• utandig

    Vill komma i kontakt med andra IVF:are,25-35 år göteborg

    Hej, 

    skulle vilja ha kontakt med er som genomgår ivf, för stöd, uppmuntran, råd och funderingar. För att ha någon att bolla med helt enkelt. Ibland kan ingen förstå förutom en annan kvinna som går igenom samma sak. det är dig/er jag söker. någon som genomgått 1-3 IVF alltså relativt ny i träsket som mig. Gärna runt samma ålder 25-35 år. Det vore helt underbart att följa din resa/blogg och kunna bolla.
    Jag har precis öppnat en blogg som heter utandig precis som mitt användarnamn. Jag är ny vad gäller blogg och allt sånt här så den är inte snygg än så länge =) 

    Hojta till mig om du är i samma situation och gärna om du har en blogg så vi kan följa varandras resa. 

  • Svar på tråden Vill komma i kontakt med andra IVF:are,25-35 år göteborg
  • trina

    Hej,

    Vi har genomgått 2 ivfer, 1 ET och 2 FET. Ska genomföra tredje FET nu i juni. FET är att det varit fruset :)

    Har gått på sahlgrenska och har både positiva och negativa synpunkter på det. Känns som man gått igenom det mesta snart och har träffat alla som jobbar där.

    Har du något specifikt att fråga är det bara fråga på! Har gjort ganska många behandlingar där. Jag skriver blogg på superduperbitterfitta.blogg.se


  • utandig

    Hej Trina, 

    okaj, jo vi verkar ha typ samma resa i ryggen, 2 ivf. på första fick vi ett i frysen som inte klarade sig. sen gjorde vi en till nyligen som slutade i väldigt tidigt missfall precis som vid första tillfället. Jag läser gärna din blogg tack så mycket.. man kan lära sig så mycket av andras berättelser och tankar känner jag.  har du någon erfarenhet av ÄL efter behandlingarna osv. jag testade precis som senaste året pluss på äl test dag 8a. vilket är märkligt då jag har så lång cykel på 30-32 dagar. pratade med sahlgrenska men det verkar som det mesta är "normalt" enligt dem . jag får lixom inga svar,vad tror du? Skäms. Både bra och dåligt där antar jag men just att ALLT kan ju inte vara normalt. fick också fruktansvärt ont i ryggen dagar efter insättning båda gångerna,hur har det vart för dig? står säkert i din blogg Drömmer. Va roligt att du verkar ha fått så många i frysen iaf :) helt underbart och jag hoppas följa dig i din resa till bäbis. 

  • Ahla

    Hej! Jag går igenom min första behandling just nu! Kort protokoll. Startade en egen tråd innan jag såg din :)

  • trina
    utandig skrev 2015-05-19 18:30:28 följande:

    Hej Trina, 

    okaj, jo vi verkar ha typ samma resa i ryggen, 2 ivf. på första fick vi ett i frysen som inte klarade sig. sen gjorde vi en till nyligen som slutade i väldigt tidigt missfall precis som vid första tillfället. Jag läser gärna din blogg tack så mycket.. man kan lära sig så mycket av andras berättelser och tankar känner jag.  har du någon erfarenhet av ÄL efter behandlingarna osv. jag testade precis som senaste året pluss på äl test dag 8a. vilket är märkligt då jag har så lång cykel på 30-32 dagar. pratade med sahlgrenska men det verkar som det mesta är "normalt" enligt dem . jag får lixom inga svar,vad tror du? Skäms. Både bra och dåligt där antar jag men just att ALLT kan ju inte vara normalt. fick också fruktansvärt ont i ryggen dagar efter insättning båda gångerna,hur har det vart för dig? står säkert i din blogg Drömmer. Va roligt att du verkar ha fått så många i frysen iaf :) helt underbart och jag hoppas följa dig i din resa till bäbis. 


    Första IVF:en var ett sprutförsök (skulle prova få ÄL) som vi gjorde om till IVF eftersom jag svarade för bra. Då fick vi ut tre ägg varav ett befruktades, slutade i minus.
    Andra försöket fick vi ut 38 ägg som blev 8 till frysen. Eftersom jag har så många ägg blev det ingen återföring, de var rädda för att jag skulle bli överstimulerad, så nu har vi försökt med alla i frysen istället. 

