• Anonym (Tveksam)

Optiker! Behöver jag verkligen glasögon?

Jag vet inte hur man läser recept på glasögon men så här ser mitt ut och jag hoppas någon förstår vad det betyder. Drömmer

Sphere OD: +50   Cylinder SPH.   Add +1.50   Dist PD 30   Near PD 0
    Sphere OS: +50   Cylinder SPH.   Add +1.50   Dist PD 28   Near PD 0

Sen står det OD och OS Progressive 3 CR-39 vad det nu betyder?

Låter det verkligen som om jag behöver progressiva glasögon? Det enda jag märker själv att jag har problem med är minimal text. Hur dålig syn har jag egentligen om man jämför med en person som har perfekt syn? Förklara gärna som om jag vore fem år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-23 23:21
    Oops kära moderator, jag tror tråden hamnade i fel kategori?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-23 23:40
    Jag glömde att skriva att jag har lite astigmatism också på ett öga men att dom aldrig lägger in den cylindern åt mig för att allt blir snett och vint när jag har astigmatismcylindern i glaset.

• Svar på tråden Optiker! Behöver jag verkligen glasögon?
  • Anonym (Tveksam)
    Tines skrev 2015-05-23 23:22:17 följande:
    Varför bad du inte din optiker förklara?
    Hon tyckte att jag skulle börja träna med progressiva. Men med tanke på att dom kostar typ 10 000 kr så vill jag gärna höra vad någon annan kunnig tycker också.
  • Anonym (meee)

Men progressiva är ju glas som kombinerar flera synfel i ett par linser. Varför skulle du ha det?

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (meee) skrev 2015-05-23 23:25:15 följande:
    Men progressiva är ju glas som kombinerar flera synfel i ett par linser. Varför skulle du ha det?
    Jag vet inte? Menar du att jag bara har ett synfel? Jag har haft terminal-och läsglasögon i flera år och kan inte läsa den allra minsta texten så lätt men trodde att jag har fått fel på att se långt också nu? Ser jag bra på långt håll också menar du?
  • Anonym (meee)
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-05-23 23:31:48 följande:
    Jag vet inte? Menar du att jag bara har ett synfel? Jag har haft terminal-och läsglasögon i flera år och kan inte läsa den allra minsta texten så lätt men trodde att jag har fått fel på att se långt också nu? Ser jag bra på långt håll också menar du?
    Jaha okej det borde du ha skrivit. Ne jag hade inte köpt progressiva om jag var du. Helt onödigt. Troligtvis kan du träna bort den lilla närsynthet du har.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (meee) skrev 2015-05-23 23:34:10 följande:
    Jaha okej det borde du ha skrivit. Ne jag hade inte köpt progressiva om jag var du. Helt onödigt. Troligtvis kan du träna bort den lilla närsynthet du har.
    Träna bort hur? Varför har jag blivit rekommenderad progressiva tror du? Är du optiker förresten?
  • Anonym (....)

Att ha svårt med liten text är inte pga närsynthet. Att va närsynt gör att man har svårt stt se långt bort. Tror optikern menade att du behöver progresiva för att kombinera dina synfel. Ich nå 10.000 behöver de inte kosta. Finns många billiga ställen nu mer med rabatter.

• Anonym (meee)
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-05-23 23:37:46 följande:
    Träna bort hur? Varför har jag blivit rekommenderad progressiva tror du? Är du optiker förresten?
    Dina ögon har antagligen blivit lite slöa bara för att du fokuserar för lite på saker långt bort, börja titta på saker lång bort i horisonten när du är utomhus några gånger per dag så kan det bli bättre.
    Du har blivit rekommenderad progressiva för att de vill sälja så klart.
    Nej jag är inte optiker.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (....) skrev 2015-05-23 23:39:53 följande:
    Att ha svårt med liten text är inte pga närsynthet. Att va närsynt gör att man har svårt stt se långt bort. Tror optikern menade att du behöver progresiva för att kombinera dina synfel. Ich nå 10.000 behöver de inte kosta. Finns många billiga ställen nu mer med rabatter.
    Men vad har jag för synfel egentligen som ska kombineras i progressiva glas? Att jag inte ser perfekt att läsa vet jag redan och att läsglas gör att jag kan läsa längre utan att anstränga mig vid dator eller mobilskärm. Men sen då? Jag tycker jag ser jättebra på långt håll och jag ser inte alls suddigt. 10 000 kr kostade dom jag valde ut. Skäms

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (meee) skrev 2015-05-23 23:40:12 följande:
    Dina ögon har antagligen blivit lite slöa bara för att du fokuserar för lite på saker långt bort, börja titta på saker lång bort i horisonten när du är utomhus några gånger per dag så kan det bli bättre.
    Du har blivit rekommenderad progressiva för att de vill sälja så klart.
    Nej jag är inte optiker.
    Det stämmer nog att jag inte ser så mycket långt bort en vanlig dag för jag sitter framför en datorskärm 8 timmar om dagen minst.
Svar på tråden Optiker! Behöver jag verkligen glasögon?