• Äldre 19 May 21:30
    3756 visningar
    21 svar
    -1
    21
    3756

    Min man sätter käppar i hjulet till mina drömmar om utlandsflytt!

    Är gift och har ett barn i skolåldern. Mitt dilemma är det som följer dvs. att min man är helsvensk vilket innebär att han är helt ointresserad av att resa, visst har vi gjort ett par utlandsresor men då har jag varit drivkraften och tjatat. Han trivs bäst i Sverige och kan bara lite engelska medan jag har gått i skola utomlands och kan många språk, rest massor världen runt. Har även syskon som bor i Australien och har familjer bla.

    Kan nu känna att jag under mina trettio år känner att jag någongång vill låta vårat barn få gå utomlands i internationell skola och låta mig få jobba i annat land och berika oss med erfarenheter.

    Då jag vet att min man aldrig kommer vilja det och då han jobbar inom ett helsvenskt företag känns mina drömmar oförverkliga.

    Det känns som att först när vårat barn är vuxen och lever sitt egna liv, då jag är runt 46 år gammal,  först då, kan jag få göra det jag vill, dvs. jobba utomlands och börja om på nytt, det liv som jag vill ha.

    Visst är det sorgligt att jag inte få vara lycklig.

  • Svar på tråden Min man sätter käppar i hjulet till mina drömmar om utlandsflytt!
  • Äldre 19 May 21:34
    #1
    mandelskrutten skrev 2015-05-19 21:30:20 följande:

    Är gift och har ett barn i skolåldern. Mitt dilemma är det som följer dvs. att min man är helsvensk vilket innebär att han är helt ointresserad av att resa, visst har vi gjort ett par utlandsresor men då har jag varit drivkraften och tjatat. Han trivs bäst i Sverige och kan bara lite engelska medan jag har gått i skola utomlands och kan många språk, rest massor världen runt. Har även syskon som bor i Australien och har familjer bla.

    Kan nu känna att jag under mina trettio år känner att jag någongång vill låta vårat barn få gå utomlands i internationell skola och låta mig få jobba i annat land och berika oss med erfarenheter.

    Då jag vet att min man aldrig kommer vilja det och då han jobbar inom ett helsvenskt företag känns mina drömmar oförverkliga.

    Det känns som att först när vårat barn är vuxen och lever sitt egna liv, då jag är runt 46 år gammal,  först då, kan jag få göra det jag vill, dvs. jobba utomlands och börja om på nytt, det liv som jag vill ha.

    Visst är det sorgligt att jag inte få vara lycklig.


    Fast din lycka kan ju inte vara det enda som räknas? Dessutom började min pappa jobba utomlands förra året, då var han 55 år gammal.

    Ta diskussionen med min man och se vad ni kommer fram till. Enligt mig så är varje människa själv ansvarig för sin egen lycka så häng inte upp den på din man.
  • Äldre 19 May 21:35
    #2
    Fläderblomster skrev 2015-05-19 21:34:19 följande:
    Fast din lycka kan ju inte vara det enda som räknas? Dessutom började min pappa jobba utomlands förra året, då var han 55 år gammal.

    Ta diskussionen med min man och se vad ni kommer fram till. Enligt mig så är varje människa själv ansvarig för sin egen lycka så häng inte upp den på din man.
    Flyttade din pappa med din mamma utomlands eller själv?
  • Äldre 19 May 21:39
    #3
    mandelskrutten skrev 2015-05-19 21:30:20 följande:

    att min man är helsvensk vilket innebär att han är helt ointresserad av att resa, 

    Visst är det sorgligt att jag inte få vara lycklig.


    vilka konstiga slutsatser du drar - du menar alltså att alla "helsvenskar" är ointresserade av att resa? 

    du ansvarar för din egen lycka, detta ansvar kan du inte lägga på din man! vill du så gärna bo utomlands ett tag får du ju titta på detta - med eller utan din man! 
  • Äldre 19 May 21:45
    #4
    -1
    Dixie skrev 2015-05-19 21:39:24 följande:
    vilka konstiga slutsatser du drar - du menar alltså att alla "helsvenskar" är ointresserade av att resa? 

    du ansvarar för din egen lycka, detta ansvar kan du inte lägga på din man! vill du så gärna bo utomlands ett tag får du ju titta på detta - med eller utan din man! 
    Uttryckte mig fel. Min man är en sådan person som inte är intresserad av att resa. Han tycker det räcker med att titta på Discovery på tv i princip så vet han mycket om landet ifråga. Han är inte för att resa helt enkelt och skulle aldrig flytta utanför Sveriges gränser vilket bromsar min lycka och jag vill ge vårat barn andra perspektiv på saker och nya kulturer, vänner osv.
    Inte roligt att trampa i samma fotspår år ut och pr in men jobbigt då min man är så nöjd med situationen vilket jag inte alls är.
  • Äldre 19 May 21:46
    #5
    Dixie skrev 2015-05-19 21:39:24 följande:
    vilka konstiga slutsatser du drar - du menar alltså att alla "helsvenskar" är ointresserade av att resa? 

    du ansvarar för din egen lycka, detta ansvar kan du inte lägga på din man! vill du så gärna bo utomlands ett tag får du ju titta på detta - med eller utan din man! 
    Jag kan ju inte lämna mitt barn och min man skulle aldrig tillåta mitt barn att bo med mig utomlands då han vill vara med henne han med under vårat barns uppväxt.
  • Äldre 19 May 22:05
    #6
    mandelskrutten skrev 2015-05-19 21:46:52 följande:
    Jag kan ju inte lämna mitt barn och min man skulle aldrig tillåta mitt barn att bo med mig utomlands då han vill vara med henne han med under vårat barns uppväxt.
    måste du bo utomlands då? varför inte planera en längre resa på ett sommarlov, hälsa på släkten i Australien.
    Om dottern vill när hon är äldre kan hon ju gå ett år på highschool och på så sätt få utlandserfarenhet! 
  • Äldre 19 May 22:08
    #7
    Dixie skrev 2015-05-19 22:05:23 följande:
    måste du bo utomlands då? varför inte planera en längre resa på ett sommarlov, hälsa på släkten i Australien.
    Om dottern vill när hon är äldre kan hon ju gå ett år på highschool och på så sätt få utlandserfarenhet! 
    Men jag då, min man och jag har ingenting gemensamt ihop knappt förutom vårat barn.
  • Äldre 19 May 22:13
    #8
    mandelskrutten skrev 2015-05-19 22:08:04 följande:
    Men jag då, min man och jag har ingenting gemensamt ihop knappt förutom vårat barn.
    Jag trodde problemet var att din man inte vill ge ert barn upplevelsen att resa och bo utomlands, men nu verkar ju allt handla om dig? 

    varför är du fortfarande gift om du är så olycklig i ditt förhållande? 

    låter som om du gärna vill vara ett offer och att din man gör dig olycklig - ta istället ett eget ansvar för din egen lycka! 
  • Äldre 19 May 22:17
    #9
    mandelskrutten skrev 2015-05-19 21:35:17 följande:
    Flyttade din pappa med din mamma utomlands eller själv?
    Min mamma flyttade med och bodde där i ett halvår (medan min lillasyster bodde i Paris) när min lillasyster flyttade hem flyttade mamma också hem. Nu tar min lillasyster studenten och då är planen att hon och mamma ska flytta ner och bo där ett tag.
  • Äldre 20 May 06:17
    #10

    Varför är din lycka och din vilja viktigast menar du?

Svar på tråden Min man sätter käppar i hjulet till mina drömmar om utlandsflytt!