Anonym (Micke&Molle) skrev 2015-05-19 18:15:52 följande:
Många katter gör så. Jag tror att det kan ha med lådans storlek/utformning att göra, att det känns för trångt att stå där o krafsa. Troligen skulle katten inte göra på det viset om den hade en hel stor sandlåda till sitt förfogande. Det kan också handla om dålig lukt från lådan, att man bytt för sällan. Du kanske är jättenoga med att hålla rent i lådan men katter är ju så egensinnade och kan få för sig ett beteende som är svårt att bryta.
Det är väl sällan ett beteende som måste åtgärdas om katten inte far illa av det men om det är som du säger att den står och krafsar i en kvart varje gång, oavsett om det är i eller utanför lådan, låter det som ett nervöst beteende. Är katten trygg? Får den nog med stimulans/aktivering?
Jag har haft olika lådor under hans liv, både mindre och större. Just nu har jag en "huslåda" med lucka. Han har krafsat på fel ställe oavsett. Lådan rensas flera gånger om dagen och sanden byts helt och lådan tvättas ca varannan vecka. Tror inte han mår dåligt av sitt konstiga krafsande, men för oss är det lite störande med ljudet jämt. Han är en latmask som helst ligger och rullar nånstans, men han verkar trivas och vara glad ändå.