra sig omöjlig" eller oattraktiv för arbetsgivaren utan att åka dit för det, om man gör det på rätt sätt.
    Hur kan nån bevisa att en ansökan var medvetet dålig? Det räcker ju att skriva att jag och min familj bor och trivs i X-stad och jobbet är i Y-stad.
  • seriösanvändare
    Anonym (tsktsk) skrev 2015-05-17 18:07:34 följande:

Nej, ljuga ska man inte göra, Glad rakt ut.. men du kan försköna verkligheten.

-Learn the rules so you can break them properly.

Det är en annan sak.

Det finns de som tänjer rejält på sanningen för att de så gärna vill ha ett visst jobb. Det är inget AF får uppmuntra eller ställa sig bakom, men jag är säker på att de ser genom fingrarna med det.
  • Anonym (tillbaka från väggen)

...och jag undrar om AF kan tvinga en att söka jobb på en arbetsplats där man jobbat förut och där man absolut inte mådde bra? Jag blev sjukskriven av stress på en viss stor arbetsgivare här i stan och jag sa upp mig. Har alltså haft lång karens (som jag visste att jag skulle få) och söker nu jobb med a-kassa. Så givetvis dyker det upp jobb hos denna arbetsgivare som jag absolut inte vill ha (för folk slutar där eller blir sjukskrivna på löpande band). 

Kan jag prata med min handläggare och slippa söka dit? Jag kan ta några dagars karens till bara jag slipper. Jag har en utbildning som anses ha goda möjligheter att få nytt jobb så det är inte så att det bara finns denna arbetsgivare....men jagmåste ju söka alla jobb som kommer upp på platsbanken som jag har utbildning för.

Givetvis ska jag fråga AF själv men hur skulle ni resonerat i detta fall?

• seriösanvändare
    asta66 skrev 2015-05-17 18:20:16 följande:
    Hur kan nån bevisa att en ansökan var medvetet dålig? Det räcker ju att skriva att jag och min familj bor och trivs i X-stad och jobbet är i Y-stad.
    Om jobbet är i samma stad då? Eller om det handlar om en rekryteringsträff där man ofta intervjuas på plats?

I de flesta fall går det givetvis att slippa undan eftersom arbetsgivarna har många andra sökande att välja på, men vissa branscher skriker efter folk. Och det är ju oftast dessa som arbetslösa anvisas till eller som ordnar rekryteringsträffar. 
  • asta66
    Anonym (tillbaka från väggen) skrev 2015-05-17 18:22:16 följande:

...och jag undrar om AF kan tvinga en att söka jobb på en arbetsplats där man jobbat förut och där man absolut inte mådde bra? Jag blev sjukskriven av stress på en viss stor arbetsgivare här i stan och jag sa upp mig. Har alltså haft lång karens (som jag visste att jag skulle få) och söker nu jobb med a-kassa. Så givetvis dyker det upp jobb hos denna arbetsgivare som jag absolut inte vill ha (för folk slutar där eller blir sjukskrivna på löpande band). 

Kan jag prata med min handläggare och slippa söka dit? Jag kan ta några dagars karens till bara jag slipper. Jag har en utbildning som anses ha goda möjligheter att få nytt jobb så det är inte så att det bara finns denna arbetsgivare....men jagmåste ju söka alla jobb som kommer upp på platsbanken som jag har utbildning för.

Skriv en kort intetsägande ansökan. De känner nog igen ditt namn och risken är ju att du inte blir uttagen till intervju.
  • seriösanvändare
    Anonym (tillbaka från väggen) skrev 2015-05-17 18:22:16 följande:

Måste du verkligen söka alla jobb? Kollar handläggaren upp det? Det beror ju på hur många andra jobb det finns att söka...

Eller har du en specifik utbildning som det inte finns så många arbetsplatser till?
  • Anonym (tillbaka från väggen)
    seriösanvändare skrev 2015-05-17 18:25:59 följande:
    Måste du verkligen söka alla jobb? Kollar handläggaren upp det? Det beror ju på hur många andra jobb det finns att söka...

Eller har du en specifik utbildning som det inte finns så många arbetsplatser till?
    Tack för ditt svar. Jag har inte blivit anvisad just detta jobb, för det verkar ju vara lite godtyckligt när man blir det. Men OM jag blir anvisad, eller om AF-handläggaren i efterhand undrar om jag sökt detta jobb, då sitter jag ju inte så bra till. Jag har rent samvete i övrigt och söker alla jobb men just detta vill jag INTE tillbaka till. Jag kan inte heller skriva en ansökan då mina gamla kollegor/chef kommer att läsa den och det vill jag inte av skäl som har att göra med min tidigare utmattningsdepression och egna uppsägning....det är fullt möjligt att de skulle vilja anställa mig igen då de inte riktigt fattade vad som hände....

Jag kommer troligen att hitta ett annat jobb men det skulle kännas bra att inte bli avstängd från a-kassan dessförinnan. Vilket jag antar att man blir om man inte söker de jobb som finns. 
Svar på tråden Vill Arbetsförmedlingen att man ljuger?