• Ingensolstråle

Tips på mat som 7 månaders kan äta själv?

Har en liten på 7 månader som inte riktigt gillar purée eller att bli matad utan vill gärna plocka med mat själv.

Vi har provat smörgås med leverpastej, sen får han majskrokar, rån och gurka emellanåt men är ju ingen näring i det så söker efter tips på plockmat. Gärna med lite näring i..

Kan man ge pasta som man delar i lämpliga bitar? Kokt ägg? Vet att jag sett majs som tips här, är det kokta majskorn då? Hur är det med kokt fisk, typ torsk?

• Svar på tråden Tips på mat som 7 månaders kan äta själv?
  • AnnaSthlm

Vår son gillade ostkuber i den åldern. Och visst är det näring i bröd med leverpastej!

• Gryntroll

Vi gav sonen kokta makaroner med smör på, väl kokta morotsbitar (inte slantar! utan mindre alt kokta stavar så han kunde hålla ordentligt), kokta majskorn, skivbar leverpastej i små kuber/stavar.

Blir lite osäker på åldern på honom men tror det var runt 7 mån han började testa med sånt eftersom han inte gillade puréer.

• Ingensolstråle
    AnnaSthlm skrev 2015-05-19 09:33:48 följande:

Vår son gillade ostkuber i den åldern. Och visst är det näring i bröd med leverpastej!

Kan man ge det fastän han inte har tänder än? Ja absolut, dåligt formulerat av mig.. Syftade på rån, majskrok och gurka :) . Var dock inget av smörgåsen som hamnade i munnen på egen hand och när man hjälper honom går det med nån bit och sen blir han ledsen, samma sak när man matar honom med puréer. Verkade inte jätteförtjust i leverpastej men tar väl några gånger innan de fastnar för något.
  • Ingensolstråle
    Gryntroll skrev 2015-05-19 09:36:30 följande:

Vi gav sonen kokta makaroner med smör på, väl kokta morotsbitar (inte slantar! utan mindre alt kokta stavar så han kunde hålla ordentligt), kokta majskorn, skivbar leverpastej i små kuber/stavar.

Blir lite osäker på åldern på honom men tror det var runt 7 mån han började testa med sånt eftersom han inte gillade puréer.

Tack för tipsen! Hur lång tid tog det innan er son började äta puréer? Eller han kanske aldrig gjorde det? Han satte inte majskornen i halsen.. Kanske de inte gör om de är ordentligt kokta?
  • Ingensolstråle

Ni som gett blomkål och broccoli, ger ni dem hela? Är första barnet så har inte så mycket koll, har tänkt att man börjar med puréer och sen är det inte mer med det.. Så ursäkta om jag ställer lite dumma frågor! :)

• Malima

Våra barn fick kokt fisk, frikadeller, pasta, kokta frysgrönsaker( ex ärtor, majs osv) potatisbitar, leverpastej, ost i små mängder( pga salt), frukt i lagom bitar.... Det mesta alltså, men minus salt.

• Ingensolstråle

Egentligen kan man kanske ge det mesta så länge det är i lämpliga bitar, inte för mycket salt och är lätt att svälja utan att behöva tuggas? Är det något särskilt som man ska undvika?

• Gryntroll

Efterrättspuréer var det som gick ner. Annars ville han ha vanlig mat som vi delade i lagom bitar.

Vi har inte haft några problem med att de sätter i halsen. De har båda (dottern fick också bitar även om hon också åt puréer) donat runt maten i munnen och sedan svalt utan problem. Vi har inte heller suttit på helspänn och börjat vifta och hojta om "akta akta du sätter i halsen" (vilket deras farmor gjort och då har de hoppat till och blivit stressade, dvs större risk för att sätta i halsen, som deras kusiner gjort efter hennes hispiga tilltag...). Men självklart låt inte barnet äta ensam, sitt med och håll lite lagom koll

• Santin

Jag ger inga puréer och har aldrig gjort. Gått direkt på mat från ca 6 månader. Puréer hatar min tös. Hon vill gärna äta allt själv.

