• Äldre 22 May 15:27
    1488 visningar
    6 svar
    6
    1488

    Ha barnen extra - är jag dum?

    Hej,

    Jag behöver lite hjälp med perspektiv och hur jag ska hantera situationen i vår familj. Vi har barn på varsitt håll och är nu gifta med varandra, har levt tillsammans i flera år. Min mans barn bor hos oss varannan vecka. Barnens biologiska mamma vill gärna på pappret ha dem halva tiden men i praktiken hjälper vi henne väldigt mycket. Hon ringer och vill att barnen ska sova hos oss extra nätter, att min man ska hämta dem från skola och ha dem under eftermiddagen för att sedan skjutsa dem till aktiviteter, vabba, fixa läkarbesök mm flera gånger i veckan under hennes veckor. Min man svarar alltid ja, det är ju hans barn och han slits mellan att inte vilja bli utnyttjad och den självklara viljan att spendera så mycket tid som möjligt med sina barn. Han vill såklart aldrig att de inte ska känna sig välkomna hos oss, och det vill ju inte jag heller.

    Jag har dock en annan känsla inför det hela där jag gång på gång känner en besvikelse över att den ensamtid som vi har tillsammans försvinner eller kortas ner. Vi är en stor familj och jag känner ett stort behov av att vi får dagar eller delar av dagar som faktiskt är bara våra. När jag försöker förklara för min man hur jag känner blir det bara fel och han blir arg, det låter som om jag inte vill ha hans barn hos oss. Om hon bara kunde säga innan att "den här veckan som kommer vill jag ha hjälp med det här och det här" och inte ringa och förutsätta att vi ska ställa om alla planer och förväntningar, men hon har ingen förmåga att planera. Och min man verkar ju inte ha samma förväntningar på egentid tillsammans som jag :(

    Är jag en hemsk bonusmamma? Ska jag skärpa mig och inse att såhär är det? Om jag ska försöka förklara för min man, hur ska jag säga för att han inte ska bli arg?

    Mvh fröken

  • Svar på tråden Ha barnen extra - är jag dum?
  • Äldre 22 May 15:31
    #1

    Jag brukar aldrig ta "ditt" och "dinas" parti i sådana här frågor. Fast i detta fall tycker jag nog fan att du har rätt.

    Skitbra att pappan ställer upp, även då det inte är "hans" veckor (för det är ju trots allt _hans_ barn). Han ska fortsätta ställa upp - MEN, mamman behöver, liksom du säger, ha lite framförhållning och säga till en tid innan.

  • Äldre 22 May 15:41
    #2

    Vad hade du gjort ifall något händer mamman som gör att barnen måste ha någonstans att bo under mammaveckorna?

  • Äldre 22 May 15:43
    #3

    Alltså, det är klart att det kan vara jobbigt att behöva ändra sina planer utan att få reda på det i tid. Så kanske borde pappan försöka prata med sitt ex om detta, att det hade varit bra om hon kan berätta i början av veckan när hon behöver extra hjälp.

    Men samtidigt tycker jag ändå att det är jättebra för barnen att ni är så flexibla. De känner kanske redan av att mamman inte alltid har tid med dem, och då är det extra viktigt att ni blir en trygg punkt i deras tillvaro. Om ni börjar säga nej så kan barnen både känna sig oönskade (tyvärr i båda sina hem) och även känna att de är en börda för alla vuxna. Dessa känslor är inte kul att växa upp med...

  • Äldre 22 May 16:12
    #4

    Tilja - det är inte att barnen är här jag tycker är jobbigt, men förutsättningarna nu ska ju vara att vi har en vecka som är lite lugnare och jag har ibland förväntningar på den tiden som inte blir... Ungefär gissar jag som om man planerat barnvakt och en weekend men så blir barnvakten sjuk. Då är det ju inte att man har barn man blir irriterad och besviken över utan tiden som inte blev...

    Hur tycker ni att man ska lägga upp det till mamman så att hon inte blir sur? Hon tycker ju att det är självklart att vi alltid släpper allt för att hon har nåt som hon tycker är superviktigt... (Hon tänker nog mest att det är pappans plikt men det går liksom aldrig åt andra hållet)

  • Äldre 22 May 16:43
    #5

    Valkyria - det sista jag vill är att de inte ska känna sig välkomna! Håller helt med i det du skriver!

  • Ego Lovers
    Äldre 22 May 23:15
    #6

    För att öppna upp ögonen på mamman kanske pappan skulle skriva ner när barnen kommer extra och begära underhåll för den tiden.

Svar på tråden Ha barnen extra - är jag dum?