• Anonym (Trög)

VARFÖR menar alla ljusblond när de säger blond???

Hur kommer det sig att när de flesta säger "hon/han är blond" eller "jag ska färga håret blont" så menar de ljusblont? Tog jättelång tid för mig att förstå att alla de där andra lite ljusare nyanserna (som inte är brunt) också räknades som blont eftersom folk endast verkar uppmärksamma det ljusblonda.

Några exempel på blont hår nedan.

(bilderna är tagna ifrån google)

Jag trodde seriöst bara att tjejen med ljusblont hår (nedre raden i mitten, om någon inte hittar henne) räknades som blond tills för kanske ett halvår sedan, alla andra var antingen mörkblonda eller ljusa brunetter.

Förstår inte hur fasen jag kunde gå runt och tro så här så länge, var först när jag började prata med folk från andra länder sm jag insåg att jag räknas som blond (eftersom de upplyste mig om detta).

Hurfan kunde jag missa det här? Känner mig onekligen trög.
  • Svar på tråden VARFÖR menar alla ljusblond när de säger blond???
  • Geipherz

Blond kan ju vara alltifrån platinablond (nästan vitt) till mörkblont som många benämner som ljusbrunt. Jag har också tänkt på det där. Utomlands finns det nog någon som rentav skulle benämnda mig som blond fastän jag i svenska mått mätt är råttfärgad/ljusbrun med något ljusare hår om somrarna.

• Anonym (Blond)

Jag förstår inte riktigt vad du menar, du säger ju emot dig själv? Tills för ett halv år sedan trodde du alltså att de med samma hårfärg som dina exempel (den ljusblonda undantaget) var antingen mörkblonda eller ljusa brunetter... jamen då så! Då ansåg du ju även tidigare att folk med mörkblont hår är blonda alt. har ljusbrunt hår, vad är problemet?

Hur du kan ha "missat" det här? Det låter som att det gäller något mer världsomvälvande än folks definitioner av en viss hårfärg Glad

• Anonym (Trög)
    Anonym (Blond) skrev 2015-05-21 16:30:29 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, du säger ju emot dig själv? Tills för ett halv år sedan trodde du alltså att de med samma hårfärg som dina exempel (den ljusblonda undantaget) var antingen mörkblonda eller ljusa brunetter... jamen då så! Då ansåg du ju även tidigare att folk med mörkblont hår är blonda alt. har ljusbrunt hår, vad är problemet?

Hur du kan ha "missat" det här? Det låter som att det gäller något mer världsomvälvande än folks definitioner av en viss hårfärg Glad
    Tror du missförstår mig. Jag trodde att blond (alltså inget "ljus" med i namnet) var som hon mittentjejen, alla andra kunde inte kallas bara blonda (för alla skulle tro att man menade det där superljusa) utan man var tvungen att säga mörk framför eller brunt.

Jag tycker bara att det är underligt hur det kan vara att människor har gett ljusblont namnet blont och allt annat är "mörkt".
  • Anonym (Mm)

Haha, jag har tänkt likadant. Jag som är hälften svensk och hälften från ett land vid Medelhavet och har mellanbrunt hår får ofta av svenskar höra att jag har SVART hår. När jag kommer ner till Medelhavet så säger de att jag är ljus. :P

• Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2015-05-21 16:36:54 följande:

Haha, jag har tänkt likadant. Jag som är hälften svensk och hälften från ett land vid Medelhavet och har mellanbrunt hår får ofta av svenskar höra att jag har SVART hår. När jag kommer ner till Medelhavet så säger de att jag är ljus. :P

Skrev fel... Ljusbrunt hår har jag, inte mellanbrunt.
  • Anonym (Trög)
    Geipherz skrev 2015-05-21 16:19:48 följande:
    Blond kan ju vara alltifrån platinablond (nästan vitt) till mörkblont som många benämner som ljusbrunt. Jag har också tänkt på det där. Utomlands finns det nog någon som rentav skulle benämnda mig som blond fastän jag i svenska mått mätt är råttfärgad/ljusbrun med något ljusare hår om somrarna.
    Jo, det är så underligt att jag inte har förstått det förut. Ingen har kallat mig blond här i Sverige och mitt hår liknar hennes uppe till vänster. När jag frågar folk vad för färg mitt hår är säger de ofta "ljusbrunt" eller hittar på nåt annat namn, typ "våt sand".
  • Anonym (Trög)
    Anonym (Mm) skrev 2015-05-21 16:36:54 följande:
    Haha, jaaa, det är konstigt att det är så. Tycker ju inte att det är speciellt svårt att särskilja brunt från blont (nu när jag förstått att de där andra nyanserna inte är någon klass för sig). Borde vara ännu enklare att särskilja ljusbrunt från svart!
  • Anonym (Blond)

När det du pratar i termer som "förstått" osv. låter det nästan som om en det skulle finnas en universell sanning. Vad som är blont eller inte är en mycket en definitionsfråga. Var det verkligen så att du förut inte hade förstått vad blont hår var? Är det inte snarare så att du har en bredare definition idag? Enligt den definition du har idag har du blont hår.

