• Anonym (cykla)

11-åring som inte kan cykla

Min blivande elvaåring kan inte cykla. Han kan inte heller hantera en sparkcykel. Hans bror som är året yngre kan cykla och även hans syster som är 6 år.

Han var sen med att ta sig fram som bebis (kröp aldrig utan hasade på rumpan) och gick ganska sent. Han sprang, klättrade, hoppade, ja allt grovmotoriskt har han lärt sig sent. Han har precis lärt sig simma. Det här med att att inte kunna cykla börjar bli ett problem då de ju har utflykter i skolan då de ska cykla. Vi kan inte heller cykla någonstans tillsammans i familjen, vilket hade varit väldigt roligt att kunna göra! Det innebär ju att syskonen inte heller får möjlighet till cykelutflykter (jag är ensam med barnen så det finns ingen annan förälder som kan göra något annat med elvaåringen). Om han bara hade kunnat hantera en sparkcykel så hade det kanske gått ändå.

Han fixar inte att balansera helt enkelt. Någon som känner igen detta? Jag har vid ett flertal tillfällen frågat BVC och läkare om detta, men alltid fått till svar att han snart kommer ikapp. Och visst det har han ju gjort med allt annat, men han ligger ju flera år efter sina jämnåriga.

Han är i övrigt frisk förutom glutenintolerans och är en väldigt smart och skärpt kille. Han ligger långt fram i alla skolämnen utom idrott, är mycket omtyckt och har många kompisar.

Ska jag tjata mer på läkarna? Någon som haft barn med liknande svårigheter?

• Svar på tråden 11-åring som inte kan cykla
  • Anonym (cykla)

Det var ett bra tips så vi alla fall kan komma iväg allihop! Undrar bara om han inte är för lång för en sådan ... han cyklade på en sån för 3-4 år sedan och det var rätt tungt att parera för mig (han hade alltså ingen balans alls och jag fick "hålla emot" hela tiden) för att kunna hålla balansen på cykeln. Men det var ett väldigt bra tips! Jag ska kolla upp det.

• Anonym (OMA?)

Har ni märkt något i övrigt som inte riktigt "stämmer" på honom som yngre?
    Något med ögonrörelserna?

Vår son är motoriskt sen. Han har dålig balans. Han är klipsk och smart men är alltid efter jämnåriga rent motoriskt. Han har fått en diagnos: Cogans ocular motor apraxia. OMA. (okulär motorisk apraxi på svenska. Dock finns knappt information om det på svenska) En väldigt ovanlig diagnos. Vuxna som har diagnosen syns det knappt på. Då har man oftast hunnit ikapp och lärt sig hantera sina rörelser. Men som barn är man motoriskt sen i och med att det handlar om ögon och balans. 

Dock är det tydligt att ögonen inte riktigt hänger med när de är små babysar varför jag frågade om det. Vår son är fem nu och mellan varven får han skaka på huvudet för att få fokus men mycket, mycket färre gånger nu än förr. Han har helt bra syn än så länge. 

• sportpappa

Balanscykel/springcykel används av många för att lära barn att hitta balansen på en cykel. Kanske om du monterar bort pedalerna på hans cykel så får han träna med den tills han kommer på det.

• MajaVira

Problemet med en tag-a-long är nog att han är så pass stor (30-40 kg?) så att hela ekipaget välter om han tappar balansen.

Det finns ju både cyklar och sparkcyklar med tre hjul, men det beror ju på om han själv tycker att det är pinsamt att ha en sån:

www.blocket.se/gavleborg/Skeppshult_trehjuling_cykel_60096018.htm&w=2

www.blocket.se/vasterbotten/Bekvam_Trehjuling_60393302.htm&w=2

www.blocket.se/vasterbotten/Sommarspark_60143528.htm&w=2

• Anonym (cykla)
    MajaVira skrev 2015-05-23 20:41:21 följande:

Problemet med en tag-a-long är nog att han är så pass stor (30-40 kg?) så att hela ekipaget välter om han tappar balansen.

Det finns ju både cyklar och sparkcyklar med tre hjul, men det beror ju på om han själv tycker att det är pinsamt att ha en sån:

www.blocket.se/gavleborg/Skeppshult_trehjuling_cykel_60096018.htm&w=2

www.blocket.se/vasterbotten/Bekvam_Trehjuling_60393302.htm&w=2

www.blocket.se/vasterbotten/Sommarspark_60143528.htm&w=2

Han väger som tur är bara 24 kg så det kan funka med en tag-a-long. Han tyckte själv det var en bra idé nu när jag frågade. En trehjuling kan nog vara tveksamt att han vill ha ... särskilt om vi ska cykla där vi kan råka på kompisar.
  • pigglet

Vi har en tandem-cykel. Kompisarna tycker bara det är hel-häftigt! :)

I övrigt kan jag verkligen rekommendera spring- (balans-)cykel. Att använda stödhjul gör bara att barnet lär sig helt fel teknik för att hålla balansen och svänga, när man tar bort stödhjulen måste de lära om sig. Men springcykeln lär de sig i stället just hur man balanserar på cykeln.

