• h81

upptäcks gomspalt vid ultraljud?

Efter programmet på tv4 ikväll om läkare som.åker ut i världen o hjälper barn med olika typer av gomspalt funderar man lite..

När vi var på vårt ultraljud så sa BM att hon kollade näsan..

Jag tog då för givet att det var just spalt man kollade..

Jag frågade inte så mycket mer eftersom hon inget sa mer än så så tar jag för givet att allt var bra..

Är det rutin att kolla spalt?

Bara en tanke som slog mig efter kvällens program! ????

• Svar på tråden upptäcks gomspalt vid ultraljud?
  • viseversa

Läppspalt kan man ju se, men man kan ju "bara" ha spalt i gommen vilket är betydligt svårare att se. Men det kommer ju oavsett opereras och inte synas i ansiktet så länge läppen och näsan är hel.

• aysn

Läppspalt syns på UL, men en isolerad gomspalt syns sällan (eller aldrig?). Min yngsta dotter föddes med gomspalt

• h81
    aysn skrev 2015-05-22 07:22:53 följande:

Läppspalt syns på UL, men en isolerad gomspalt syns sällan (eller aldrig?). Min yngsta dotter föddes med gomspalt

jag är inte orolig OM det skulle visa sig att bebisen hade gomspalt eller läppspalt rent utseendemässigt, men jag antar det innebär många jobbiga procedurer med operation, problem med mat/amning osv? som man ju såklart gärna slipper..
    det har precis visat sig att våran dotter har en lite konstig njure och det känns som alla dom frågetecknen och den svängen räcker just nu..

tack för era svar!
Svar på tråden upptäcks gomspalt vid ultraljud?