• Anonym (En eller ett?)

Heter det en PM eller ett PM?

Jag läser till jurist. Under vår utbildning skriver vi ofta PM (promemoria) och den brukar bestå av några sidor. Beskriva gällande rätt, analysera etc.

Nu till svenskan. Vi kan vara överens om att det heter EN promemoria. I tal och skrift förkortar vi ordet "PM". Vi använder aldrig ordet "promemoria" Heter det ETT PM eller EN PM?!

Vi juriststudenter är oense om detta och vi brukar "småtjafsa" (lite skämtsamt) om vad det egentligen heter. En pm eller ett pm...? 

Jag anser att det heter ETT PM. Även om PM är en förkortning av ordet "promemoria" så har just den förkortningen i princip blivit ett "ord". Det låter helt fel att säga "en pm"... eller jag kan ju ha fel, givetvis. Det kan ju bara vara så att jag felaktigt har vant mig vid att säga EN pm, och därav förklaringen till varför jag anser min tro vara rätt= Våra lärare säger olika - en/ett. Studenterna säger olika - en/ett.

Hmm? Vad är rätt?

• Svar på tråden Heter det en PM eller ett PM?
  • Bibbidi

Har alltid sagt "ett", eftersom mina lärare sa ex "skriv ett pm blablabla".

Aldrig hört att man ens kunde använda "en".... men det känns fel.Tungan ute

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Professorn)

Det heter det folk säger eftersom det är vi som använder språket som äger det. Eftersom folk säger olika kan det heta både en och ett. Själv säger jag ett PM men har inga problem att förstå vad det handlar om när andra säger en PM. Det är samma sak med t.ex. en/ett CV.

• Flash Gordon

En PM.

Eftersom PM är en förkortning av promemoria.

"PM" är inget eget ord.

Men det vardagliga är att folk säger "ett" som i "ett promemoria".

• Archandra

Det bästa stället att kolla hur man bör skriva något formellt korrekt är i Myndigheternas skrivregler. Kap 11 handlar om förkortningar. Där kan man läsa att pm skrivs med små bokstäver och att om man ska skriva i bestämd form heter det pm:et. Därmed tror jag vi kan vara på det klara med att det är ok att skriva ett pm.

• Tamla

Enligt Språkrådet har det dubbla genus och kan skrivas både som ett pm och en pm.

Svar på tråden Heter det en PM eller ett PM?