11-åring som inte kan cykla
Min blivande elvaåring kan inte cykla. Han kan inte heller hantera en sparkcykel. Hans bror som är året yngre kan cykla och även hans syster som är 6 år.
Han var sen med att ta sig fram som bebis (kröp aldrig utan hasade på rumpan) och gick ganska sent. Han sprang, klättrade, hoppade, ja allt grovmotoriskt har han lärt sig sent. Han har precis lärt sig simma. Det här med att att inte kunna cykla börjar bli ett problem då de ju har utflykter i skolan då de ska cykla. Vi kan inte heller cykla någonstans tillsammans i familjen, vilket hade varit väldigt roligt att kunna göra! Det innebär ju att syskonen inte heller får möjlighet till cykelutflykter (jag är ensam med barnen så det finns ingen annan förälder som kan göra något annat med elvaåringen). Om han bara hade kunnat hantera en sparkcykel så hade det kanske gått ändå.
Han fixar inte att balansera helt enkelt. Någon som känner igen detta? Jag har vid ett flertal tillfällen frågat BVC och läkare om detta, men alltid fått till svar att han snart kommer ikapp. Och visst det har han ju gjort med allt annat, men han ligger ju flera år efter sina jämnåriga.
Han är i övrigt frisk förutom glutenintolerans och är en väldigt smart och skärpt kille. Han ligger långt fram i alla skolämnen utom idrott, är mycket omtyckt och har många kompisar.
Ska jag tjata mer på läkarna? Någon som haft barn med liknande svårigheter?