• Sebbe

Lugnande råd tack!

Hej!

Vi tog hem vår valp i fredags en väldigt trygg och aktiv kille. Han verkar inte sakna sina syskon. Han har dock en del hyss för sig som:

Biter i koppel

Biter HÅRT i oss

Äter lite småsten

Äter fimpar

Äter maskrosor

Vi hinner alltid plocka ut det, och få

Röster att det inte är bra om han äter fimpar och grus men vet någon här om en och annan maskros gör något?

Han biter på soffan och oss och gnager på saker när han gör det puttar jag till honom med två fingrar i bröstkorgen, inte hårt, men hårdare än en "klapp" och säger NEJ! Berömmer sedan när han slutar , går fint i kopplet eller slutar direkt när man tittar på honom eller bara behöver säga nej.

Är han för ung för att börja korrigera? Är jag för stressad? Borde han få hålla på en vecka? Vet inte om jag är för tuff här.

Jag har bara haft vuxna hundar, hela mitt liv eftersom vi tagit hand om omplaceringar, detta är min första egna hund. Jag förstår först NU att jag kunde läsa mina hundar, inte att jag kan läsa alla hundar.

Jag är så himla orolig för jag vet inte om jag borde kunna läsa honom? Hur lång tid borde det ta innan jag kan läsa honom?

Har en såhär liten valp rutiner? Vi skriver ner när han vart ute vad han gjort då och tiden om han råkar kissa inne. Är det till någon nytta? När kan man se rutiner i en valps beteende, även om den inte är helt rumsren.

Snälla hjälp mig jag måste så himla dåligt eftersom jag inte vet om jag är elak mot honom, känner mig elak när jag inte lyckas lösa hans behov. Känner mig elak eftersom jag inte kan läsa honom bara upplever honom som jobbig. Hjälp.

• Svar på tråden Lugnande råd tack!
  • Dexter dot com

Avled och vägled valpen med positiv förstärkning till rätt beteende istället för att korrigera. Ang rumsrenhet så koppla av och ta ut valpen ofta och händer en olycka inne så gör ingen affär av det. Du kommer lära dig se hans signaler och tyda hans kroppsspråk med tiden.

Vilka behov menar du att du inte löser? Försök att inte stressa och bli frustrerad för det uppfattar en hund på en gång, försök att se det ljuvliga och roliga i att ha valp och valptiden är kort så njut :)

• Sebbe

Mm, jag försöker förstärka positivt mycket mycket mer än negativt, men när jag plockar ut kopplet ur munnen tex så tror han bara att jag vill leka med honom med kopplet och biter ännu hårdare, därför känner jag att jag måste visa att jag gör det för att det inte är okej, inte ro att vi ska leka, sedan överöser jag med beröm när han har släppt.

Jag har har alltid kunnat titta på mina hundar, så vet jag hur de mår, vad de tänker, vilket humör de är på, vad de vill vad de inte vill.

Det kan jag inte med honom, jag är dessutom van vid vuxna hundar så jag upplever honom som väldigt jobbig, två dagar in...

Borde jag kunna läsa honom?

Är det jag känner vanligare än man tror?

• mjau5
    Sebbe skrev 2015-05-24 10:39:39 följande:

Mm, jag försöker förstärka positivt mycket mycket mer än negativt, men när jag plockar ut kopplet ur munnen tex så tror han bara att jag vill leka med honom med kopplet och biter ännu hårdare, därför känner jag att jag måste visa att jag gör det för att det inte är okej, inte ro att vi ska leka, sedan överöser jag med beröm när han har släppt.

Jag har har alltid kunnat titta på mina hundar, så vet jag hur de mår, vad de tänker, vilket humör de är på, vad de vill vad de inte vill.

Det kan jag inte med honom, jag är dessutom van vid vuxna hundar så jag upplever honom som väldigt jobbig, två dagar in...