    Värt att veta är att man får 3 frysförsök per IVF med färsk återföring. Inför sista FET så tinar de alla embryon (om man har mer än tre kvar), man får tillbaka det bästa och sen kastar de resten. Extremt tråkigt, men så är deras rutin....

    Jag har efter alla minus lärt mig att inte lita på kroppen. Varje gång har jag trott att det ska gå vägen, men det har inte det. Så ont i ryggen eller att det drar i ljumskarna är inget jag förlitar mig på. Jag försöker mest undvika att känna efter. 

    Jag har PCO (får ingen ÄL) och mannen har mindre antal spermier så vi kör ICSI. Så tyvärr har vi två "saker" emot oss. Hur är det för er? 

    Efter en IVF är i stort sett allt normalt. Får man ingen mens när man förväntar sig så är det normalt och om cykeln ändras är det normalt. Det är ju inte direkt "naturligt" att proppa i sig massa hormoner, så det är klart att kroppen påverkas. Nu kan jag inte så mycket om just ÄL och mens eftersom jag själv inte har någon (hade gärna bytt kropp med någon som har). 
  • utandig

    Hej Ahla, dela gärna med dig av dina tankar, funderingar. det finna många som kan hjälpa och stötta som vet vad du går igenom. jag har många råd eftersom vår resa vart så ovanligt lång iom att vi har hamnat i så kallat mellan läge . vi fick vänta så otroligt länge på vår första behandling . sen när den väl skulle blivit av ,blev det ej så pga ytterligare personalbrist .vi fick invänta efter sommaren sa dem. sen blev det sen höst. vi gjorde en behandling som slutade i tidigt missfall. sen hade vi ett fet som inte klarade sig tidigt i våras. vi körde på och gjorde en lååååång hormonbehandling som slutade i tidigt missfall. vi fick två i frysen. nu inväntar vi för att se OM vi hinner i sista minuten innan sommar stängning. vi är inplanerade för insättning sista dagen dem har öppet hehe så vad kan oddsen vara Obestämd.Men trotts allt så kan jag säga dig att jag ångrar bara en sak i hela detta och alla åren som gått nu. Att jag någonsin slutade leva för allt annat som fanns runt mig. rådet jag kan ge dig som är färsking i träsket så att säga , sorry om ja har fel då jag inte vet din historiaSkäms är iaf LEV för varje dag, boka din resa, ta ett glas vin emellanåt så länge du inte är under pågående behandling såklart . livet står på paus och man googlar till världens ende . Det gör vi alla fast vi säger inte de till nån ok? Oskyldig.
    Har du någon blogg så följer jag gärna dig såklart 

  • Ahla

    Tack för ett mycket bra råd! Har tyvärr ingen blogg.

    Hade utomkvedshavandeskap i april för ett år sedan, ett mycket allvarligt sådant med stor blodförlust. Förlorade då ena äggledaren och har efter det haft svårt att bli gravid.

    Har inga barn sedan tidigare men har varit gravid tidigare.

    Utreddes under hösten och ingen av oss har några fel förutom att jag saknar en äggledare då. Efter mycket böl med Sahlgrenskas långa kö går vi nu på privat klinik, men bekostat av landstinget. 

    Jag ska idag få min femte Puregon och min första Orgalutran. Ultraljudet idag såg bra ut. Beräknat plock på tisdag. 

    Känner mig svullen om magen och har värk i ländryggen. Är framför allt orolig för äggplocket. Och ett misslyckande. Tycker att det hela är psykiskt påfrestande och att sprutorna gör lite ont. Maken ger mig dem.

