• thenotmum

    Vårdnad vid ensam vårdnad..

    Finns det nån som har erfarenhet av hur man kan göra om ens man/fru har ensam vårdnad för sina barn o måste åka utomlands i jobbet.

    Finns det nån slags fullmakt eller liknande man kan skriva så jag (bonus/extra föräldern) kan ex skriva på papper till skolan eller hämta ut medicin på recept eller vad det nu kan finnas för andra situationer som kan uppstå?

  • Svar på tråden Vårdnad vid ensam vårdnad..
  • Pluttinutt

    Det är alltså endast EN biologisk förälder som har vårdnaden om barnet? Och det barnet är du "styvförälder" till?

    Bor detta barn aldrig med sin andra biologiska förälder? - Hur har hen isånnafall löst liknande situationer tidigare?

    I ytterst få fall kan man få fullmakter beviljade. Annars brukar skolan lösa det med fax, e-post, samt i vissa fall inspelade telefonsamtal med vårdnadshavaren.

  • Anonym (L)

    Vårdnadshavare är föräldrar, enda möjligheten för andra att bli det är om föräldrarna inte kan sköta vårdnaden själv på grund av ex missbruk. Hur lång tid pratar vi om som föräldern är bortrest?

  • Pluttinutt

    Fullmakt kan man ha på apoteken iaf. Min mamma hade fullmakt då jag var över 18 år och behövde en receptbelagd medicin.

  • thenotmum

    ja menade inte att ja ska försöka få nån del i vårdnaden, till vardags och situationen har inte funnits förut då min man nyligen blivit ensam vårdnadshavare o barnet bor inte hos den andra föräldern. Han har nu fått nya uppdrag på jobbet som kommer att innebära endel resa.

    Apoteket är bra, det ska ja kolla.

  • Anonym (Kolla med skolan)

    Vad har skola/ förskola för upplägg?

    Våra barns skola, där är allting digitalt, papper existerar inte längre. Man loggar in i ett system med sitt barns namn, kan se allt som händer, veckobrev mm. Jättebra för då kan man ju sitta var som helst och vara uppdaterad om barnen!

  • mammalovis

    Det beror väl också på hur avancerade papper det handlar om. Handlar det om byte av skola så är det självklart endast vårdnadshavaren som kan göra det, men handlar det om boka tid för utvecklingssamtal (du skriver pappret efter samtal med vårdnadshavaren om önskemål) så ser inte jag det som så konstigt. Likaså hur många som närvarar på ett föräldramöte eller skolfest.

    Jag och sambon har ett gemensamt barn och jag har ett eget barn, men inte skulle förskolan märka vem av oss som skrev på papperet. Oftast krävs ju bara barnets namn och sommartider/ ett antal som kommer eller liknande.

    Värre är väl möjligen med vården tänker jag, där man visar legitimation.

  • thenotmum

    Det hade ju varit jättebra om allt går digitalt, men dessvärre har dom inte kommit så långt här än.

    Jag hade inte tänkt att byta skola på barnet, det har pappan precis gjort själv.

    Ja har aldrig tänkt på det tidigare, vem som skriver under men i och med att vi fått meddela skolan att min man är ensam vårdnadshavare, då det finns stor risk att mamman kommer o försöker blanda sig i o förstöra för barnet, så har dom helkoll på detta.

    Apoteket fixade jag/min man igår.

    Ja tänker mest OM nåt skulle hända, barnet ramlar o skadar sig eller då vi tidigare haft både Soc o BUP inblandade pga Mamman, då kan inte ja göra nåt om nåt skulle hända precis veckan pappan är bortrest.

    Ja vet, för ja har inte ens fått va med på ett enda möte, trots att barnet velat det.

  • Anonym (Kolla med skolan)

    Lite ot, jag förstår att det antagligen finns en komplicerad historia bakom, men om fadern just fått ensam vårdnad och boendet hos sig, är det inte läge att han prioriterar barnet och försöker lösa så att någon annan tar resorna ett tag? Iaf tills barnet landat i detta nya? Tror säkert du är en duktig bonusmor, det låter så, men barnet förlorar ju på så vis båda sina föräldrar och bor med dig på sätt och vis?

