• Anonym (neffe)

Torr luft lägenhet - Kräva åtgärd?

Har märkt att vår hyreslägenhet vi flyttade in i är väldigt torr. Kläder på tork torkar fort som sjutton, man får vattna blommor nästan varje dag. Vaknar torr i både näsa, ögon och hals på morgonen och känns som om hela kroppen blir uttorkad (det sista kanske bara är ett missförstånd dock). För mig som har astma blir det här ännu besvärligare.

Undrar dock vad sjutton man kan göra åt detta. Har köpt såna där "fuktspridare" man hänger på elementen och fyller på med vatten. Men det måste göras varje dag i stort sett och i och med att vi nu har ett barn att ta hand om blir det inte mycket tid än att man fyller på kanske nån gång i veckan vilket inte ger bra resultat...

Sonen (6 månader) blir också väldigt besvärad, hostar till på nätterna, torr i näsa och hals och väser i andningen ibland.

När vi sovit hos bekanta så upphör dessa besvär...

Finns ju typ luftfuktare tror jag men de kostar ju en slant och underhållas. Kan man kräva att värden åtgärdar detta eller bjussar på luftfuktaren?

Sitter två "ventilationshål" i vardera av de större rummen, kanske kan ha viss påverkan? Köksfläkten består av ett svagt utsug så kanske inte är så stor cirkulation i lägenheten...

• Svar på tråden Torr luft lägenhet - Kräva åtgärd?
  • Långbenopluto

Svårt att svara på.... ring hyresgästföreningen och fråga om det finns några stadgar gällande detta.

• Miss P

Är du säker på att luften är torr och inte fuktig i din lägenhet??? För jag trodde med att jag hade torr luft i min lägenhet. För jag är lika dan som du beskriver det när jag vaknar etc. Det visar sig att jag har väldigt fuktigt luft i min lägenhet. Och jag måste ha alla ventiler öppna som måste vara öppna så att luften kan cirkulera i lägenheten.

• Anonym (neffe)
    Miss P skrev 2015-05-26 10:22:15 följande:

Är du säker på att luften är torr och inte fuktig i din lägenhet??? För jag trodde med att jag hade torr luft i min lägenhet. För jag är lika dan som du beskriver det när jag vaknar etc. Det visar sig att jag har väldigt fuktigt luft i min lägenhet. Och jag måste ha alla ventiler öppna som måste vara öppna så att luften kan cirkulera i lägenheten.

Tänkte att det var mest logiskt att den skulle vara torr eftersom kläderna torkar så fort. När vi var i Thailand och skulle hängtorka mina kläder tog det flera dagar. Och där är luften istället väldigt fuktig...
    Tines skrev 2015-05-26 10:14:31 följande:

Svårt att svara på.... ring hyresgästföreningen och fråga om det finns några stadgar gällande detta.

Som sagt har jag redan tjötat med Hyresgästföreningen och de har inget att komma med, tyvärr.

• Miss P
    Anonym (neffe) skrev 2015-05-26 10:40:44 följande:
    Tänkte att det var mest logiskt att den skulle vara torr eftersom kläderna torkar så fort. När vi var i Thailand och skulle hängtorka mina kläder tog det flera dagar. Och där är luften istället väldigt fuktig...
    Tines skrev 2015-05-26 10:14:31 följande:

Som sagt har jag redan tjötat med Hyresgästföreningen och de har inget att komma med, tyvärr.

Som sagt jag trodde samma sak... men så fel jag hade :(
Svar på tråden Torr luft lägenhet - Kräva åtgärd?