• Halal

Gravid med första, äter antidepressiva, kör barbiedrogen och är extremt överviktig tips och idéer!

Jag är gravid i nionde veckan jag och min man är överlyckliga och väldigt förväntansfulla över vårt första barn! Men, det är tre saker jag grubblar över och gärna vill ha hjälp/idéer om ang allt för bebisens välmående.

För det första, så är jag på nedtrappning av venlavaxin (antidepressiva) och har om de går som planerat tre veckor kvar. Skadar det barnet på något sätt och vis? Risker?

För det andra, jag slutade med Melanotan2 (barbiedrogen) för ca en vecka sedan då jag fick beskedet att jag var gravid. Skadar det barnet på något sätt och vis? Risker?

Och för det sista, jag väger 130kg, har gått ner 10 kg redan då jag gett mig fan på att gå ner alla mina depression kg! Och här undrar jag om jag kan fortsätta gå ner massvis i kilo även fast jag är gravid? Jag menar, bra kort och träning som jag gör nu? Eller medför det någon risk med att banta när jag är gravid?

• Svar på tråden Gravid med första, äter antidepressiva, kör barbiedrogen och är extremt överviktig tips och idéer!
  • Asiela

Varför inte rådfråga en läkare/barnmorska? Känns som ett säkrare och bättre alternativ än att fråga på fl.

• Halal

Men vad tror du....? För att dom är alltid inte kunniga! Kan också finnas någon som varit i samma sits eller någon kunnig inom ämnet!

• prematur mor

Vänd dig till din läkare. Men ja läser man på melanotan så är det om inte en stor risk för dig. En fråga du behandlas för en depression, vet läkaren att du tar denna drog? Tänker då det syår biverkningar som man kan ha vid depression. Vet läkaten ens att du är gravid? Bra att du slutat och för din och ditt blivande barns skull börja inte om.

• Halal

Hej! Nej någon läkare vet inte om det och behöver inte veta det heller då de inte påverkat min depression.

• prematur mor

Hur tänker du då då det går läsa att biverkningar på medlet påminner om de vid depression. Du kanske inte har en depression utan har biverkningar av det olagliga medlet du tar.

• lillisa
    Halal skrev 2015-05-24 18:30:20 följande:

Hej! Nej någon läkare vet inte om det och behöver inte veta det heller då de inte påverkat min depression.

Hur vet du det?
  • KarnaB
    Melatonan påverkar produktionen av hormoner i bl.a. hypofysen och binjurarna. Dessa delar av kroppen reglerar grundläggande hormonella balansen i kroppen och att du mixtrar med detta system kan säkerligen påverka både din övervikt och ditt mående negativt. (en av de vanligast orsakerna till depression är endokrina problem!)

Särskilt den illegala varianten är klurig eftersom dt kan finnas biprodukter etc som inte är förenliga med dessa organ. 

har dock svårt att tro att det i nuläget påverkar din graviditet eftersom du slutat med det, men skulle du fortsätta kan det säkerligen påverka ditt barns hormonella balans och utsätta barnet för risker i sin utveckling. fostrets hjärna är otroligt känsligt för allt som "normalt" inte ska finnas i kroppen. 

Venlafaxin är inte superfarligt tidigt i graviditeten, men bra att du fasar ut! man ska aldrig ta serotoninhöjare under graviditeten eftersom barnet kan få andningssvårigheter efter födseln. (om det inte är absolut nödvändigt) 

När det gäller träning kan du absolut fortsätta belasta din kondition och dina muskler långt in i graviditeten Du känner själv vad kroppen klarar av - kanske inte superlöprundan utan snarare lång powerwalk?
    Se det inte som bantning - försök att ignorera 1. kemikaliska bantningsprodukter såsom juicer, bars, pulver etc. 2. bantningspiller. Du vill inte sätta kemikalier i ditt lilla barns kropp! 
    Satsa istället på att äta nyttigt, 3 stora mål och 3 mellanmål, och få i dig prenatala vitaminer. Lycka till!

• Halal

KarnaB

Tusen tack för att du tog dig tid att svara mig!

Ang melanotan så sägs det att när man slutat med det så tar det 3 månader för de att komma ut kroppen, det är den biten jag är lite orolig över nämligen.. Vad tror du om det?

Ang vikten, jag tar långa raska promenader och gymmar (precis som du säger jag känner ju vad kroppen kommer orka med och inte) sen så går jag ej på pulver osv osv, utan det som funkar för mig är rätt kost, nyttigt, små portioner och ofta! På så sätt rasar jag i vikt, och de va de jag menar med bantning, så det är ingen fara utan graviditeten, små men ofta portioner mat?

• Ikesmamma

Hej, undrar bara hur det funkar att ta mello tillsammans med antidepp? har försökt hitta något svar men det finns inget =(
    hoppas att allt är bra med dej

Svar på tråden Gravid med första, äter antidepressiva, kör barbiedrogen och är extremt överviktig tips och idéer!