• Anonym (mamma)

    Får dottern vara hemma?

    Min dotter är nio år och har fått springmask. Fick behandling på morgonen, men mår väldigt dåligt av detta psykiskt. Hon är rädd för att bli retad under veckan eftersom hon måste ha extra handhygien och städa efter sig på toan och lärarna då ha mer koll på henne. Inatt sov hon inte många timmar på grund av oro.

    Enligt smittskyddet är springmask otroligt smittsamt, men barnen får ändå vara på förskola och skola. Men min fråga är nu: får jag vabba denna veckan då dottern mår så psykiskt dåligt av detta, samt för att minska smittspridningen? Lärarna säger att det såklart är bra om hon är hemma, men enligt högre instans får de inte neka henne att komma.

  • Svar på tråden Får dottern vara hemma?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Rätten till tillfällig föräldrapenning gäller vid följande tillfällen:


    ·         barnet är sjukt eller smittat


    ·         barnets ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel den andra föräldern, en dagbarnvårdare eller en släkting


    ·         den andra föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare


    du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

     


    Du har alltid rätt att ansöka om ersättningen, det kommer att göras en bedömning i det enskilda fallet när ansökan kommer in till oss. Skriv så tydligt och utförligt du kan om vad anledingen är till att du ansöker om ersättningen.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

Svar på tråden Får dottern vara hemma?