  • utandig

    waooow ursäkta men jag fastande för det 38 st waooow. din kropp har verkligen presterat. och jag förstår varför dem inte satte in någonting kroppen säger verkligen till når någonting inte stämmer. problemet för mig var att jag absolut inte kunde sluta känna ryggen. trust me jag har sååå hög smärttröskel men detta va utom denna värld i smärtväg. Som du säger man kan inte helt lita på kroppen och jag ser det faktiskt possessivt att du tänker så hälsosamt kring hela processen. Hjärta.Det här med att dem kasserar resterande ägg visste jag faktiskt inte , tack för infon. jag har inte fått så många som klarat sig eller så. jag fick ut 8 och sen 9e st varav två klara sig första och 3 denna gången . så har två i frysfacket nu . Jag har endometrios, ärrvävnad å sånt smärtsamt skit. min man hade jätte fina simmare under utredning, men åren gick innan vi fick behandling och första gången va de faktiskt så att vi fick göra icsi pga långt antal. Därför fick vi till min ilska inte bestämma denna gången, dem valde för oss att de blev icsi. detta fick vi reda på vid insättningen och jag blev la inte helgad när dem sa att simmarna va så fina så tycker jag att dem borde låtit dem försöka själva i den mån dem kunde. Men o andra sidan så kanske vi inte hade fått 3 fina ägg om dem inte gjort icsi. problemet va la snarare the lack off info Skrikandes. Har din mens kommit som den ska efter behandling? har inte hunnit spåna igenom hela din blogg än  Skäms

  • LadyMaria

    Hej! Går också i Göteborg, är inne på tredje IVF behandlingen nu, har inte fått något plus på stickan ännu. Denna gången, eftersom det är sista försöket ska vi få två embryon tillbaks. Det känns i alla fall lite spännande :)

  • utandig

    Ahla, stakare . tack för att du delat med dig lite av din historia. jag förstår din oro tro mig. Men jag kan faktistk trösta dig lite där. Jag var totalt avslappnad och satt oc skoja med min man innan äggplock. man får ta några smärtstillande innan och sen morfin, man kan även få lustgas om man vill. Alla är så gulliga där inne när du kommer gående med dina roliga kläder och sätter på dig den skojia mössan går ju tankarna haha hur ser jag ut nu råSkrattande meeen hej muppe tänkte jag när jag såg mig i spegeln. jo å sen slänger man upp benen och en massa folk springer runt. nu till rådet. första gången fick jag onödigt mycket morfin och mådde sååå illa efter. ta en mindre dos morfin du blir lite snurrig me du känner precis samma som men högre dos. Det ända är att du mår bra mycket bättre. Det går otroligt fort , beroende på hur många ägg dem skall plocka. så fråga dem gärna innan dem börjar så att du vet om du skall be om mer morfin eller inte. kanske lustgas, det vet jag tyvärr inte för jag testade aldrig. jag har hög smärttröskel och klarar mig rätt bra helt utan kände jag . det sticker tilll lite när dem punkterar blåsorna. Kolla på skärmen det är himla intressant att se när dem gör det OCH det håller dig tänkande och syselsatt med annat. Allt detta är ytterst induviduellt och har också att göra med hur många blåsor som sagt Men jag råder dig att hålla humorn högt hissad och gå in med tanken att ni blir det nått bra av detta. Man känner sig såklart otroligt ledsen när det inte går som man villl men försök i den stunden vara glad att det är er tur {#emotions_dlg.flower}. många skriver här på forum om äggplock och jag förstår att man blir lite uppskrämd. jag skall inte ljuga för dig för man känner av det, absolut men jag tror att man skall förstå att alla är olika och att det kan bli dubbelt så jobbigt om man tror att det är tortyr från första stund. 

  • utandig
    LadyMaria skrev 2015-05-19 19:10:57 följande:

    Hej! Går också i Göteborg, är inne på tredje IVF behandlingen nu, har inte fått något plus på stickan ännu. Denna gången, eftersom det är sista försöket ska vi få två embryon tillbaks. Det känns i alla fall lite spännande :)


    Styrke kramar till dig, detta skall säkert gå jätte bra den här gången. TÄNK så blir det tvillingar Skrattande wiieee... jag kan inte historien bakom men jag tror att dem absolut flesta lyckas.hur länge har ni hållt på med detta och vill du dela med dig om liiite eftersom vi är nästan i samma runda du och jag. även om du inte fått plus så har du genomgått lika många som mig själv {#emotions_dlg.flower}
  • utandig
    Ahla skrev 2015-05-19 19:06:39 följande:

    Tack för ett mycket bra råd! Har tyvärr ingen blogg.

