.
Hej
Du måste alltid ansöka om sjukpenning.
Om du är delsjukskriven måste du alltid ange hur du förlägger arbetstiden.
På detta forum kan vi endast svara på generella frågor.
Om du har en arbetsgivare som betalar sjuklön:
Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.
Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten ?Ansökan om sjukpenning? på vår webbplats under "Mina sidor" omgående. Du kan se på "Mina sidor" om läkarintyget redan kommit in till Försäkringskassan. Finns inget läkarintyg skickar du per post in läkarintyget till oss i original.
Har du inte e-legitimation ringer du till Kundcenter 0771-524 524 så skickar vi ansökningsblanketten.
Om du blir fortsatt sjukskriven skickar du in nya läkarintyg (om inte läkaren skickar in digitalt) och informera alltid Försäkringskassan hur du förlägger arbetstiden om det blir en förändring i sjukskrivningsprocenten.
När du är frisk gör du en friskanmälan på ?Mina sidor? välj ?Mina tjänster? under rubrik SJUK eller ringer och meddelar oss.
Vill du ha ett närmare svar i just din fråga är du välkommen att höra av dig till vårt kundcenter på telefonnummer 0771-524 524
Hälsningar
Felix, handläggare