• Anonym (ros)

Komplettering av läkaren. Fk överväger att inte betala ut sjukpenning

Har efter många års långvarig stressbelastning tagit modet till mig och gått till läkaren. 
    Bara detta har varit så oerhört jobbigt att berätta om hur mitt mående är så var oerhört lättad när jag varit där.

Jag var öppen rak och ärlig och tom skrivit ned några sidor om hur jag känner mig som läkaren fått.

Jag är arbetssökande och det är en enorm stress och press kan jag säga och en massa annat elände  ända sedan barndom som gror i mig.

Nu har jag fått brev från Fk att de överväger att inte betala ut min sjukpenning på 5 veckor. Bedömningen är att min arbetsförmåga inte är nedsatt med minst en fjärdedel pga sjukdom. De anser att jag ska kunna ta ett normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden.

Jag har några veckor att försöka komma in med synpunkter och handlingar.
    Ringde direkt upp läkaren som tyckte detta var så konstigt.
    Han hade skrivit så som han alltid brukar göra till andra med samma symtom i läkarintyget.
    Han nämnde att han inte vet om det är skillnad när patienten har arbete eller är arbetssökande.
    Det börjar jag också att undra över...
    Han sa också att han inte kan komplettera med någonting annat som inte finns.
    Jag bad att han skulle ringa handläggaren på Fk och de lovade han att göra.
    Nu har det gått fem dagar och han har inte hört av sig.
    Blir så förbannad. Vi ska i alla fall träffas på måndag vid nästa besök.

Jag fick tag i handläggaren på Fk och frågade på vilka grunder skulle mitt läkarintyg inte beviljas och  vad som krävs för det ska bli godkänt.
    Hon nämner att det inte framkommer hur min diagnos att söka arbete påverkar mig, det saknas logiskt samband.
    Punkterna 2 3 4 måste läkaren kolla igenom.

De läkaren har skrivit är utmattningssyndrom
    3 oro ångest ökad stress migrän ryggvärk stresskänslig

4 Koncentrationssvårigheter onormalt trött av att försöka utföra vardagssysslor ljud ljus och andra sinnesintryck stör 
    Jag gjorde exhaustion scale testet och hade där 40 p.

5 Migrän ryggvärk utmattningssyndrom Kbt svårt klara arbete

Känns helt åt skogen. Det är jag som ska behöva lägga orden i munnen på läkaren. Vad han ska skriva och han måste på alla grunder vara överdrivet tydlig annars godtar inte Fk.

Det här gör ju så att folk inte vågar sjukskriva sig för vi vet inte om vi får inkomst eller inte fast det kanske behöver.

Hur ska jag beskriva hur mina symtom hindrar mig för att söka  arbete just nu?
    Vad skriver jag???
    depression tar över mitt liv och påverkar hela vardagen, ingen strävan och tappat helt gnistan??? Vad mera?

Jag blir så uppgiven att när jag är sjuk så ska jag och många med mig behöva bråka och tjafsa. Som om vi inte har nog av sjukdomen.

• Svar på tråden Komplettering av läkaren. Fk överväger att inte betala ut sjukpenning
  • Anonym (varför)

Fast är du a-lös så förstår jag inte riktigt..... varför kan du inte söka några jobb i veckan medan du får behandling?

Och JO, jag har haft depression,,,,,, och jag hade klarat det iallafall (söka några jobb i veckan).

• Anonym (a)

Det är väl så att din depression hindrar dig från att klara vissa arbeten, men inte från att söka ett arbete. Det måste tydligt framgå varför du inte skulle klara av att skicka in några ansökningar per vecka, eller leta jobb i datorn mm. Är du för sjuk för att fixa detta? På vilket sätt? Hur påverkas din förmåga av din sjukdom?
    Att du sedan inte skulle orka med alla slags jobb är inte relevant just nu.

Svar på tråden Komplettering av läkaren. Fk överväger att inte betala ut sjukpenning