• Kyrkby

    VAd är värdet, att bli gammal !a

    Vad är värdet av att bli gammal, då menar jag äldre än ca 85 år och inte kunna klara sig själv ?
    Leva som ett kolli, bli uppassad, matad, få blöjan bytt ( förhoppningsvis) skötas och misshandlas ?
    är det värt att forska i dessa läkemedel ?
    Är det inte bättre att barn med diabetes eller annan sjukdom får 100 % hjälp ?
    Visst, att rädda gamla mamma eller mormor osv, är en behjärtansvärt MEN till vilken nytta ?
    Skall vi inte satsa pengar o forskning på barn o unga personer !? Solig

  • Svar på tråden VAd är värdet, att bli gammal !a
  • Dixie

    hur menar du nu? vilka läkemedel ska skippas? 

    det finns väl inte forskning som har som ambition att de över 85 ska vara kolli och inte klara sig själv - målet måste väl givetvis vara att man kan hålla sig frisk länge! 

  • Kyrkby
    Dixie skrev 2015-05-21 18:53:54 följande:

    hur menar du nu? vilka läkemedel ska skippas? 

    det finns väl inte forskning som har som ambition att de över 85 ska vara kolli och inte klara sig själv - målet måste väl givetvis vara att man kan hålla sig frisk länge! 


    Piller som gör att kroppen håles igång.
    Har en mor som har all världens sjukdomar o är 95 år.
    Hon har ätit ca 20 - 30 st piller om dagen de senaste 10 åren. Är på sjukan minst en ggr per vecka.

    Jag får åka 60 mil tor ca 3 ggr i månaden för att läkarna vill prata med mig,'Mina syskon, som båda är läkare, säger att jag får ta i det där med "! tanten ".
    Nu har jag satt ner foten, åker inte ngt mer eller engagerar mig i mamma ngt mer, orkar helt enkelt inte.
    Syskonen säger, OK då vet vi.

    Vad ger detta liv oss alla som är involverade ?
    Den gamle 
    Barn
    Barnbarn
    Svärsöner
    Svärdöttrar
    och alla andra inblandade
    KOSTNADER för samhället.
  • Dixie
    Kyrkby skrev 2015-05-21 19:23:58 följande:
    Piller som gör att kroppen håles igång.
    Har en mor som har all världens sjukdomar o är 95 år.
    Hon har ätit ca 20 - 30 st piller om dagen de senaste 10 åren. Är på sjukan minst en ggr per vecka.

    Jag får åka 60 mil tor ca 3 ggr i månaden för att läkarna vill prata med mig,'Mina syskon, som båda är läkare, säger att jag får ta i det där med "! tanten ".
    Nu har jag satt ner foten, åker inte ngt mer eller engagerar mig i mamma ngt mer, orkar helt enkelt inte.
    Syskonen säger, OK då vet vi.

    Vad ger detta liv oss alla som är involverade ?
    Den gamle 
    Barn
    Barnbarn
    Svärsöner
    Svärdöttrar
    och alla andra inblandade
    KOSTNADER för samhället.
    jaha, så du orkar inte längre bry dig om din mamma och därför bör man ta livet av alla över 85 år - eller hur tänkte du lösa det? 
  • Kyrkby
    Dixie skrev 2015-05-21 21:26:26 följande:
    jaha, så du orkar inte längre bry dig om din mamma och därför bör man ta livet av alla över 85 år - eller hur tänkte du lösa det? 
    Stämmer !
    Min ork finns inte att sköta henne.
    Att se ngn ligga som ett kolli, oförmögen att göra de mesta.
    Vill ligga i sängen och ha mörkt omkring sig.
    Vad är meningen med hennes liv och är det humant att stoppa i henne massa piller för att upprätthålla hennes liv ?
    Mor har redan bestämt sig för att dö, men inte vårdteamet !!

    Har inte varit hos mor på över 6 månader och betraktar henne som död, så illa är det.
  • sextiotalist

    Åh, jag kan tänka mig massor. Nu har jag en släkt där man blir gammal. En släkting blev över 100 år och bodde hemma nästan hela tiden.

    Min svärmors man är över 90, pigg som sjutton.

    Så jag vill bli gammal, ser massor med fördelar. Men jag tror det beror på hur man har sett hur nära har klarat sin ålderdom.
    Nej, ingen är som din mamma

Svar på tråden VAd är värdet, att bli gammal !a