    Hade utomkvedshavandeskap i april för ett år sedan, ett mycket allvarligt sådant med stor blodförlust. Förlorade då ena äggledaren och har efter det haft svårt att bli gravid.

    Har inga barn sedan tidigare men har varit gravid tidigare.

    Utreddes under hösten och ingen av oss har några fel förutom att jag saknar en äggledare då. Efter mycket böl med Sahlgrenskas långa kö går vi nu på privat klinik, men bekostat av landstinget. 

    Jag ska idag få min femte Puregon och min första Orgalutran. Ultraljudet idag såg bra ut. Beräknat plock på tisdag. 

    Känner mig svullen om magen och har värk i ländryggen. Är framför allt orolig för äggplocket. Och ett misslyckande. Tycker att det hela är psykiskt påfrestande och att sprutorna gör lite ont. Maken ger mig dem.


    jaha men nu fattar jag hur detta går till . hehe ursäkta att jag inte citerat era inlägg så ni får mina svar :)

    Ahla, stakare . tack för att du delat med dig lite av din historia. jag förstår din oro tro mig. Men jag kan faktistk trösta dig lite där. Jag var totalt avslappnad och satt oc skoja med min man innan äggplock. man får ta några smärtstillande innan och sen morfin, man kan även få lustgas om man vill. Alla är så gulliga där inne när du kommer gående med dina roliga kläder och sätter på dig den skojia mössan går ju tankarna haha hur ser jag ut nu råSkrattande meeen hej muppe tänkte jag när jag såg mig i spegeln. jo å sen slänger man upp benen och en massa folk springer runt. nu till rådet. första gången fick jag onödigt mycket morfin och mådde sååå illa efter. ta en mindre dos morfin du blir lite snurrig me du känner precis samma som men högre dos. Det ända är att du mår bra mycket bättre. Det går otroligt fort , beroende på hur många ägg dem skall plocka. så fråga dem gärna innan dem börjar så att du vet om du skall be om mer morfin eller inte. kanske lustgas, det vet jag tyvärr inte för jag testade aldrig. jag har hög smärttröskel och klarar mig rätt bra helt utan kände jag . det sticker tilll lite när dem punkterar blåsorna. Kolla på skärmen det är himla intressant att se när dem gör det OCH det håller dig tänkande och syselsatt med annat. Allt detta är ytterst induviduellt och har också att göra med hur många blåsor som sagt Men jag råder dig att hålla humorn högt hissad och gå in med tanken att ni blir det nått bra av detta. Man känner sig såklart otroligt ledsen när det inte går som man villl men försök i den stunden vara glad att det är er tur {#emotions_dlg.flower}. många skriver här på forum om äggplock och jag förstår att man blir lite uppskrämd. jag skall inte ljuga för dig för man känner av det, absolut men jag tror att man skall förstå att alla är olika och att det kan bli dubbelt så jobbigt om man tror att det är tortyr från första stund
  • utandig
    Ahla skrev 2015-05-19 19:06:39 följande:

    Tack för ett mycket bra råd! Har tyvärr ingen blogg.

    Hade utomkvedshavandeskap i april för ett år sedan, ett mycket allvarligt sådant med stor blodförlust. Förlorade då ena äggledaren och har efter det haft svårt att bli gravid.

    Har inga barn sedan tidigare men har varit gravid tidigare.

    Utreddes under hösten och ingen av oss har några fel förutom att jag saknar en äggledare då. Efter mycket böl med Sahlgrenskas långa kö går vi nu på privat klinik, men bekostat av landstinget. 

    Jag ska idag få min femte Puregon och min första Orgalutran. Ultraljudet idag såg bra ut. Beräknat plock på tisdag. 

