• Anonym (J)

Ni med ca 10 års åldersskillnad i relationer, hur märker ni av denna?

Ni som har ca 10 års åldersskillnad i era relationer, hur märker ni av detta?

Skriv gärna er och partners ålder, samt hur länge nu varit ett par också.

• Svar på tråden Ni med ca 10 års åldersskillnad i relationer, hur märker ni av denna?
  • Anonym (9 år)

Min sambo är 9 år äldre än mig. Jag (kvinna) är 27 och min sambo (man) är 36. Det märks väldigt lite tycker jag. Största skillnaden är att han är färdigutbildad och fått ett drömjobb medan jag inte ens börjat plugga på högskola än. Men det har mest med att göra att jag inte vetat vad jag vill bli förrän nu .

• Pentagram

Jag (född -70) är tio år äldre än min sambo men det märks inte särskilt mycket just nu, jag uppfattas som ganska ungdomlig (de flesta gissar fel på min ålder med ca 10 år nedåt) och vi är på samma plats i livet.

• Anonym (J)
    Pentagram skrev 2015-05-19 12:49:31 följande:

Jag (född -70) är tio år äldre än min sambo men det märks inte särskilt mycket just nu, jag uppfattas som ganska ungdomlig (de flesta gissar fel på min ålder med ca 10 år nedåt) och vi är på samma plats i livet.

Är du kvinna eller man?
  • Anonym (J)
    Pentagram skrev 2015-05-19 12:49:31 följande:

Det är förresten samma åldersskillnad mellan mig och min sambo, jag är tio år äldre ån honom. Vi märker inte av åldersskillnaden alls och de flesta gissar också att jag är lika gammal som han. Har dock hört om andra par som märker av åldersskillnaden mellan sig, så jag blev därför lite nyfiken på hur den märks isf.
  • Anonym (SP)

Mitt ex var 10 år äldre än mig. Enda gången det märktes var väl när vi pratade om gamla barnprogram hehe. Jag var 27 när det tog slut. Men det är antagligen lite skillnad på om man är 20 och 30 jämfört med 30 och 40. Ju äldre man blir desto mindre risk för att man är på olika plats i livet.

• Anonym (Soffan)

Det är 17 år mellan oss. Märks ingen skillnad alls. Vi har växt ihop och fått massa gemensamma intressen. (Han är yngre)

• Anonym (SP)
    Anonym (J) skrev 2015-05-19 12:55:41 följande:
    Det är förresten samma åldersskillnad mellan mig och min sambo, jag är tio år äldre ån honom. Vi märker inte av åldersskillnaden alls och de flesta gissar också att jag är lika gammal som han. Har dock hört om andra par som märker av åldersskillnaden mellan sig, så jag blev därför lite nyfiken på hur den märks isf.
    Det där är faktiskt intressant. Vi kände som sagt inte av åldersskillnaden och fick aldrig några kommentarer om det heller. Vi hade gemensamma vänner i blandad ålder. Nu är min sambo ett år yngre än mig och alla tror att han är äldre än mig och gissar på att jag är runt 23 (har precis passerat 30).
    Inte direkt så att mitt ex såg ung ut eller att min nuvarande ser särskilt gammal ut :)
  • Anonym (Jjj)

8 år, jag är 24, han 32. Märks bara när han pratar om chips som bara fanns på 80-talet. Och vid praktiska tillfällen, 30+ krogar och pensions-prat.

• Anonym (Petra)

Märkligt, min 20 år äldre partner och jag kan relatera till nästan exakt samma barnprogram (om det ens är en viktig detalj i sammanhanget) eftersom mycket av det som sändes i slutet på 70-talet repriserades i slutet på -90. Varför utgör det här ens ett problem för många? Barnfrågan är väl betydligt knepigare, och 10 års åldersskillnad är ju (beroende på yngsta personens ålder) ingenting!

• Anonym (Jjj)
    Anonym (Petra) skrev 2015-05-19 13:14:24 följande:

Märkligt, min 20 år äldre partner och jag kan relatera till nästan exakt samma barnprogram (om det ens är en viktig detalj i sammanhanget) eftersom mycket av det som sändes i slutet på 70-talet repriserades i slutet på -90. Varför utgör det här ens ett problem för många? Barnfrågan är väl betydligt knepigare, och 10 års åldersskillnad är ju (beroende på yngsta personens ålder) ingenting!

Ja, fast det gäller ju 70 och 90-tals program. Många i tråden hade bara 10 år emellan. Alltså kanske inte samma program repisades.

För oss (80 och 90) har vi många gemensamma program, filmer och minnen, men samtidigt en del olika. Dock såg jag ofta samma filmer som mina 10 år äldre bröder hade köpt när de var yngre, alltså 80-tals serier och filmer.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Jjj) skrev 2015-05-19 13:23:51 följande:

Ja, fast det gäller ju 70 och 90-tals program. Många i tråden hade bara 10 år emellan. Alltså kanske inte samma program repisades.

För oss (80 och 90) har vi många gemensamma program, filmer och minnen, men samtidigt en del olika. Dock såg jag ofta samma filmer som mina 10 år äldre bröder hade köpt när de var yngre, alltså 80-tals serier och filmer.

Sant, utgick från mig själv där. Förstår dock fortfarande inte varför det alls anses viktigt att kunna relatera till samma TV-program, böcker, musik, filmer etc då individer (ofta män och kvinnor) ändå ibland har så skilda smak. Det har jag upptäckt även i relationer där det inte skiljer så mycket i smak. Få 30-åringar lyssnar liksom som jag på synthpop, italodisco och dylikt, har jag märkt :)
  • Anonym (Petra)

* skiljer så mycket i ålder, ska det stå.

• Anonym (SP)
    Anonym (Petra) skrev 2015-05-19 13:14:24 följande:

Jag tog upp barnfilmer som ett exempel på när vi märker av att det skulle vara en åldersskillnad (dvs jag hade ingen aning om vad han pratade om ibland när det ämnet kom upp, och tvärt om) För oss var det dock aldrig något problem. (märka av är inte samma som att ha problem med)
    Jag tror dom flesta som tar upp sådana saker mer menar på att det inte fanns några direkta problem som härleds till just åldersskillnaden, och att det bara var på sådana där detaljer det ens märktes.
Svar på tråden Ni med ca 10 års åldersskillnad i relationer, hur märker ni av denna?