• amoremio

orolig för att bo själv- är jag knäpp?!!

Jag är 25 år gammal. För första gången i mitt liv ska jag bo helt själv. Flyttar till en egen lägenhet om 1 månad. Är singel, har dock massa vänner och ett rikt socialt liv.

Men jag erkänner att det skrämmer mig en hel del att bo själv, samtidigt som jag längtar efter friheten och utvecklingen det innebär.

Det som skrämmer mig är den där ensamheten. Att komma till ett dött hem. Att ha tråkigt i ensamhet. Jag är en otroligt social person som älskar att umgås med andra människor. Är nog en typisk flockmänniska som behöver egentid- men bara då och då. Att sitta ensam hemma en hel lördagkväll ger mig krupp av leda och tristess.

Av dessa anledningar känner jag ett visst obehag inför mitt "nya" liv.

Är jag knäpp och omogen? Har någon erfarenheter och tips? Kanske "växer" man som människa efter ett tag och ser på tillfällig ensamhet med nya ögon?

Känner mig nojig

• Svar på tråden orolig för att bo själv- är jag knäpp?!!
  • Anonym (?)

Jag har aldrig förstått mig på vuxna människor som inte klarar av att vara själva. Trivs du inte i ditt eget sällskap?

• amoremio
    Anonym (?) skrev 2015-05-19 11:37:20 följande:

Jag har aldrig förstått mig på vuxna människor som inte klarar av att vara själva. Trivs du inte i ditt eget sällskap?

Bra fråga. Både ja och nej blir svaret på frågan.

Tro det eller ej men jag har faktiskt åkt på 2 solresor själv. Trivdes jättebra oftast eftersom jag var så fri (älskar frihet och att vara oberoende på samma gång som jag älskar känslan att vara i ett socialt sammanhang).

Jag vet att detta låter märkligt och motsägelsefullt.

Dock träffade jag massa nya vänner på hotellet och var på så vis inte helt ensam under semestern. Jag tror att jag visste att ensamheten bara var tillfällig och därför bekymrade jag mig inte kring detta.

Att bo själv är dock en annan sak. Det blir ju som en ny livsföring. Som sagt att sitta ensam hemma en lördagkväll avskyr jag (händer väldigt sällan dock).

Så både ja och nej. I vissa situationer klarar jag ensamhet galant- andra gånger avskyr jag den.
  • Påven Johanna
    amoremio skrev 2015-05-19 11:51:20 följande:
    Bra fråga. Både ja och nej blir svaret på frågan.

Tro det eller ej men jag har faktiskt åkt på 2 solresor själv. Trivdes jättebra oftast eftersom jag var så fri (älskar frihet och att vara oberoende på samma gång som jag älskar känslan att vara i ett socialt sammanhang).

Jag vet att detta låter märkligt och motsägelsefullt.

Dock träffade jag massa nya vänner på hotellet och var på så vis inte helt ensam under semestern. Jag tror att jag visste att ensamheten bara var tillfällig och därför bekymrade jag mig inte kring detta.

Att bo själv är dock en annan sak. Det blir ju som en ny livsföring. Som sagt att sitta ensam hemma en lördagkväll avskyr jag (händer väldigt sällan dock).

Så både ja och nej. I vissa situationer klarar jag ensamhet galant- andra gånger avskyr jag den.
    Du behöver ju inte sitta ensam hemma en lördagskväll bara för att du flyttat hemifrån. Precis som du stegat ut ur föräldrahemmet och in på krogen så kan du gå ut från den egna lägenheten och in på krogen eller hem till vänner eller dra ut på en joggingtur eller vad du nu vill göra. Det är ju ingen skillnad.
  • radwanska

Du skulle kunna skaffa en katt. De ger bra sällskap och behöver inte så mycket skötsel.

• Anonym (Yes)

Du har inte funderat på om du kanske skulle passa i kollektiv?
    Jag älskar att vara själv men nu när jag flyttar helt själv igen känns det inte helt bra. Speciellt då mina fritidsintressen inte tar upp lika mycket tid längre. Du har inget intresse som du kan engagera dig i? Kan ta upp lite helgkvällar ;)

• Anonym (Oro)

Men jag erkänner att det skrämmer mig en hel del att bo själv, samtidigt som jag längtar efter friheten och utvecklingen det innebär.

Känner många tjejer en oro över att bo själva i början?
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Oro) skrev 2022-07-18 11:43:04 följande:
    Känner många tjejer en oro över att bo själva i början?
    De flesta ser väl ändå fram emot att få eget, göra vad man vill, käka chips i sängen osv. 
    Du kanske borde dela lgh med en kompis, som en övergång, eller bo i studentkorridor ett tag? 

Min 22-årige son flyttade för snart 2 månader sen och man har knappt sett röken av honom. Han har det så bra, han svarar pliktskyldigast i telefonen bara Glad
  • Anonym (Oro)
    Anonym (ööö) skrev 2022-07-18 11:53:16 följande:
    De flesta ser väl ändå fram emot att få eget, göra vad man vill, käka chips i sängen osv. 
    Du kanske borde dela lgh med en kompis, som en övergång, eller bo i studentkorridor ett tag? 

Min 22-årige son flyttade för snart 2 månader sen och man har knappt sett röken av honom. Han har det så bra, han svarar pliktskyldigast i telefonen bara Glad
    Han trivs bra förstår jag med att ha ett eget ställe. 
Svar på tråden orolig för att bo själv- är jag knäpp?!!