• Fjäril kär

Hur sent får kompisar vara hos varandra?

Ni med barn i 6-9 år ca. Hur sent är det okej att leka med kompisar?

Sonen på 7 år lägger sig vid 20-snåret då det är skola dagen efter. Blir lite förvånad och fundersam när det knackar på dörren vid 19-19:30 och hans kompisar frågar om de ska ut och leka. Även kompisar som är yngre än sonen.

Hur sent är era barn ute och hur sent är det okej att kompisar hänger hemma?

• Svar på tråden Hur sent får kompisar vara hos varandra?
  • daimstrut

Här brukar kompisar hämtas runt sju-halv åtta. Samma med dottern på sex, brukar säga att hon ska va hemma sju, senast halv åtta. Hon är dock svår att få att somna före nio nu när det är så ljust. Hon klarar sig uppenbarligen på cirka nio-tio timmars sömn.

• amalie79

En annan fråga, när fattade era barn detta med tid och klockslag, vår kan hela och halva timmar, men blir lite sur när man ringer och säger att nu ska du snart gå hem. Nä pappa sa en timme, säger han och verkar inte riktigt förstå att tid har försvunnit och att en timme inte är konstant liksom.

• Ragnar

Har en 9-åring och han är oftast hemma runt kl. 18 då vi äter kvällsmat. Det verkar vara liknande för hans kompisar. Är de hos oss skickar vi hem dem när vi ska äta om inte deras föräldrar redan ringt och sagt att de ska komma hem. Vilket de oftast gör vid kl. 18. De har alla läxor att göra och de flesta verkar äta mellan kl. 18 och 19. Vår son brukar inte somna förrän närmare kl. 22 men behöver ta det lungt på kvällen och verkar tycka om att bara vara hemma och pyssla själv eller umgås med resten av familjen ett par timmar innan han går och lägger sig.
    Är det ledigt dagen efter och fint väder brukar de vara ute och leka lite längre och vi brukar inte ringa honom förrän vid kl. 19. Ofta är han då redan på väg hem eftersom hans kompisars föräldrar redan ringt dem. Har aldrig råkat ut för att någon kompis knackat på efter kl. 18.

• Fenna

Min son fyllde 7 iår. Dagar med skola dagen efter får han leka med kompisar som bor längre bort till kl 6 och med grannen till max kl 7. Egentligen tycker jag 7 är lite sent för att vi ska hinna med allt, men eftersom grannen inte kommer hem förrän ungefär 17.30 och de har så roligt tillsammans gör jag ett undantag. Är han ledig dagen efter gäller senast kl 8.

• Fenna
    amalie79 skrev 2015-05-24 11:14:34 följande:

En annan fråga, när fattade era barn detta med tid och klockslag, vår kan hela och halva timmar, men blir lite sur när man ringer och säger att nu ska du snart gå hem. Nä pappa sa en timme, säger han och verkar inte riktigt förstå att tid har försvunnit och att en timme inte är konstant liksom.

Min son förstår om jag säger jag hämtar en viss tid. Du kanske kan prova det istället för 'om en timme'.
  • Royalle

Mina och grannarnas ungar springer hos varandra jämt. Är de hör när det är kvällsmat äter de här kannan de går hem vid sju halv åtta. Likadant om mina är hos dem. De är mellan 6-9 år.

• Annaïck

Om vi har kompisar här brukar de ga hem vid 18-18.30. Mina barn är inte ute själva utan vuxna

• Penida

På vardagar får de leka med grannbarnen till sju ungefär, då brukar vi äta och de sover sen mellan åtta och halv nio. Även här ringer barn på efter sju men de flesta ska vara hemma mellan sex och sju och de som ringer på brukar max kunna leka en kortis till. Helger och sommarlov och sånt där är det lite olika och vi går mest på känsla och dag, ofta kommer de hem och äter och får sen gå ut en stund igen om de vill. Är samma hos andra här i området. När det är fint väder leker de sällan hemma hos någon men gör de det säger vi att de ska vara hemma vid sju, annars går vi och säger till när det är dags om de glömmer att titta på klockan. Vi brukar hålla reda på barnets tid som är här och det är samma sak om de är hos någon, föräldern brukar säga till om de glömt bort att kika på klockan.

Avskyr CIO-metoder
  • Annica71

Vi har satt 19 som "sluttid" både när det gäller kompisar här eller då de är hos kompisar. Våra tjejer är 8 och 10 år.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Duckan

Bor i stan så än så länge är det arrangerade lekstunder efter fritids. Kompisen hämtas då vid 19.30.

• dr acula

På vardagarna får min son leka med kompisar till 18.30-19.00 om han inte har läxor att göra. Han lägger sig 20.00 och han är 8 år. På helger och ledighet leker dom till 20.00 ungefär :)

• scanmia

Här gäller antingen kl17 om det är middag hemma som gäller eller så 19-19:30 om de stannar och äter. Blir det senare än så gäller det oftast övernattning, men vi har inte många av den sorten.

Vi bor i stan och barnen behöver hämtning och lämning och kan inte springa över till kompisar själva.

• En blå giraff

Jag vill att de går hem kl 18 iallafall om det är vardag. Min 7-åring behöver lägga sig kl 19.30 eftersom han vaknar jättetidigt på morgonen (kring 5-6 oavsett vilken tid han lägger sig). Jag har också varit med om att barn kommer över rätt sent men brukar då skicka hem dem. Fattar inte riktigt hur de orkar med skola/dagis när de får vara ute så sent.

• Duckan

Vår dotter somnar sent, tyvärr. 18 har vi inte ens ätit middag. Vi hämtar vid 17 så om de ska hinna leka lite så blir 18 väldigt tidigt.

• pigglet

8-åringen börjar göra kväll redan vid 18, då han lägger sig 19. Så helst ska kompisarna hem vid 18, men vi kan göra undantag.

11-  och 12-åringens kompisar bör åka hem vid 19.

• Royalle

Det är väl viss skillnad på stad och landet också. Här genar ungarna över åkrarna och behöver inte gå på någon väg direkt. Då kan de springa som de vill. Men de säger till om de byter hus så att vi föräldrar messar varandra, så vet alla var de är.

Det är oftast samma grupp med barn och de är 5 st från tre olika hem ????

• Anne69

Mina tjejer, 6 o 8 år, behöver lugn och ro från kl 18.30 en vanlig skoldag. Då hinns viktiga samtal med, kvällstoalett och nattning.

• Archandra

Vår äldsta dotter fyller åtta om en månad. Hon brukar lägga sig vid åtta på kvällen. Vi brukar därför hämta henne senast halv åtta hos kompisar och kompisar får vara hos henne som senast till åtta.

Svar på tråden Hur sent får kompisar vara hos varandra?