    Känner mig svullen om magen och har värk i ländryggen. Är framför allt orolig för äggplocket. Och ett misslyckande. Tycker att det hela är psykiskt påfrestande och att sprutorna gör lite ont. Maken ger mig dem.


    jaha men nu fattar jag hur detta går till . hehe ursäkta att jag inte citerat era inlägg så ni får mina svar :)

    Ahla, stakare . tack för att du delat med dig lite av din historia. jag förstår din oro tro mig. Men jag kan faktistk trösta dig lite där. Jag var totalt avslappnad och satt oc skoja med min man innan äggplock. man får ta några smärtstillande innan och sen morfin, man kan även få lustgas om man vill. Alla är så gulliga där inne när du kommer gående med dina roliga kläder och sätter på dig den skojia mössan går ju tankarna haha hur ser jag ut nu råSkrattande meeen hej muppe tänkte jag när jag såg mig i spegeln. jo å sen slänger man upp benen och en massa folk springer runt. nu till rådet. första gången fick jag onödigt mycket morfin och mådde sååå illa efter. ta en mindre dos morfin du blir lite snurrig me du känner precis samma som men högre dos. Det ända är att du mår bra mycket bättre. Det går otroligt fort , beroende på hur många ägg dem skall plocka. så fråga dem gärna innan dem börjar så att du vet om du skall be om mer morfin eller inte. kanske lustgas, det vet jag tyvärr inte för jag testade aldrig. jag har hög smärttröskel och klarar mig rätt bra helt utan kände jag . det sticker tilll lite när dem punkterar blåsorna. Kolla på skärmen det är himla intressant att se när dem gör det OCH det håller dig tänkande och syselsatt med annat. Allt detta är ytterst induviduellt och har också att göra med hur många blåsor som sagt Men jag råder dig att hålla humorn högt hissad och gå in med tanken att ni blir det nått bra av detta. Man känner sig såklart otroligt ledsen när det inte går som man villl men försök i den stunden vara glad att det är er tur {#emotions_dlg.flower}. många skriver här på forum om äggplock och jag förstår att man blir lite uppskrämd. jag skall inte ljuga för dig för man känner av det, absolut men jag tror att man skall förstå att alla är olika och att det kan bli dubbelt så jobbigt om man tror att det är tortyr från första stund
  • Ahla

    Första Orgalutran idag. Har ont i ryggen och kan inte sova överhuvudtaget. Ledsen.

  • LadyMaria
    utandig skrev 2015-05-19 20:26:28 följande:
    Styrke kramar till dig, detta skall säkert gå jätte bra den här gången. TÄNK så blir det tvillingar Skrattande wiieee... jag kan inte historien bakom men jag tror att dem absolut flesta lyckas.hur länge har ni hållt på med detta och vill du dela med dig om liiite eftersom vi är nästan i samma runda du och jag. även om du inte fått plus så har du genomgått lika många som mig själv {#emotions_dlg.flower}

    Ja det är det är stor skillnad på att kanske få tvillingar eller inget alls! Inte konstigt man blir lite knäpp. :)  Vi började med första IVF behandlingen för nästan exakt ett år sedan. Min man har för lite antal spermier, så vi gör ICSI. Första IVF försöket fick vi ett embryo tillbaks och inget till frysen, Andra IVF ett tillbaks och tre till frysen, så gjorde vi två st FET. Och nu sprayar jag med nässpray inför tredje IVF:en ska börja med sprutor i slutet av veckan.


    Hur är din historia? :)

  • utandig
    Ahla skrev 2015-05-20 04:45:57 följande:

    Första Orgalutran idag. Har ont i ryggen och kan inte sova överhuvudtaget. Ledsen.


    Stakare drick mycket vatten ät fiber dvs frukt . Då slipper du det värsta iom att du kissar mer och kan slippa förstoppning. Jag va precis likadan :( spec gällande sömnen . sen har jag faktiskt läst att man skall äta sparsamt med typ just apelsin,blåbär och vitlök då dessa har inflammationsdämpande effekt och hög c-vitamin. kroppen behöve e lite inflamtion för att bli gravid ,därav inte äta tex ipren.håll ut tjejen. {#emotions_dlg.flower}
  • utandig
    LadyMaria skrev 2015-05-20 12:57:48 följande:

    Ja det är det är stor skillnad på att kanske få tvillingar eller inget alls! Inte konstigt man blir lite knäpp. :)  Vi började med första IVF behandlingen för nästan exakt ett år sedan. Min man har för lite antal spermier, så vi gör ICSI. Första IVF försöket fick vi ett embryo tillbaks och inget till frysen, Andra IVF ett tillbaks och tre till frysen, så gjorde vi två st FET. Och nu sprayar jag med nässpray inför tredje IVF:en ska börja med sprutor i slutet av veckan.