  • thenotmum
    Anonym (Kolla med skolan) skrev 2015-05-21 10:55:23 följande:

    Lite ot, jag förstår att det antagligen finns en komplicerad historia bakom, men om fadern just fått ensam vårdnad och boendet hos sig, är det inte läge att han prioriterar barnet och försöker lösa så att någon annan tar resorna ett tag? Iaf tills barnet landat i detta nya? Tror säkert du är en duktig bonusmor, det låter så, men barnet förlorar ju på så vis båda sina föräldrar och bor med dig på sätt och vis?


    Inte alls ot, men tanken är inte att han ska resa nu, utan det är bara ja som kom på tanken hur man gör när vi kommer dit.

    Nu är han hemma med barnet som inte ens kan gå till skolan pga depression för bråk mellan mamma o barn.
  • Läskande

    Men hur länge ska föräldern vara borta? De flesta pappren kan ju vänta ett par v. Och så många papper blir det väl inte normalt? Mest vid terminsstart tex.

  • thenotmum
    Läskande skrev 2015-05-21 14:01:22 följande:

    Men hur länge ska föräldern vara borta? De flesta pappren kan ju vänta ett par v. Och så många papper blir det väl inte normalt? Mest vid terminsstart tex.


    Den skolan barnet har gått på hittills så har man oftast Max 2 dagar för dom har så dålig planering, lite därför ja vill va förbered. Problemet har ju inte uppstått, så ja vet ju inte va det kan va. Ja vill inte stå där med problem om nåt händer utan som man oftast gör som förälder, planerar lite framåt..

    Frågan är mest hur man gör ifall vårdnadshavaren inte är närvarande för veckan o det är nödvändigt inte hur många olika situationer man inte behöver vårdnadshavaren närvarande. : )
  • thenotmum
    RosaTuggummiburk skrev 2015-05-21 15:05:53 följande:

    Om barnet måste söka akutvård, så får vem som helst komma till akuten med barnet. Barnets ve och väl går liksom före där.


    Skönt att höra, det visste ja inte. Har inte varit i den sitsen nån gång (som skönt är : ))

    Då är det inte ett problem.
  • Anonym (Kolla med skolan)
    thenotmum skrev 2015-05-21 13:55:30 följande:

    Inte alls ot, men tanken är inte att han ska resa nu, utan det är bara ja som kom på tanken hur man gör när vi kommer dit.

    Nu är han hemma med barnet som inte ens kan gå till skolan pga depression för bråk mellan mamma o barn.


    Så bra att du tog mitt inlägg på rätt sätt, det kommer säkert lösa sig så smpmingom
  • mammalovis

    Jag antar att din man kommer ha med sig en mobil eller ha tillgång till internet, så då får han väl meddela sig på så vis. Det löser sig säkert, värre är väl om mamman passar på att ställa till det när han är borta, men å andra sidan låter inte barnet så ungt att det kan/vill luras med.

  • thenotmum
    Anonym (Kolla med skolan) skrev 2015-05-21 21:55:44 följande:

    Så bra att du tog mitt inlägg på rätt sätt, det kommer säkert lösa sig så smpmingom


    Ja vet att många inte kan acceptera att de "bara" är extraförälder utan vill ta över hela, men vi vet var vi har varandra alla i familjen. Det skapar trygghet, när ja ber om råd så är ja tacksam när ja får det o det du skrev stämmer så finns inget att bli sur över : )

    Tror säkert att allt kommer funka bra, men som "mammalovis" skrev så kan mamman få för sig saker när pappan är bortrest o då kan det bli tal om Sockontakt tex.

    Eller som hänt flera gånger tidigare mamman misshandlar sitt barn på umgänge, i värsta fall sjukhus, men då behöver ja tydligen inte fullmakt om ja fatta rätt.
Svar på tråden Vårdnad vid ensam vårdnad..