• Ebbagr

När tycker ni det är dags???

Jag hämtar hem min lilla finska lapphunds tik den 12 juni och jag har läst på en hel del om väldigt mycket saker. När tycke ni det är dags eller okej att börja lära henne att inte hoppa, skälla etc? Jag vet att man ska avleda till en början, helst om hon biter min hand exempelvis, men hon kommer bli ganska så stor, inte jätte stor utan större än liten och hon kommer inte få hoppa upp mot folk, och jag har läst lite om hur jag ska gå till väga men jag vill ändå höra råd från er hur ni har lärt eran hund att inte hoppa/skälla och ja vad som helst :) och när ni tycker det är dags att börja lära henne det?

Det råd jag hört är att när det plingar någon på dörren, ska jag vara beredd med godis och få henne att fokusera på mig och sen kan gästerna komma in och hälsa på hunden, hunden ska alltså inte hälsa på dem utan dem ska hälsa på hunden. Och detta med att skälla har jag också läst att istället för att stå å säga tyst och liknande ska jag avleda med godis. Är det någon som har något annat tips? :)

• Svar på tråden När tycker ni det är dags???
  • Aniiee

Avledning och positiv förstärkning, från början (det blir ändå inte så mycket sånt första veckorna, när man ändå bara är hemma och inte träffar så många andra vare sig hundar eller människor.) Skvallerträning, skvallerträning, skvallerträning, för, precis som du säger, när det ringer på dörren ska hunden "skvallra" till DIG att "nu ringer det på dörren", inte börja vakta och tokskälla.

Min hundar har fått lära sig arbetsordningen "skvallra, ligg, vänta, varsågod" när det ringer på dörren, och de gör det nu automatiskt. Då har de även hunnit lugna sig och hoppar inte på folk som kommer (eh.... utom på mig, då =P Mig hoppar de glatt på.)

Men framför allt tror jag på att arbeta med positiv förstärkning och skvallerträning. Skvallerträning kommer du ha mycket användning av, både hemma och ute när ni möter andra hundar, så läs på lite om det,

Lycka till Solig

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-05-26 22:47:00 följande:

Avledning och positiv förstärkning, från början (det blir ändå inte så mycket sånt första veckorna, när man ändå bara är hemma och inte träffar så många andra vare sig hundar eller människor.) Skvallerträning, skvallerträning, skvallerträning, för, precis som du säger, när det ringer på dörren ska hunden "skvallra" till DIG att "nu ringer det på dörren", inte börja vakta och tokskälla.

Min hundar har fått lära sig arbetsordningen "skvallra, ligg, vänta, varsågod" när det ringer på dörren, och de gör det nu automatiskt. Då har de även hunnit lugna sig och hoppar inte på folk som kommer (eh.... utom på mig, då =P Mig hoppar de glatt på.)

Men framför allt tror jag på att arbeta med positiv förstärkning och skvallerträning. Skvallerträning kommer du ha mycket användning av, både hemma och ute när ni möter andra hundar, så läs på lite om det,

Lycka till Solig

Tack för alla tips!!<3
    I allra första början kommer jag självklart bara vara hemma men några bekanta ska också skaffa valp och en ska också ta en finsk lapphund så vi har väl tänkt träffas några gånger och låta valparna busa av sig. Jag har läst på om skvaller träning men kan jag börja med de direkt? Att hunden ska ha ögonkontakt med mig innan hon får sitt godis och innan jag sätter ned maten är något jag börjar med direkt men jag kan börja med att hon kommer till mig när de plingar på dörrn nästan andra veckan?
    sjävlklart handlar första veckan mycket om att lära känna varandra och skapa en tillit och det kommer mest vara lek och stoj men vill också inte vänta allt för länge! :)

Tack!<3
Svar på tråden När tycker ni det är dags???