• Anonym (Fråga)

    Föräldraledig och måste akut till tandläkare

    Hej,

    Jag har fått ngn infektion i tandköttet och måste ringa till tandläkare idag och få en akuttid. Tandköttet är väldigt inflammerat och kan inte äta/dricka. Jag är mammaledig och har ingen som kan passa min son. Kan min man ta vab eller tillfällig föräldrapenning (är det samma sak?) för att ta hand om min son den tiden jag måste vara borta? Om ja, hur går man tillväga?

    Tacksam för snabbt svar.

  • Svar på tråden Föräldraledig och måste akut till tandläkare
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Vabba och tillfällig föräldrapenning är samma sak.


    Är barnet 8 månader eller mer kan din sambo vabba för den del av dagen som du inte kan ta hand om barnet. Om barnet är under 8 månader är det endast föräldrapenning din man kan ta ut. Du behöver ta bort din dag med föräldrapenning helt eller delvis beroende på din tid h os tandläkaren.


    Man kan också ta ut föräldrapenning samtidigt för samma barn i form av dubbeldagar så länge barnet inte har fyllt 1 år.


     


    Läs mer här på sidan 3 under rubriken Kan båda föräldrarna var hemma samtidigt och få föräldrapenning.


    https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1501.pdf?MOD=AJPERES


     


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     


     

Svar på tråden Föräldraledig och måste akut till tandläkare