Vår äldsta tyckte det var supersvårt att lära sig cykla. Hon hade haft stödhjul. Oj vad vi kämpade...
    Samma med nästa barn. Det gick bara inte. Tills vi tog rätt på en skrotcykel, monterade bort trampor, kedja osv och så fick hon sparka sig fram på den. Det tog väl ett par dagar så cyklade hon.
    Yngsta barnet har en cp-skada, så jag trodde aldrig han skulle kunna lära sig. Han fick aldrig stödhjul, utan en liten sparkcykel. Vid 4 års ålder så cyklar han! Eller rättare sagt, han har balansen och kan cykla en bit, men orkar inte riktigt. Därav tandemcykeln.

• Anonym (cykla)
    Anonym (OMA?) skrev 2015-05-23 20:38:46 följande:

Har ni märkt något i övrigt som inte riktigt "stämmer" på honom som yngre?
    Något med ögonrörelserna?

Vår son är motoriskt sen. Han har dålig balans. Han är klipsk och smart men är alltid efter jämnåriga rent motoriskt. Han har fått en diagnos: Cogans ocular motor apraxia. OMA. (okulär motorisk apraxi på svenska. Dock finns knappt information om det på svenska) En väldigt ovanlig diagnos. Vuxna som har diagnosen syns det knappt på. Då har man oftast hunnit ikapp och lärt sig hantera sina rörelser. Men som barn är man motoriskt sen i och med att det handlar om ögon och balans. 

Dock är det tydligt att ögonen inte riktigt hänger med när de är små babysar varför jag frågade om det. Vår son är fem nu och mellan varven får han skaka på huvudet för att få fokus men mycket, mycket färre gånger nu än förr. Han har helt bra syn än så länge. 

Nej, det har jag inte gjort. Han är förvisso född prematurt ("bara" fyra veckor dock) och sov dygnet runt sina första 4 månader, han vaknade inte ens för att äta. Då kände jag stor oro för honom, men allt eftersom har han ju kommit ikapp på många punkter. Jag ska läsa lite om OMA.
  • Sjukgymnastik kanske

Jag tycker absolut att ni ska kräva att få hjälp från sjukvården. En sjukgymnast kan säkert hjälpa till med tips och övningar.

Något beror det ju på att ha ligger såpass efter jämnåriga och värsta fall har ni gått flera år utan rätt hjälp.

Jag reagerade på att han sov mkt som bebis. Vilket mina barn gjort. Typ hela dygnet första månaderna, men gansk mkt sedan också.

Mina barn har en mitokondriell sjukdom. Det som sällan kommer fram om den sjukdomen är att den kan vara lindrig och då bara visa sig som små svårigheter.

Tyvärr är det inte många läkare som är kunniga på just Mitosjukdom. Det tog mååååånga år innan vi fick diagnos.

De svårigheter mina barn har är just balansen och lite svaga muskler, el framförallt att de blir trötta i musklerna fort, så cykling går inte. De har gjort alla motoriska framsteg lite senare än andra, men annars utvecklats normalt

Sedan tar det oftast längre tid för dem att återhämta sig från sjukdomar.

Jag har inga tips att komma med förutom att stå på dig och se till att åtminstone få en ordentlig undersökning.

Kram

• Anonym (cykla)
    Sjukgymnastik kanske skrev 2015-05-23 23:54:21 följande:

Jag tycker absolut att ni ska kräva att få hjälp från sjukvården. En sjukgymnast kan säkert hjälpa till med tips och övningar.

Något beror det ju på att ha ligger såpass efter jämnåriga och värsta fall har ni gått flera år utan rätt hjälp.

Jag reagerade på att han sov mkt som bebis. Vilket mina barn gjort. Typ hela dygnet första månaderna, men gansk mkt sedan också.

Mina barn har en mitokondriell sjukdom. Det som sällan kommer fram om den sjukdomen är att den kan vara lindrig och då bara visa sig som små svårigheter.

Tyvärr är det inte många läkare som är kunniga på just Mitosjukdom. Det tog mååååånga år innan vi fick diagnos.

De svårigheter mina barn har är just balansen och lite svaga muskler, el framförallt att de blir trötta i musklerna fort, så cykling går inte. De har gjort alla motoriska framsteg lite senare än andra, men annars utvecklats normalt

Sedan tar det oftast längre tid för dem att återhämta sig från sjukdomar.

Jag har inga tips att komma med förutom att stå på dig och se till att åtminstone få en ordentlig undersökning.

Kram

Jag har läst lite om mitokondriella sjukdomar, men när man läser om det verkar man ju ha ganska stora besvär. Men då kan det alltså vara lindrigare...

Han sover ju fortfarande mycket, kan gärna ta en middagslur och har inte så stor uthållighet när det gäller fysisk aktivitet. Jag jämför ju framförallt med syskonen som har en helt annan energi än vad han har. Och vad gäller återhämtning efter sjukdomar så är han väldigt sällan sjuk, men när han blev sjuk för 2,5 år sedan var han otroligt sjuk och det tog lång tid innan han blev frisk. Vi förlorade nästan honom pga en helt vanlig halsfluss i kombination med svinkoppor.

Hur kommer de fram till att man har en mitokondriell sjukdom? Vad gör de för tester? Och hur lyckades du få dem att testa dina barn för det? Jag har som sagt upprepade gånger frågat diverse läkare om detta sedan han var bebis.
Svar på tråden 11-åring som inte kan cykla