• mli01

    när efter missfall kan man prova igen

    Hur fort efter ett missfall kan man prova bli gravid ?

  • Svar på tråden när efter missfall kan man prova igen
  • Snuttis2

    Det verkar som att det råder lite delade meningar runt detta, ingen tydlig vetenskap tyvärr! Min syster är allmän läkare så jag jämför/diskuterar gärna mina Gyn och ivf läkares rek med henne.

    För vissa personer verkar det gå alldeles utmärkt att starta kroppen direkt med en ny graviditet och vissa säger att det beror på att kroppen då är mer förbered och vet vad den ska göra!

    Men de flesta läkarråd (som jag stött på) säger precis som i ovanstående inlägg: att man ska vänta minst en cykel innan nya försök o det brukar motiveras med att då vet man att all livmoderslemhinna är utbytt o att den nya är fräsch och stark att klara en ny graviditet .

  • mli01

    Okej . Eftersom jag fortfarande blöder från mitt missfall . Vill bara kunna försöka igen.. Orkar inte vänta ????????

  • Cowgirl

    Undrar samma sak och har också hört olika. Har haft två "vanliga" missfall som aldrig kollades upp mer än att jag hade telefonkontakt med barnmorska, fick inga "restriktioner". Efter mitt tredje som, var en missed abortion så fick jag av de två första läkarna inga restriktioner medan en tredje blev helt upprörd över att höra att jag inte skyddat mig innan jag blev "friskförklarad". Blev då gravid strax före friskförklaringen, hade haft en relativt vanlig mens innan dess. Blev dock en ny missed abortion, fjärde graviditeten Ska träffa läkare nästa vecka och fråga då hur länge man ska vänta. Det känns som om jag bara väntat och väntat och väntat... På plus, på blödningar, på blodprovssvar, på besked om vad ultraljudet visar osv. Det minsta man vill är ju att vänta med att försöka!!

    Undrar vad andra fått för rekommendationer, och framför allt hur det har gått med respektive "metod"?


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Ina81

    Jag fick missfall i början på januari och plussade 4 v senare utan mens emellan. Läkaren rådde mig dock att vänta en mens. Är hur som helst i v 20 nu. Hade 5 missfall innan denna graviditet och 2 barn innan missfallen

  • Cowgirl

    Grattis Ina81! Det ger hopp till oss andra


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
Svar på tråden när efter missfall kan man prova igen