• Ingensolstråle
    Santin skrev 2015-05-19 13:48:12 följande:

Jag ger inga puréer och har aldrig gjort. Gått direkt på mat från ca 6 månader. Puréer hatar min tös. Hon vill gärna äta allt själv.

Med puréer menar jag all slags barnmat på burk. Han gillar inte heller gröt så det är svårt men lär väl släppa så småningom. Nu har han iofs bara testat mat från 6 månader vid färre tillfällen så krävs kanske fler gånger men spaghetti och köttfärssås och laxgryta var inget gott verkade det som. Eller så är det gott men gillar bara inte att bli matad med sked..
  • Ingensolstråle
    Gryntroll skrev 2015-05-19 11:15:32 följande:

Efterrättspuréer var det som gick ner. Annars ville han ha vanlig mat som vi delade i lagom bitar.

Vi har inte haft några problem med att de sätter i halsen. De har båda (dottern fick också bitar även om hon också åt puréer) donat runt maten i munnen och sedan svalt utan problem. Vi har inte heller suttit på helspänn och börjat vifta och hojta om "akta akta du sätter i halsen" (vilket deras farmor gjort och då har de hoppat till och blivit stressade, dvs större risk för att sätta i halsen, som deras kusiner gjort efter hennes hispiga tilltag...). Men självklart låt inte barnet äta ensam, sitt med och håll lite lagom koll

Okej, här är inte fruktpureer eller liknande särskilt uppskattat heller. Tack för tipset om att inte oroa sig för mycket för att de ska sätta i halsen och att vara med dem när de äter själva känns som en självklarhet :)
  • Santin
    Ingensolstråle skrev 2015-05-19 14:03:44 följande:
    Med puréer menar jag all slags barnmat på burk. Han gillar inte heller gröt så det är svårt men lär väl släppa så småningom. Nu har han iofs bara testat mat från 6 månader vid färre tillfällen så krävs kanske fler gånger men spaghetti och köttfärssås och laxgryta var inget gott verkade det som. Eller så är det gott men gillar bara inte att bli matad med sked..
    Har inte gett nån burkmat. Hon äter den mat vi äter. Tar upp det hon ska ha innan jag saltar.
  • Ingensolstråle
    Santin skrev 2015-05-19 14:58:19 följande:

Har inte gett nån burkmat. Hon äter den mat vi äter. Tar upp det hon ska ha innan jag saltar.

Okej då är jag med. Men har för mig små barn endast ska ha kokt mat, tänker isf hur ni gjort med mat som ni stekt. Har hon fått äta det med? Igår hade vi pastasås med ajvar och lät honom smaka lite för skojs skull, verkade gilla det.. Dietisten nämnde också att en del barn inte gillar gröt och liknande utan vill ha mat som är kryddad och smakar mer.
  • Santin
    Ingensolstråle skrev 2015-05-20 10:31:38 följande:
    Okej då är jag med. Men har för mig små barn endast ska ha kokt mat, tänker isf hur ni gjort med mat som ni stekt. Har hon fått äta det med? Igår hade vi pastasås med ajvar och lät honom smaka lite för skojs skull, verkade gilla det.. Dietisten nämnde också att en del barn inte gillar gröt och liknande utan vill ha mat som är kryddad och smakar mer.
    Jag har lagat mycket i Ungnen. Pannbiff, omeletter, kyckling, fisk osv.

Delar sedan i mindre bitar som hon får äta Själv. Läs på om metoden blw. Finns mycket bra tips och trix där.
  • Ramborg

Båda mina har gillat chili con carne. De gillade smakrik mat. Jag brukar ha majs, bönor och en rejäl klick creme fraiche i, så det är ganska kraftig mat. Och perfekt att plocka och kladda själv med. Och så saltar man på slutet, när man tagit bort det som bebisen ska ha.

42.
Svar på tråden Tips på mat som 7 månaders kan äta själv?