• Svar på tråden APC-resistens
  • leeena1984

Jag har, har dock den "lindriga" varianten som endast kräver behandling efter en förlossning.

• längtar93

Får jag fråga en sak? Är apc ärftligt? Min pappa har det men har ingen kontakt med honom.

Kram

• livslevande
    längtar93 skrev 2015-05-22 22:05:54 följande:

Får jag fråga en sak? Är apc ärftligt? Min pappa har det men har ingen kontakt med honom.

Kram

Ja det är det, i mitt fall var det från båda mina föräldrar. Du kan ta ett enkelt blodprov och testa, på vårdcentralen tror jag :)
  • längtar93
    livslevande skrev 2015-05-22 23:52:39 följande:

Ja det är det, i mitt fall var det från båda mina föräldrar. Du kan ta ett enkelt blodprov och testa, på vårdcentralen tror jag :)

Okej toppen då vet jag :)
  • Trolletiskogen

Jag har den sk. apc-rresistensen med dubbla anlag. Jag ska ta fragmin två ggr per dag hela graviditeten. Har oroat mig lite att ta fragmin så tidigt i graviditeten om det kan skada fostret. Men har läst nu om de som fått proppar tidigt. Jag hade velat vänta annars men får nog köra på för att inte riskera en propp.

Hittade en studie där fragminbehandlade som behandlats hela graviditeten fick barn i lite större utsträckning med hjärtfel, missbildningar eller lägre födelsevikt. Man kunde inte dra slutsatsen att det var fragminet utan kunde lika gärna vara mammans bakomliggande sjukdom. Jag har fått veta att fragmin ej ska vara skadligt men magkänslan har gjort att jag inte börjat ännu. Men nu när jag läser att det finns de som fått trombos så tidigt så överväger jag att börja idag. Är bara i vecka 6.

• livslevande

Det tycker jag du gör rätt i :)

Fragmin är säkert att ta under graviditet, ganska många som gör. Waran däremot är farligt.

Jag får gå på spec MVC och har gjort extra kontroller pga fragminet, tex två TUL men allt ser perfekt ut :) har en stark tjej i magen med mycket kraft i sparkarna!

• livslevande

Finns ju en annan tråd om detta som heter typ Vi som tar fragmin/innohep, sök upp den om du inte gjort det redan, många som skrivit :)

Svar på tråden APC-resistens