bikini
Vilken ålder tycker du att ett barn kan gå i bikini?
Vilken ålder tycker du att ett barn kan gå i bikini?
Från nyfödd.
runt 3 år
Mina tjejer har sen förra sommaren ( då 7 och 9 år) börjat använda överdel. Vi har låtit barnen bada i hel baddräkt eller enbart badbyxor. Från 2-5 års ålder började kompisarna använda bikini och våra tjejer har önskat sig det också men vi har sagt nej till det. Jag tycker personligen att det ser jättelöjligt ut med bikini på så små barn. Förstår inte varför? Tycker det sänder fel signaler till barnen att brösten ska döljas när man är ett litet barn.
Svårt att säga, men får jag önska så inte innan skolåldern.
Mina tjejer ( 4 och 8 år) får ha "raka" bikinitoppar - men inte trekantsbikini, kanske fjantigt av mig - men jag tycker att trekantsbikini känns för vuxet!
Svår fråga. Tycker det är ett jättefult plagg och vill knappt använda det själv, men kanske från 8-årsåldern om det nu är så viktigt.
jag har hört att många talar emot bikini (typ den är onödig när flickan ändå inte har bröst).
varför är ingen emot sluten baddräkt för tjejer då?????
jag menar: pojkar kan bada i små badbyxor.
men flickor 1-6 år har alla på sig tjejbaddräkter som går över bröst. Dessa stora åtsittande baddräkter blir blöta vid vattenlek, och flickor fryser när det blåser.
varför säger ingen att småflickor ska ha badtrosor på sig istället?
jag ser annars ingen skillnad mellan hög tjejbaddräkt (som ingen verkar ha anmärkningar på) och bikini (som alla tycker är onödigt).
jag förstår att någon tycker de är fula, det är en annan sak. men att säga att det är opraktiskt, onödigt och ofeministiskt - och samtidigt tycka det är ok med slutna tjejbaddräkter???
missar jag nåt? kan ni förklara för mig?
När de slutar lek-leka. Det är ett fruktansvärt opraktiskt plagg.
När de slutar lek-leka. Det är ett fruktansvärt opraktiskt plagg.
Nu har jag ingen dotter, men jag har ett foto på mig och min syster från mitten av 60-talet där vi hade bikini. Så i min värld, när de vill ha plagget.
Jag ser ingen sexualisering av det plagget, skulle kunna tro att detta kom efter 80-talet då man slutade sola topless.
På 60-talet och 70-talet var det nog ingen som tänkte att man hade bikini för att dölja bröst som man inte hade.
Det är lustigt dessa trådar, små barn ska inte ha toppar. Själv hade jag linne när jag växte upp och skillnaden är....
Däremot kan jag hålla med om att en baddräkt är mer praktisk när de leker i vattnet. Jag föredrar själv baddräkt när jag ska bada, men solar i bikini, där jag omväxlande tar på mig en t-shirt.
Barn för övrigt tycker jag ska ha en t-shirt på överkroppen, oavsett kön, så de slipper bränna sig av solen
varför är det mer praktiskt med helslutande tjej-bikini då??? (som går över bröstet)? varför inte ha badtrosor på småflickor?
13, men då är man ju tonåring.
När de är så stora att de själv har önskemål om kläder. En heldag på stranden betyder uv-tröja för min rödtopp men hon tar gärna på sig en liten volangprydd bikinitopp när hon leker i duschen hemma. Inte för att dölja något utan för att hon tycker den är fin och den gör henne glad. Flickebarnet i fråga är snart fyra.