Det är en valp. En valp kommer bete sig så länge. Korrigera inte! Det är en liten valp och antar att du inte vill han ska bli rädd för dig. Ta inte ut kopplet ur munnen heller. Tar valpen kopplet i munnen, erbjud en leksak, eller godis så han släpper. Eller sluta gå och ingorera honom tills han släpper. Bitar han dig pip till och gå iväg. Bitar han soffan, ge honom en leksak att bita på. Valpar äter allt de ser, lär honom loss och "usch" kommand. Ofta slutar de när de blir lite äldre.

Att göra en valp rumsren är oftast det lättaste. Gå ut varje gång valpen sovit, ätit, lekt eller druckit. Han kan inte hålla sig. Beröm när han gör det inomhus, korrigera inte för att han gör ifrån sig inomhus.
  • Dexter dot com
    Sebbe skrev 2015-05-24 10:39:39 följande:

Varför gå in i en onödig kamp/konflikt? Ta fram en gotte/leksak och avled tills han släpper kopplet självmant. Du ska ju vara valpens trygghet och vägledare , inte någon som bråkar om något valpen inte förstår. Korrigeringar kommer bara ge hunden mindre tillit till dig och bidrar inte till att du är den roligaste människan i världen.
    Hur ska du kunna läsa en hund efter 2 dagar? Ge det tid och lär känna valpen och hans kroppsspråk och signaler.

Är man förbredd på att det är otroligt mycket jobb med en valp, dygnet runt i ca 6 månader så tror jag inte man känner som dig men är man inte förbredd kan det naturligtvis upplevas som en chock att behöva ha full kontroll jämt, lägga all energi på valpen, behöva gå upp på nätterna osv . Personligen älskar jag valptiden när man lär känna hunden, har tid och möjlighet att "forma" den , att se den utvecklas mm.
  • Sebbe

Dethär med bitandet och kopplet har faktiskt blivit bättre, tror även att det beror på att han var uttråkad, så vi har lekt mycket mer ute, inte bara gått på upptäcktsfärd, så nu är inte fokus på kopplet längre.

Jag tycker din sista kommentar är ganska märklig eftersom det verkar på dig som om att du har ganska mycket erfarenhet av hundar och att du framförallt har mycket erfarenhet av valptiden, vilket naturligtvis är fantastiskt, och det är jättebra att du kan ge en sådan som mig tips. Men jag har mycket hunderfarenhet, dock NOLL valperfarenhet, och hur jobbigt och svårt det är tror jag tyvärr inte att man kan läsa sig till, man måste uppleva det, tror ingen 100% vet hur det är. Det beror ju på valp och valp med.

Jag är orolig och lite rädd eftersom jag vill göra detta rätt och att det ska bli så bra som möjligt. Jag korrigerade för att jag fick rådet av min uppfödare att inte vänta med att lära valpen vad som är rätt och fel men kände själv att det inte kändes helt bra. Därför ville jag ha lite åsikter, vilket jag fått. Det tackar jag för.

Men jag tror tyvärr fortfarande inte att man kan förbereda sig och förstå situationen 100 % förrän man upplevt den själv. Hur mycket man läst och hur många man än pratat med.

Tack för tipsen, i fortsättningen ska jag låta allt ha sin gilla gång och låta valpen vara valp.

Vi får ta "resten" ( koppel, bitandet och rumsrenheten ) allt eftersom. Jag trodde nämligen att man skulle lära känna sina valp väldigt snabbt, när jag inte känner att jag gjort det så blev jag orolig. Men förstår nu att han är ju så liten så han känner dju knappt sig själv.

• Ebbagr

Till en början ska man avleda, om hunden biter till säg ajj och gå där ifrån, visa valpen att det inte är roligt för dig. Säg inte ajj i en arg ton som att du är arg för en valp bits och det är inget nytt eller ovanligt. Om hunden biter i kopplet, ta fram godis eller bara försök avleda med något annat. Att Korrigera tycker i alla fall jag är för tidigt andra dagen. 

Svar på tråden Lugnande råd tack!