• Anonym (hjälp)

Psykolog i Malmö

Jag letar efter en psykolog i Malmö. Någon som är empatisk, personlig och som står ut med att jag har svårt att gå i terapi. Gärna erfarenhet av ptsd / c-ptsd.
    Någon som kan tipsa om någon bra?

• Svar på tråden Psykolog i Malmö
  • Anonym (pepsi)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-20 22:18:49 följande:

Jag letar efter en psykolog i Malmö. Någon som är empatisk, personlig och som står ut med att jag har svårt att gå i terapi. Gärna erfarenhet av ptsd / c-ptsd.
    Någon som kan tipsa om någon bra?

Har exakt samma problem, som jag fattat är det inm som har terapi för ptsd, men jag får inte gå där då jag bor på fel del av den gata jag bor på (50 meter för långt söderut).

Om du har bakgrund i krig finns röda korset, men det är inte för svenskar med ptsd. 

Det enda tips jag har (som jag själv kommer att köra) är att gå till vc och be dem hitta en åt dig. Svårt att hitta en empatisk helt säkert så, men det är ju brist på dessa psykologer verkar det som.
  • Anonym (hjälp)

jag tillhör inte heller inm. ringde psykiatrin och de hänvisade mig vidare till privata aktörer som tidigare varit anställda i psykiatrin. men där kan jag inte gå långsiktigt, den här typen av problem jag har är ett maraton....inte snabbfixat...trist att det är så här.

• Anonym (pepsi)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-22 19:46:38 följande:

jag tillhör inte heller inm. ringde psykiatrin och de hänvisade mig vidare till privata aktörer som tidigare varit anställda i psykiatrin. men där kan jag inte gå långsiktigt, den här typen av problem jag har är ett maraton....inte snabbfixat...trist att det är så här.

Har samma problem. Har gått hos psykologer som varit bra, men då bara kan ta emot 10 ggr. Detta fungerar ju inte med PTSD tyvärr.

Men informera mig gärna om du hittar en lösning, jag har själv snart läkartid och ska höra med dem då. 
  • Anonym (hjälp)
    Jag läser en bok som hjälper mycket. Pete Walker har skrivit en om c-ptsd (Complex PTSD: From SurvivingTo Thriving)
    och Anna Gerges bok (PTSD : en handbok för Dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen) är också bra

Båda böckerna har varit väldigt hjälpsamma. Men har inte fått rätt hjälp i vården. Det är inte så många som verkar kunna det här.

Annas bok lånade jag som e-bok på biblioteket och jag köpte Petes bok via Amazon.co.uk. Han har även en webbsida med information, men boken är långt mer hjälpsam.

KBT duo ska vara bra på PTSD och de ingår i rehabgarantin tror jag. Även http://asaerikssonkronvall.se/  ska vara bra och ingå i rehabgarantin. Men jag har inte provat någon av dem.

Rosenmetoden är en kroppsbehandling som varit väldigt hjälpsam för mig och fått mig att inte vara extremt spänd och vaksam hela tiden. Ångesten har minskat.

Hör av dig via privata meddelanden om du vill prata mer eller dela med dig av dina tips.
  • Anonym (komplex ptsd hjälp)

Hej, skulle ni som fått behanding / hjälp mot Complex PTsd dela med er vad som hjälpt er? 

Tack på förhand

Cecilia

• Anonym (pepsi)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-23 20:34:58 följande:
    Jag läser en bok som hjälper mycket. Pete Walker har skrivit en om c-ptsd (Complex PTSD: From SurvivingTo Thriving)
    och Anna Gerges bok (PTSD : en handbok för Dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen) är också bra

Båda böckerna har varit väldigt hjälpsamma. Men har inte fått rätt hjälp i vården. Det är inte så många som verkar kunna det här.

Annas bok lånade jag som e-bok på biblioteket och jag köpte Petes bok via Amazon.co.uk. Han har även en webbsida med information, men boken är långt mer hjälpsam.

KBT duo ska vara bra på PTSD och de ingår i rehabgarantin tror jag. Även http://asaerikssonkronvall.se/  ska vara bra och ingå i rehabgarantin. Men jag har inte provat någon av dem.

Rosenmetoden är en kroppsbehandling som varit väldigt hjälpsam för mig och fått mig att inte vara extremt spänd och vaksam hela tiden. Ångesten har minskat.

Hör av dig via privata meddelanden om du vill prata mer eller dela med dig av dina tips.
    Fick info om att man kan få ptsd-behandling via socialtjänsten i vissa fall.

Psyk här säger att kbt inte bör vara förstaval vid ptsd, men vet inte.
Svar på tråden Psykolog i Malmö