• Anonym (Ann)

Anmäla mig sjuk igen?

Hej, hoppas ni kan hjälpa mig: jag har varit sjukskriven i 1 månad, med läkarintyg. Har nu jobbat 2 hela och en halv dagar men är nu sjuk igen. 
    Hur ska jag göra? Jag har inte hunnit anmäla mig frisk än den första dagen jag började jobba igen. Ska jag anmäla mig frisk de dagar jag jobbat och dessutom anmäla mig sjuk igen hos er? Eller ska jag ändra omfattning från helt sjuk, till frisk i 2 dagar, sedan till halvt sjuk i 1 dag och sedan helt sjuk igen?  Alltså räknas det som samma sjukperiod?

Eller är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen igen i 14 nya dagar?

Behövs nytt läkarintyg?

Med vänlig hälsning/ Ann

• Svar på tråden Anmäla mig sjuk igen?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du har arbetat en hel arbetsdag och sedan återinsjuknar inom 5 kalenderdagar måste du göra en ny sjukanmälan. Du anmäler dig som anställd utan sjuklön på länken nedan:

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/Arbetssokande/nar_du_blir_sjuk/anmal_och_ansok_om_sjukpenning

Anledningen till att du anmäler dig så, är för att du i den ansökan, kommer att få fylla i dina arbetspass för de första 14 dagarna. Det betyder att din arbetsgivare inte behöver betala någon ny sjuklöneperiod och att vi ersätter dig istället. Skillnaden är att vi under de första 14 dagarna ersätter dig via en arbetstidsberäknad ersättning (det vill säga utifrån de arbetspass du är sjuk från), för att från och med 15:e sjukdagen ersätta dig med en kalenderdagsbaserad ersättning. Du får då ersättning för alla dagar, även lördagar och söndagar, förutsatt att du har rätt till sjukpenning och att du har läkarintyg som styrker hela sjukperioden.

Detta är två olika sjukperioder och det är bra om du gör en friskanmälan för första perioden. Om du hade återinsjuknat redan din första arbetsdag och gått miste om minst 25 % arbetsdag, hade du fått ändra omfattning och då även behövt ett läkarintyg från samma dag. I ditt fall när du varit frisk i två dagar, behövs ett läkarintyg från och med 8:e dagen på den nya sjukperioden.

Kom ihåg att ansöka redan från den dagen du gick hem efter halva dagen. Se bara till att det blir rätt omfattning för den dagen och dagen efter om de skiljer sig.

Hälsningar
    Jenny, handläggare

• Anonym (Ann)

Tack så mycket för hjälpen. mvh/Ann

• Anonym (Ann)

Hej igen!

Nu är jag halvt sjukskriven, det är fortsättning på samma sjukperiod som jag skrev om ovan. Jag har fyllt i mina 2 första sjukveckor i självservice, hur jag skulle ha jobbat om jag var frisk. Och jag fyllde i när jag var halvt, helt och återigen halvt sjukskriven och att jag nu är fortsatt halvt sjukskriven (eftersom man inte skriver ett slutdatum när man fortfarande är sjuk).

Nu till frågan: behöver jag ansöka om sjukpenning ända till sista sjukdagen för att få sjukpenningen på kontot, eller går det automatiskt nu och jag sedan går in i självservice och friskanmäler mig när jag är frisk. 

Hälsningar Ann

• Försäkringskassan

Hej Ann,

Du behöver inte göra något mer i detta fall. Du behöver endast meddela oss om du ändrar omfattningen på din sjukskrivning och lämna en friskanmälan när du återgår helt i arbete.

Hälsningar

Claudia, handläggare

Svar på tråden Anmäla mig sjuk igen?