• Mlrj

Sålt vara på blocket som försvunnit i posten. Hotad att bli anmäl

Hej!

Vet inte om jag startat tråden rätt då det är mitt första inlägg!

Jag har sålt en vara för 1500kr på blocket. Köparen betalade efter 3dagars jagande in beloppet och jag skickade varan dagen därpå. Jag skrev att jag stod för frakten och om han ville (inom 14 dagar) skicka tillbaka paketet fick han stå för frakten. Han bad aldrig om rek så jag skickade i ett vadderat kuvert (har vittne och kontoutdrag på detta). Han skrev att paketet inte kommit och jag gjorde en reklamation och skrev till pts för att fråga om dom fått in något.

Jag tyckte köparen verkade skum från början då han bad om mina personuppgifter och om jag kunde skicka till en annan adress då han inte va i Sverige under tiden. Gick inte med på det då de kändes oseriöst o obehagligt. Nu har jag skickat honom ett långt mejl med konsumentköplagen och bett honom skriva till mig via mejl (då han vill att vi bara ska prata via whatsapp). Jag tog upp att jag gjort min del och har ingen lust att betala tillbaka då jag inte vet om han fått paketet? Han skriver att han ska anmäla mig vilket gör mig livrädd! Vem har rätt? Ska jag betala tillbaka pengarna? Mitt paket finns ingenstans! Tack på förhand!

• Svar på tråden Sålt vara på blocket som försvunnit i posten. Hotad att bli anmäl
  • viseversa

Du har skickat paketet han har inget att anmäla. Ta det lugnt. Säg att han inte ska kontakta dig igen annars kan du anmäla HONOM för trackasserier och hot.

• Aikido

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner. Tycker inte du ska betala tillbaka. Ganska dumt att inte skicka någonting så värdefullt med hjälp av någonting som går att spåra kan man ju tycka men ord lär ju stå mot ord. Du säger att du har skickat och han säger att han inte fått det.

• Mlrj
    Aikido skrev 2015-05-19 21:59:55 följande:

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner. Tycker inte du ska betala tillbaka. Ganska dumt att inte skicka någonting så värdefullt med hjälp av någonting som går att spåra kan man ju tycka men ord lär ju stå mot ord. Du säger att du har skickat och han säger att han inte fått det.

Menade köplagen (gäller mellan två privata parter) skrev även till honom om köplagen.
  • Mlrj
    viseversa skrev 2015-05-19 21:34:01 följande:

Du har skickat paketet han har inget att anmäla. Ta det lugnt. Säg att han inte ska kontakta dig igen annars kan du anmäla HONOM för trackasserier och hot.

Han är så arg på mig och smsar och mejlar, känns väldigt obehagligt men svarar inte då jag inte vill ah något som kan vändas emot mig
  • fjanten

Köparen har ingenting att anmäla.

Personligen brukar jag skriva i annonsen att jag inte ansvarar för paket som kommer bort med posten - bara för att vara övertydlig.

• Erikssonförfan
    fjanten skrev 2015-05-19 22:23:04 följande:

Köparen har ingenting att anmäla.

Personligen brukar jag skriva i annonsen att jag inte ansvarar för paket som kommer bort med posten - bara för att vara övertydlig.

säljare måste älska när inte köparen väljer eller nämner rekommenderat, är ju bara att skita i att skicka och säga att det kommit bort i posten, köparen kan ju inte veta om paketet är skickat eller inte om det inte är försäkrat. du ansvarar ju inte.,,

inte så konstigt att det är så mycket bedrägerier, systemet som är nu med posten är inte modernt.
  • viseversa
    Erikssonförfan skrev 2015-05-20 00:42:25 följande:
    säljare måste älska när inte köparen väljer eller nämner rekommenderat, är ju bara att skita i att skicka och säga att det kommit bort i posten, köparen kan ju inte veta om paketet är skickat eller inte om det inte är försäkrat. du ansvarar ju inte.,,

inte så konstigt att det är så mycket bedrägerier, systemet som är nu med posten är inte modernt.
    Ja eller så har han fått paketet men väljer att testa att pressa ts på pengarna ändå. Man vet aldrig. Ts som sagt be honom sluta höra av sig sen ignorerar du ALLA hans försök till kontakt. I fortsättningen skriver du "jag ansvarar inte för postens slarv. Dyrare föremål bör skickas rek för bästa säkerhet"
Svar på tråden Sålt vara på blocket som försvunnit i posten. Hotad att bli anmäl