• Sommarsnö

Andranamn till en liten Hugo?

Hej!

Vår son ska heta Hugo som förstanamn men vi har jättesvårt att komma överens om ett andranamn till honom. Min sambo vill bara ha svenska/nordiska namn så alla andra går tyvärr bort. Har ni tips på vad som kan passa ihop med Hugo?
    Hugo kommer att stå först och efternamnet börjar på B om det kan vara till någon hjälp. Desperat efter tips då vi snart måste skicka in namnet till Skatteverket och verkligen inte kan komma överens. Hjälp! :-O

• Svar på tråden Andranamn till en liten Hugo?
  • audio

Theodor

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Duckan

Har ni inga namn i släkten ni kan överväga? Bara ett namn, vilket som helst känns lite meningslöst.

• nozpa

Ska Hugo vara först så tycker jag att någon namn som inte är för hårt passar bra. Men ändå lite längre. Typ Hugo Andreas eller något sånt. Nu kanske inte Andreas är världens roligaste. Men ja..

• Sommarsnö
    nozpa skrev 2015-05-26 12:43:20 följande:

Ska Hugo vara först så tycker jag att någon namn som inte är för hårt passar bra. Men ändå lite längre. Typ Hugo Andreas eller något sånt. Nu kanske inte Andreas är världens roligaste. Men ja..

Är inne på lite samma. Funderar på Jonathan - vad tror ni om det?
  • Sommarsnö
    Duckan skrev 2015-05-26 12:39:21 följande:

Har ni inga namn i släkten ni kan överväga? Bara ett namn, vilket som helst känns lite meningslöst.

Du menar att det är bättre att skippa andranamnet isåfall? Inga släktnamn som vi vill ha. Karl har vi men vi vill att Hugo ska stå först och Hugo Karl låter inte så bra tycker vi.
  • Geipherz

Jonathan är jättefint. Jag kom spontant att tänka på "Emanuel" - inte nödvändigtvis just det namnet, men någonting liknande i antal bokstäver och sammansättning.

• Tessos

Vår son heter Carl Hugo och Hugo är tilltalsnamn. Det passar nog inte att heta Hugo Carl. Kommer tyvärr inte på nåt namn som passar med Hugo först.

• En PantherTant

Jag tycker också ni ska välja släktnamn som andra namn, tex efter någon död morfar eller farfar eller gammelfarfar.

Hittar ni inget, så tex Hugo Alexander, Hugo Oswald, Hugo Elias, Hugo Valdemar

• findusen

Matteus

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Abbe83

Hugo Adrian
    Hugo Anton
    Hugo Benjamin
    Hugo Gabriel
    Hugo Johannes
    Hugo Ludvig
    Hugo Oskar
    Hugo Sebastian
    Hugo Viktor
    Hugo Vincent

• Duckan

Ska och ska, det är ju en smaksak, men för mig är innebörden av andranamn att de "hedrar" någon mer än att de är så fina.
    Min man och hans bror har bara sina tilltalsnamn och det funkar det med.

• fluu

Hugo Jonatan passar fint. Jag hade kört på ett längre andranamn som typ Leonard.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • charlie00
    Sommarsnö skrev 2015-05-26 12:52:20 följande:
    Du menar att det är bättre att skippa andranamnet isåfall? Inga släktnamn som vi vill ha. Karl har vi men vi vill att Hugo ska stå först och Hugo Karl låter inte så bra tycker vi.
    Hugo Jonathan Karl då? Tycker släktnamn är en fin tradition. :)
  • Sommarsnö

Nu har pappan ändrat sig och kan tänka sig inte bara svenska namn. Jag själv gillar franska namn rätt mycket men det kanske blir konstigt att blanda med ett svenskt? Tar gärna emot tips på utländska namn som passar ihop med Hugo också alltså

• Sommarsnö

Vi har förresten två andranamn som vi klurar på - båda är släktnamn.
    Hugo Sanfrid
    Hugo Amandus
    Vad tycker ni om dessa?

• fluu
    Sommarsnö skrev 2015-06-17 14:48:17 följande:
    Hugo Sanfrid
    Hugo Amandus
    Vad tycker ni om dessa?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • charlie00

Hugo Sanfrid
    Hugo Amandus
    Vad tycker ni om dessa?

Absolut godkända andranamn! Tycker ni kan ha med Karl också hehe, det är klassiskt och "jämnar ut". Typ;
    Hugo Karl Sanfrid
    Hugo Karl Amandus.

Det funkar finfint med två korta namn efter varandra om man har ett längre som avslut.
  • En PantherTant
    charlie00 skrev 2015-06-22 14:59:53 följande:
    Absolut godkända andranamn! Tycker ni kan ha med Karl också hehe, det är klassiskt och "jämnar ut". Typ;
    Hugo Karl Sanfrid
    Hugo Karl Amandus.

Det funkar finfint med två korta namn efter varandra om man har ett längre som avslut.
    Toppenbra förslag!
  • spöke
    Hugo Sanfrid
    Hugo Amandus
    Vad tycker ni om dessa?
    Det är en fin tanke med släktnamn, tycker jag. Gillar båda alternativen.
Svar på tråden Andranamn till en liten Hugo?