    Hur är din historia? :)


    Min historia är två behandlingar gjorda. första gången fick vi plus som sen slutade i tidigt missfall, vi fick ett i frysen som ej klarade upptining. Andra gången blev detta precis samma sak förutom att vi nu har två i frysen vilket är underbart. IAF lite större chans att lyckas med FET om vi hinner innan sommaren dvs.Vi har en lång historia med väntetider och dåligt med personal så vi har fått vänta väldigt länge på vår första behandling men också till nästa behandling. Nu har vi planerat att sätta in fet sista dagen kliniken har öppet. detta under förutsättning att mensen kommer precis som den ska. Detta är kanske inte sååå troligt med tanke på att missfallet va väldigt nyligen, det som jag tycker ät så kämpigt är att ha fått plus och sen bli lika besviken i samma svep. på kliniken kallas detta knappt missfall då det är såpass tidigt skede när man är i vecka 5 och 6. när blödningen väl kommer är det mer som en försenad mens gånger 10 . man har så ont i underlivet , ryggen, huvudverk och så blöder det som aldrig förr. jag var på väg att få blodbrist första gången men fick järn tabletter som hjälpte lite. vidare fundering är att undra om det är någonting fel på tappen att den inte kan behålla MEN det e ju så svårt att säga. tråkigt att man inte kan få ytterligare en utredning. Undra om man har rätt till de? eller kanske först efter 3 missfall. Oj va ja babblar på här. IAF jag önskar dig/er verkligen lycka till den här gången, hur upplevde du ägguttag?
  • trina
    utandig skrev 2015-05-19 19:08:02 följande:

    waooow ursäkta men jag fastande för det 38 st waooow. din kropp har verkligen presterat. och jag förstår varför dem inte satte in någonting kroppen säger verkligen till når någonting inte stämmer. problemet för mig var att jag absolut inte kunde sluta känna ryggen. trust me jag har sååå hög smärttröskel men detta va utom denna värld i smärtväg. Som du säger man kan inte helt lita på kroppen och jag ser det faktiskt possessivt att du tänker så hälsosamt kring hela processen. .Det här med att dem kasserar resterande ägg visste jag faktiskt inte , tack för infon. jag har inte fått så många som klarat sig eller så. jag fick ut 8 och sen 9e st varav två klara sig första och 3 denna gången . så har två i frysfacket nu . Jag har endometrios, ärrvävnad å sånt smärtsamt skit. min man hade jätte fina simmare under utredning, men åren gick innan vi fick behandling och första gången va de faktiskt så att vi fick göra icsi pga långt antal. Därför fick vi till min ilska inte bestämma denna gången, dem valde för oss att de blev icsi. detta fick vi reda på vid insättningen och jag blev la inte helgad när dem sa att simmarna va så fina så tycker jag att dem borde låtit dem försöka själva i den mån dem kunde. Men o andra sidan så kanske vi inte hade fått 3 fina ägg om dem inte gjort icsi. problemet va la snarare the lack off info . Har din mens kommit som den ska efter behandling? har inte hunnit spåna igenom hela din blogg än  


    Jag har också hög smärttröskel, men efter senaste äggplocket fick jag morfintabletter efter, för jag hade så ont. Slutade tyvärr med att jag låg och kräktes av smärta och morfinet som gjorde mig yr. Kom tidigt på morgonen och gick hem vid fyra på eftermiddagen, kändes för jävligt.

    Kan ärligt talat säga att jag har nog aldrig haft så ont som efter det. Själva äggplocket har jag inga problem med, men får ont efter.

    Jag har ingen mens naturligt så har inget att jämföra med där tyvärr.
  • utandig

    Hej Trina, 

    nej men guuu din stakare :/ i ärlighetens namn vetdetusan om morfin är den bästa vägen, nästa gång kanske man provar helt utan. men jag tycker så synd om dig att du fick så ont efter, jag hade rätt ont så klart som dem allra flesta men kanske inte på den högre nivån iom att de inte blev enorma mängder ägg. Jag hoppas verkligen för er skull och skall hålla alla tummar och tår Skrattande

Svar på tråden Vill komma i kontakt med andra IVF:are,25-35 år göteborg