• nena25

Närsynthet snart 10-åring

Hej!
    Har en son på 10 år i sommar. Han fick glasögon för precis ett år sedan. hade då lite brytningsfel och en närsynthet på -0,75 ( inte så jättemycket vad jag förstår) Han hade haft ont i huvudet ett tag därför kollade vi hos en optiker. Han fick glasögon och huvudvärken blev bättre.

Nu märkte jag att han inte alls såg en text på tv´n som jag såg tydligt. Så efter besök hos optikern för 3 dagar sedan så hade närsyntheten försämrats rätt rejält till -1,75 Obestämd Så nu blir det nya glasögon igen.

Han kommer att bli rejält mycket mer närsynt enligt optikern eftersom det börjar så tidigt för honom. (hans pappa blev närsynt först vid 16-17 år)

Men är det inte konstigt att det sker rätt snabbt ändå? Blir lite fundersam ifall det kan vara annat som orsakar det...kanske lite nojjig Obestämd

Han har också en diagnos sedan 3 års ålder, atypisk autism och har senaste 6-12 månaderna blivit värre i sitt humör, går mycket mer upp och ner....hans ilska ska vi söka hjälp på Habiliteringen med. Han tänder på ALLA cylindrar, skogstokig, skriker och gråter när han inte förstår det sociala samspelet. 

• Svar på tråden Närsynthet snart 10-åring
  • Archandra

Jag fick mina första glasögon när jag var nio år. Därefter bytte jag glasögon ungefär en gång per år tills jag blev tolv.

Så här var det för mig
    9 år: -1,5 dioptrier
    10 år: -2,5 dioptrier
    11 år: - 4 dioptrier
    12 år: -4,5 dioptrier
    14 år: -5,5 dioptrier
    16 år: -5,75 dioptrier

Nu vid snart 40 års ålder har jag -7 dioptrier på båda ögonen. Min man ser ungefär lika illa som jag och han hade en liknande glasögonutveckling som jag. Jag tror inte att du behöver oroa dig ännu. I just 10-12-årsåldern händer det mycket med kroppen. Inte konstigt om det händer saker med ögonen då också.

Svar på tråden Närsynthet snart 10-åring