Att hitta sig själv efter en separation
Söndag och tråkigt väder så jag har läst lite nyheter på nätet. Snubblade över Middag hos Hanna och Amanda på aftonbladets webbtv sändningar. Ett av middagarna var med Kristin Kaspersen och Erik Segerstedt. Jag blev så överumplad över Kristins berättelse om hur man tappar sin egen identitet under ett förhållande. Hennes ord kunde vart mina. Det kändes så skönt att förstå att jag inte var ensam.
Själv har jag separerat för dryga 2 år sen och upplevde känslan av att jag inte kunde stå för alla mina värderingar och åsikter efter vårt förhållande tog slut. Det var som ett uppvaknande, vem är jag och vad är mina värderingar.
Vi var ett par i mer än 10 år och jag inser att jag varit en nickedocka. Samtidigt som resan vart underbar, att hitta sig själv, att äntligen få stå för det du tror på och ha dina egna åsikter. Så kan jag bara inte förstå hur dum jag har varit.
Jag tror att man formas av sitt sociala umgänge och du kan inte sticka ut. Hur skulle det se ut, en ensam socialdemokrat med vänstersväng mitt bland dom blåaste borgare t.ex. Jag fick alltid rådet av min man, Några år äldre än mig, att det var bäst att vara tyst och lyssna, det passar sig bäst för en kvinna.
Idag är jag en självständig och säker människa. Jag vet vad jag tycker och står upp för mina egna åsikter, och har gärna dialoger omkring dom. Jag är inte statisk i mina åsikter, men dom är mina egna tills någon annan visar mig motsatsen.
Att ha hitta sin egen personlighet och sina egna värderinga tar tid och är omvälvande.
Men viken underbar känsla att våga stå upp för dig själv och det du tror på.
Är det någon som känner igen sig?