• h81

sjukskriven

Hej!
    Hoppas jag valde rätt forum nu?

Jag blev halvtidssjukskriven från den 7/5 och maj ut (sedan ska jag gå hem på havandeskapspenning i juni i väntan på BF 10 juli)

Jag hoppas jag inte blandar ihop det med pappren ang föräldrapenning nu men läkaren skickade in till er åt mig och det intyg hon skickade med mig har jag skickat till mitt lönekontor.

Ska jag göra något mer för att få ersättning för denna period i maj?

mvh Hannah

• Svar på tråden sjukskriven
  • Försäkringskassan

.

Hej

Du måste alltid ansöka om sjukpenning.

Om du är delsjukskriven måste du alltid ange hur du förlägger arbetstiden.
    På detta forum kan vi endast svara på generella frågor.

Om du har en arbetsgivare som betalar sjuklön:

Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan.  Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten ?Ansökan om sjukpenning? på vår webbplats under "Mina sidor" omgående. Du kan se på "Mina sidor" om läkarintyget redan kommit in till Försäkringskassan. Finns inget läkarintyg skickar du per post in läkarintyget till oss i original.

Har du inte e-legitimation ringer du till Kundcenter 0771-524 524 så skickar vi ansökningsblanketten.

Om du blir fortsatt sjukskriven skickar du in nya läkarintyg (om inte läkaren skickar in digitalt) och informera alltid Försäkringskassan hur du förlägger arbetstiden om det blir en förändring i sjukskrivningsprocenten.

När du är frisk gör du en friskanmälan på ?Mina sidor? välj ?Mina tjänster? under rubrik SJUK eller ringer och meddelar oss.

Vill du ha ett närmare svar i just din fråga är du välkommen att höra av dig till vårt kundcenter på telefonnummer 0771-524 524

Hälsningar
    Felix, handläggare

• h81

Så när dom 14 första dagarna gått kan jag (om arbetsgivaren anmält på fk.se) gå in och ansöka om sjukpenning för sista veckan där?

//Hannah

• Försäkringskassan

Hej!
    Ja precis, det stämmer! När du loggar in på Mina sidor så kommer du att kunna se om din arbetsgivare har anmält dig. Om en anmälan är gjord, kommer du också att kunna göra din ansökan elektroniskt.

Hälsningar
    Kenneth, handläggare

Svar på tråden sjukskriven