• Puff Mummy

Täcke och påslakan med standardmått eller IKEA mått? Vad välja?

Hej!

Väntar tvillingar och är i inhandlingstagen. Vi hade tänkt att köpa billiga spjälsängar på IKEA (behöver två hemma och två till landet). Till spjälsängarna ska vi köpa madrass, underlakan, sängskydd och spjälskydd på IKEA, eftersom jag förstått att de har annorlunda mått än standardmåtten.

Men när det kommer till täcke och kudde, och påslakan och örngott är vi lite villrådiga.

Köper man täcken och kudde på IKEA är man fast med deras standardmått och måste köpa alla påslakan och örngott där.

Å andra sidan, var köper man billiga påslakan och örngott som passar till täcke och kudde med standardmått? Vill ju inte köpa täcke och kudde med standardmått och sedan vara hänvisade till superdyra påslakan och örngott, särskilt som vi måste ha så många uppsättningar. Vilka butiker säljer normaldyra påslakan och örngott? Någon som vet?

Någon som har några tips/synpunkter på hur vi ska göra?

• Svar på tråden Täcke och påslakan med standardmått eller IKEA mått? Vad välja?
  • Helle

Jag har stött på samma problem som ni. Täcken verkar vara standardmått 100x130 (förutom IKEAS). Där har jag funnit att de flesta lakan finns, typ från Gekås och de flesta barnaffärer. Däremot är kuddarna av varierande mått och även om det bara skiljer på ett par cm så blir det ju problem om örngotten är lite för små.

Jag tänkte försöka spana in snygga lakan och örngott och sen se om det går att få tag i täcke till den storleken.

Har tyvärr ingen koll på vad som säljs på "vanliga" affärer.

Lycka till!

• Fridlund

på jysk tycker jag det finns mycket påslakan och örngott, har köpt allt vårt där....hyfsade priser också!

• Tygtiiger

Det enklaste är att köpa påslakan i vuxenstorlek och kapa dem på hälften - så får ni bebispåslakan i standardstorlek, men det kräver att man syr lite.

Vi har inte kunnat ha täcke till vår son, det blir för varmt, så vi har klippt sönder IKEAS billiga fleecefilt till lagom storlek. Babyproffsens kuddar har jag gillat, de är inte så tjocka som IKEAS så de var bra när sonen var nyfödd.

I er situation hade jag antingen köpt vuxenpåslakan på hemtex rea och sytt några uppsättningar i standard storlek (då kan man ha ikeas täcken i), eller, om ni inte känner för att sy, så hade jag köpt ikeas täcken och påslakan. Då kan man iofs bara använda ikeas täcken (eller klippta fleecefiltar ) men de är billiga och fina - jag har bara hittat barnlakan från himla och lexington annars som jag gillar (mycket är för tokputtinuttigt för min smak) och det blir ju jättedyrt.

Jag har bara hittat babypåslakan på babyaffärer och en gång på Åhlens (billigt och jättefint).

• Maj på Malö

Vi köpte täcke och kudde i standardstorlek från Rätt Start och ett par påslakansset från Ikea som funkar bra ändå. Täcket och kudden från Ikea rekommenderas inte före ett år, så vi ville inte köpa dem. Påslakanet är lite för brett, men det gör ju inget, och aningens för kort, men det gjorde inte heller särskilt mycket, täcket går ju att vika upp ett par centimeter. Nu har inte kotten tittat ut ännu, så jag kanske tycker annorlunda när jag testat live, men det ser ut att funka finfint!

• johandra

Vi har köpt täcke på ikea men inte kuddar då dom tydligen ska vara dåliga..Har även köpt sängkläder på ikea men inte haft en tanke på det där med måtten..Ska ta o kolla det genast...

Däremot kan jag tipsa om att sy om vanliga lakan till spjälsängarna istället för att köpa babylakan..Jag köpte ett vanligt lakan på ikea för 59:- o av det fick jag ut 3st lakan till sängen..

Lycka till med allt

• hallon80

Nu när det diskuteras påslakan och så...vet någon om Esprit har påslakan för barn/bebisar...spjälsängen eller vagnen?

