• Snodda

Underhållsstöd

Skulle kolla vad ni anser och tycker:

Min dotter som är 13 år har levt med sin mamma på heltid i drygt två år. Nu har min dotter valt att flytta till mig på heltid för dom kommer inte överens hon har det svårt i skolan är mycket ensam hemma osv. Trodde hennes mamma skulle bli skogstokig när vi sa detta till henne. Men hon verkade inte bry sig, min dotter är överlycklig och har gått med på att starta om från början nytt samhälle ny skola osv. Så här långt har det gått alldeles för lätt känner jag. Jag lämnade hennes mamma på grund av hennes svaga psyke och häftiga humör. Imorgon ska vi träffas på försäkringskassan skriva över barnbidraget till mig och stoppa att jag betalar underhåll. Och jag i min tur ska ansöka om underhåll. Det är här som jag är rädd att hon kommer få ett utbrott och vägra att min dotter flyttar. Tycker ni ja ska ansöka om underhåll imorgon eller bättre att göra det på egenhand när hon inte är med?

• Svar på tråden Underhållsstöd
  • ellanbellan

Jag personligen skulle ta det vid ett annat tillfälle eftersom att jag anser det onödigt att det faktiskt ev kan skapa problem för barnet i fråga vid flytten.

• Griseknoen35

Är du orolig så sök underhållet när dottern har flyttat och bor hos dig. Då kan inte mamman precis vägra en flytt för då är det redan sent. När du sen söker om underhåll och hon reagerar på det så säger du bara att du inte tänkte på det tidigare och att du trodde att det var självklart att den föräldern barnet inte bor hos betalar underhåll precis som du gjort när dottern bodde hos mamman. Tänk hela tiden på dottern och försök minimera risken att mamman vägrar låta henne flytta.

Svar på tråden Underhållsstöd