• Anonym (Trög)
    Anonym (Blond) skrev 2015-05-21 16:55:07 följande:
    När det du pratar i termer som "förstått" osv. låter det nästan som om en det skulle finnas en universell sanning. Vad som är blont eller inte är en mycket en definitionsfråga. Var det verkligen så att du förut inte hade förstått vad blont hår var? Är det inte snarare så att du har en bredare definition idag? Enligt den definition du har idag har du blont hår.
    Nja, det var snarare att jag inte förstod förut. Det gjorde livet lite knöligt när jag försökte beskriva min eller andras hårfärg, "Ja du vet, sådär ljusbrunt, mörkblont, typ råttfärgat fast lite guldigt". Jäkla omständligt att inte förstå att blond inte bara är det där vita eller ljusa blekgula.
  • Anonym (Blond)
    Anonym (Trög) skrev 2015-05-21 17:03:17 följande:
    Nja, det var snarare att jag inte förstod förut. Det gjorde livet lite knöligt när jag försökte beskriva min eller andras hårfärg, "Ja du vet, sådär ljusbrunt, mörkblont, typ råttfärgat fast lite guldigt". Jäkla omständligt att inte förstå att blond inte bara är det där vita eller ljusa blekgula.
    Alright, jag tror jag förstår ditt perspektiv där. Skönt att det "löst" sig för dig men du kan räkna med att det även i fortsättningen kommer finnas folk som har den definitionen du hade förut liksom det finns folk som kommer kalla brunetter för blonda.

Det beror på vilken definition man använder och om det är ur ett svenskt eller globalt perspektiv. I ett land där majoriteten har svart hår blir blir det mesta under svart/mörkbrunt blont medan vi som lever i ett land där majoriteten är ljushyllta och har relativt ljust hår tenderar att snäva in begreppet blond till att handla om ljusblonda individer.

En annan anledning till att folk associerar "blond" till ljusblond är den särskilda kulturella ställning som blont hår har. Blont hår är laddat med värden som skönhet, sexighet, exotism (Marilyn Monroe) men får också stå som symbol för ungdom, renhet och oskuldsfullhet. Ju ljusare blond desto närmare dessa symboler för vad blont hår är.

• Anonym (Trög)
    Anonym (Blond) skrev 2015-05-21 17:25:50 följande:
    Alright, jag tror jag förstår ditt perspektiv där. Skönt att det "löst" sig för dig men du kan räkna med att det även i fortsättningen kommer finnas folk som har den definitionen du hade förut liksom det finns folk som kommer kalla brunetter för blonda.

Det beror på vilken definition man använder och om det är ur ett svenskt eller globalt perspektiv. I ett land där majoriteten har svart hår blir blir det mesta under svart/mörkbrunt blont medan vi som lever i ett land där majoriteten är ljushyllta och har relativt ljust hår tenderar att snäva in begreppet blond till att handla om ljusblonda individer.

En annan anledning till att folk associerar "blond" till ljusblond är den särskilda kulturella ställning som blont hår har. Blont hår är laddat med värden som skönhet, sexighet, exotism (Marilyn Monroe) men får också stå som symbol för ungdom, renhet och oskuldsfullhet. Ju ljusare blond desto närmare dessa symboler för vad blont hår är.

Jag förstår att andra kanske tror/tycker samma som jag trodde förut, men jag är glad över att själv ha "insett" det här. Det är såklart ganska stor skillnad beroende på vart man befinner sig, kanske är det för att de flesta svenskar är ganska ljusa som "blond" har drivits åt det ena hållet.

Det sista du nämnde där har jag inte tänkt på, det närmaste jag har tänkt det är väl de flesta här var ljusblonda som barn och associerar därför blond till det. För allt man får höra är väl "vad du har mörknat!" (är iaf vad jag fått höra).
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Trög) skrev 2015-05-21 16:43:32 följande:
    Haha, jaaa, det är konstigt att det är så. Tycker ju inte att det är speciellt svårt att särskilja brunt från blont (nu när jag förstått att de där andra nyanserna inte är någon klass för sig). Borde vara ännu enklare att särskilja ljusbrunt från svart!
    Att det är såhär det ligger till förstår man om inte annat när man ska färga/tona håret. Jag trodde att jag hade mörkbrunt hår eftersom alla sagt så till mig här i Sverige, så när jag försökte återställa min naturliga hårfärg efter att ha varit ljusare så valde jag denna nyans - varpå håret blev nästan svart, bara graden ljusare. Jag var tvungen att välja mörkblond hos frisören för att det skulle bli min naturliga ton.
  • Anonym (Trög)
    SmarterThanYou skrev 2015-05-21 17:56:07 följande:
    Jag står som mörkblond i passet. Enligt mig har jag ljusbrunt hår med inslag av rött.
    Står hårfärgen i passet? Har aldrig sett det.
    Anonym (Mm) skrev 2015-05-21 18:02:53 följande:
    Att det är såhär det ligger till förstår man om inte annat när man ska färga/tona håret. Jag trodde att jag hade mörkbrunt hår eftersom alla sagt så till mig här i Sverige, så när jag försökte återställa min naturliga hårfärg efter att ha varit ljusare så valde jag denna nyans - varpå håret blev nästan svart, bara graden ljusare. Jag var tvungen att välja mörkblond hos frisören för att det skulle bli min naturliga ton.
    Det har jag aldrig gjort själv, men låter ju som en smärre chock att få mycket mörkare än man tänkt sig.
Svar på tråden VARFÖR menar alla ljusblond när de säger blond???