• Puff Mummy

Hej!

Tack för alla tips!

Att sy om saker kommer dessvärre inte på fråga (har inte tid och har ingen symaskin) så vi blir nog hänvisade till att köpa IKEAs påslakanset helt enkelt. Det blir för dyrt att köpa påslakanset på barnbutikerna (iallafall de jag varit inne på, som alla ligger i Sthlms innerstad). Ska i och för sig kolla Jysk, om det finns någon sådan butik i närheten.

Vad är det som är felet med IKEAs täcken och kuddar, varför ska man inte använda dem för små barn?

• Serendipity

Som jag fattat det så rekommenderar IKEA såväl som andra försäljare (t ex Minimundus.se) att man i början använder den pyttelilla kudden (vagn/vagg-kudden) även i spjälsängen för att sedan byta till den större när barnet blir äldre.

Tror också det har att göra med hur mycket stoppning det är i kudden.

• johandra

Ikeas kuddar ska tydligen vara dåliga just för att stoppningen inte ligger fast, utan klumpar sig i kanterna på kudden..Detta har jag HÖRT bara, har ingen aning om det stämmer...

Täcke rekomenderas inte till små barn då dom har svårt att reglera kroppstemperaturen men vi har lite småkallt i sovrummet och sen får man väl se hur liten är..Om vi kommer använda täcke eller ej..Men vi har köpt ett iaf..

Vi köpte kudde på babylan för 119:- o den verkar bra iaf..Testade med ikea-sängkläder igår o örngottet var liiite långt men annars funkade det finfint!

Lycka till med allt

• Lalalong

Vi har köpt säng på IKEA men sen köpt täcken och kudde, påslakan och lakan och så i standardmått (Ullared).
    Skillnaden på IKEAS mått och andra sängar är väl bara på någon centimeter, tror inte det spelar in på täcket och lakanet precis.

• Trolliz

Har täcke och kudde från ikea. Täcket är jag helnöjd med, men kudden klumpar sig i kanterna som lillalillajag skrev, så den har vi bytt ut.

Nackdelen med IKEA grejjer är ju att man bara kan köpa påsllakan på just IKEA och dom har inget stort utbud på sånt.

• tittis

Jag har köpt täcke på Hemtex som jag tänker klippa sönder i de storlekar jag kommer att behöva till vagn, vagga, korg m.m. Jag har oxå köpt tyger som jag skall sy lakan av som passar täckena.

Jag tycker att det är viktigt att täcken och kuddar är ÖKO-TEX märkta och helst så att de klarar babykraven. Det är lite svårt när man köper tyger på metervara men det finns att hitta som färdigsytt.

• Fridlund

dets tämmer, ikeas kuddar är helkassa!!!! min dotter behöver inta ligga länge på den för att all stoppning ska åka ut i sidorna, då kan man ju lika gärna vara utan!
    kudde och täcke har vi från jysk, de är jättebra! dom har mycke lakan och så både till vagga vagn och spjälsäng

• Tate

Jag hittade bara "stora" och för tjocka täcken på Ikea, och det slutade med att vi aldrig använde dem. Jag tror att de kommer passa bättre i sonens juniorsäng. Däremot hittade jag fina och billiga spjälsängspåslakan på jysk (på rea iofs, men de har ju rea ofta) som var lagom stora till vår Ikea spjälsäng och till en nyfödd. I påslakanet använde jag bara en babyfleecefilt som jag fick när jag började prenumerera på en föräldratidninge, men det går ju lika bra att klippa till vilken filt som helst. På jysk hittade jag även en babykudde som var lagom tunn - man vill ju inte att ansiktet ska sjunka ner i en massa fluff.

• Daddys Girl

Tjenixen!!
    Har köpt säng, madrass, täcke och filtar från Ikea. Brydde mig inte så mycket om att titta på måtten eftersom jag har en väldigt händig mamma som syr påslakan till oss. Man kan ju rätt lätt sy om stora påslakan till åtminståne två påslakan till spjälsängen. Blir lite ekonomiskare oxå.

Svar på tråden Täcke och påslakan med standardmått eller IKEA mått? Vad välja?