• Liil

Bruttolöneavdrag för privat ivf.

Behöver all info om bruttolöneavdrag för kommande ivf. 
    Inom det företaget som jag arbetar så blev svaret att dom inte tillämpar bruttolöneavdrag men kanske det kommer att bli så någon gång i framtiden. I nästa vecka så kommer jag och min chef att skriva ett mail till hon som är ekonomichef och vill veta allt som kan vara bra att få med i detta mail om varför du ska gå med på detta 
    Om jag fattat rätt så förlorar inte arbetsgivaren något på detta alls. 
    All info kan få nu under helgen är till hjälp för mig!

• Svar på tråden Bruttolöneavdrag för privat ivf.
  • Liil
    Klaraosefina skrev 2015-05-23 11:48:46 följande:

Här är en sida med bra information. Vad jag kan förstå så slipper arbetsgivaren betala arbetsgivaravgiften då det räknas som skattefri förmån, men att arbetsgivaren inte behöver betala något alls stämmer inte.

www.ivfkliniken.se/curaoresund/priser/bruttoloneavdrag/

Men vad menar du att arbetsgivaren betalar? Det är jag som betalar med mina oskattade pengar. Eller har jag fattat helt fel?
  • jennyz

Om arbetsgivaren drar av den summan som försöket kostar så tjänar de pengar... De slipper arbetsgivaravgiften med 31,42%, får istället betala bolagsskatt. 22%...

• Liil
    jennyz skrev 2015-05-23 22:50:02 följande:

Om arbetsgivaren drar av den summan som försöket kostar så tjänar de pengar... De slipper arbetsgivaravgiften med 31,42%, får istället betala bolagsskatt. 22%...

Tack för svaret. Vet du om det är krångligt för ekonomiavdelningen att göra det administrativa? Tänkte om det kan vara en anledning till att dom sagt nej? 
  • Liil

Ingen som arbetar med det administrativa som vet som det är krångligt att göra ett bruttolöneavdrag? Behöver all hjälp jag kan få i detta. Jag arbetar ändå inom ett stort företag så tycker inte att det borde vara några problem. 

• Snowgirl

Jag är inte så jätteinsatt, men min sambo pratade om att man ska räkna på SGI.n innan man bestämmer sig för att göra bruttolöneavdrag. Målet med IVF är ju att bli gravid och det vore tokigt om man förlorade på det i slutänden. Om man t ex sänker årsinkomsten med 40000 blir SGI:n lägre.

• Liil
    Snowgirl skrev 2015-05-24 14:35:39 följande:

Jag är inte så jätteinsatt, men min sambo pratade om att man ska räkna på SGI.n innan man bestämmer sig för att göra bruttolöneavdrag. Målet med IVF är ju att bli gravid och det vore tokigt om man förlorade på det i slutänden. Om man t ex sänker årsinkomsten med 40000 blir SGI:n lägre.

Detta gäller 27.000 så jag tror inte att det påverkar så mycket i slutändan. 
  • Liil

Ingen som har erfarenhet av detta?

• jennyz

Jag har eget företag inom bokföring och gjorde bruttolöneavdrag på våra ivf, det är inte mycket jobb alls för företaget, om det är stort företag kanske de har en policy att inte göra det, man måste ju iså fall låta alla som vill nyttja det, kan bli bökigt om många gör det kanske...
    Att tänka på är att man endast får göra detta om ingreppet görs på den som gör bruttolöneavdrag, jag kommunicerade med Skatteverket innan och eftersom det är mig de gör ÄP och ET på så kunde de inte säga att det är fel, däremot kan man väl max få avdrag med halva försöket om det ska göras på mannens lön kanske, med motivering att man skaffar barn tillsammans... (Definitionsfråga)
    Ang SGI, när jag blev gravid var det lönen senaste 6 månaderna som gällde, snitt på dessa löner, innan födseln, vet dock inte om det är annorlunda om man inte har eget företag...men har man månadslön borde samma regler gälla...?

• Liil
    jennyz skrev 2015-05-26 21:38:01 följande:

Jag har eget företag inom bokföring och gjorde bruttolöneavdrag på våra ivf, det är inte mycket jobb alls för företaget, om det är stort företag kanske de har en policy att inte göra det, man måste ju iså fall låta alla som vill nyttja det, kan bli bökigt om många gör det kanske...
    Att tänka på är att man endast får göra detta om ingreppet görs på den som gör...bruttolöneavdrag, jag kommunicerade med Skatteverket innan och eftersom det är mig de gör ÄP och ET på så kunde de inte säga att det är fel, däremot kan man väl max få avdrag med halva försöket om det ska göras på mannens lön kanske, med motivering att man skaffar barn tillsammans... (Definitionsfråga)
    Ang SGI, när jag blev gravid var det lönen senaste 6 månaderna som gällde, snitt på dessa löner, innan födseln, vet dock inte om det är annorlunda om man inte har eget företag...men har man månadslön borde samma regler gälla...?

Tack. Får se om jag kommer att få detta eller inte. Finna större företag än där jag arbetar som har bruttolöneavdrag, men men...
    Jag har läst så mycket olika om hur dom drar av, *att man bara kan dra av halva på kvinnan-inte mannens del. *att mannen kan dra av på sitt jobb för halva om kvinnans jobb säger nej. *att man kan dra av på bådas  jobb. 
    Hur som helst så är det bara mitt jobb det gäller nu. 
    Jag trodde att SGI var det senaste året? Men är det halvåret så spelar det ingen roll. Har inte månadslön utan timlön. 
    Jag tror ändå inte att ekonomin kommer att gå med på detta men vi får se vad vi får för svar, det lär säkert dröja...
  • jennyz

Som sagt var SGI kanske beräknas annorlunda då jag har eget företag, jag har månadslön också, timlön blir annorlunda... Lycka till ð???

Svar på tråden Bruttolöneavdrag för privat ivf.