• Äldre 26 May 17:49
    1494 visningar
    5 svar
    5
    1494

    Kan ditt barn skriva pa svenska? Hur har ni gjort?

    Jag bor i Frankrike och mina barn pratar rätt bra svenska  - när de vill :)

    Nu när de gar i skolan är det förstas franskan som tar över och pappan är fransk. Jag vill förstas att de ska prata mer svenska och lära sig skriva pa svenska när de lärt sig skriva bra pa franska. Hur har ni gjort? Har ni lärt barnen själva? Kan ni rekommendera en läsebok i svenska etc? 

  • Svar på tråden Kan ditt barn skriva pa svenska? Hur har ni gjort?
  • longis­landbl­oggen
    Äldre 3 Jun 05:31
    #1
    Annaïck skrev 2015-05-26 17:49:38 följande:

    Jag bor i Frankrike och mina barn pratar rätt bra svenska  - när de vill :)

    Nu när de gar i skolan är det förstas franskan som tar över och pappan är fransk. Jag vill förstas att de ska prata mer svenska och lära sig skriva pa svenska när de lärt sig skriva bra pa franska. Hur har ni gjort? Har ni lärt barnen själva? Kan ni rekommendera en läsebok i svenska etc? 


    Vår äldsta går i skolan i USA (har gått motsvarande förskoleklass och nu ettan i amerikansk skola). Jag tycker det har varit lättast att upprätthålla intresset för att öva på att skriva och läsa svenska genom att se till att han inte halkar efter i förhållande till engelskan. När han började läsa och skriva i skolan höll vi på med det rätt mycket hemma också och han var på samma nivå på båda språken. En tid senare kunde vi pga yttre omständligheter inte hålla på så mycket hemma och snabbt blev han allt bättre på att läsa/skriva engelska medan svenskan stannade av. Det gjorde att han började ljuda även svenska ord på engelska osv och svenskan blev plötsligt "jobbig". När vi hade möjlighet att börja jobba med det mer hemma igen vände det dock snabbt och vi är nu igen på samma nivå på båda språken.

    Vad jag försöker säga är att jag tror det är viktigt att komma till en punkt där det ena språket inte uppenbart kräver mycket mera ansträngning för då tror jag man bara halkar efter mer och mer. Jag tror inte du behöver oroa dig för att franskan skall bli lidande om ni jobbar mer med svenskan, all forskning jag kommit över i ämnet har snarast pekat på motsatsen.

    Så för att svara på dina frågor:

    Vi har jobbat med svenskan mycket hemma och speciellt mycket om engelskan haft ett övertag.

    Vi har lärt barnen själva. Talar enbart svenska med dem, även ute bland folk, trots att det kan kännas lite oartigt i början men då brukar jag förklara varför. Läser enbart på svenska för dem, tar alltid med mycket att läsa från Sverige och läser vi engelska böcker översätter jag i farten. Ser till att de hör annan typ av svenska än den jag ger genom att lyssna mycket på radio och se barnkanalen på ipaden. Vet inte hur gamla dina barn är men vi spelar tex "nyheter på lätt svenska" som SR har och pratar om det. Vi spelar även svensk musik. Studentlitteratur bland många andra gör läsförståelse-arbetsböcker till skolan och sådana beställer jag så vi kan göra dem hemma. Det breddar den typ av svenska barnen utsätts för. När äldsta har läsläxor specificeras det ofta inte vilken bok och då ser vi till att det är något på svenska. Osv osv...

    Det finns flera bra läseböcker, men det beror på lite vilken nivå de läser på i dag?
  • Äldre 3 Jun 09:48
    #2

    Är ni svenskar bada tva? Vi pratar ju franska mycket tillsammans i och med att min man är fransk

  • longis­landbl­oggen
    Äldre 3 Jun 17:09
    #3

    Ja, vi är svenskar båda två, vilket förstås gör det mycket lättare att vara konsekvent med att bara tala svenska med ungarna.

    De vänner jag har där föräldrarna har olika modersmål och som har lyckats bäst med att lära barnen sitt språk har gjort ungefär som jag, dvs varit konsekventa med att alltid läsa för barnen på egna språket och utsätta dem för andra källor till språket än en själv (tex radio, film, tidningar, böcker, skolböcker, läseböcker, romaner osv) och förstås att försöka spendera tid i ursprungslandet i den mån det går.

    Skillnaden för dem har varit att de förstås inte enbart kan tala sitt eget språk med barnet, men de gör det så fort den andra föräldern inte är med i samtalet.

    Hur gamla är barnen?


  • Äldre 6 Jun 19:48
    #4

    7 och 9 ar

  • Äldre 10 Jun 14:54
    #5

    Vi är från Frankrike men bor i Sverige. Svenska är oerhört mycket lättare att lära sig stava än franska (en anledning till att den svenska skolan är mycket slappare också) så du har tur.
    Jag ägnar 2-3 timmar per vecka för att lära min dotter skriva på franska med gammaldags böcker som fungerar alltid bäst. Det borde finnas en motsvarighet med svenska böcker.

Svar på tråden Kan ditt barn skriva pa svenska? Hur har ni gjort?