fria sovtider vid sjukdom?
När era små är sjuka låter ni dom då sova hur mycket de vill?
Går ni ifrån alla rutiner?
När era små är sjuka låter ni dom då sova hur mycket de vill?
Går ni ifrån alla rutiner?
Jag låter alltid min dotter sova hur mycket hon vill vi har inga fasta tider.
det beror på hur sjukt barnet är men oftats så håller vi oss till rutinerna... särskillt när han ska sova för natten. dock får han sova hos oss om han inte vill sova i sin säng.
okej..men det gör inte jag, för sover hon efter kl 15 så sover hon dåligt på natten.
Men ni som har lite rutiner.
hur gör ni?
Nej inte helt, men om han var riktigt sjuk skulle jag nog göra det. Än så länge har han fått sova så länge han vill på morgonen (såklart!) och en timme längre middagsömn, och så har vi lagt honom när han verkat trött på kvällen. Men han har uppenbarligen inte behövt så mycket extra sömn eftersom han varit vaken länge på kvällarna efter den längre middagsluren. Skulle han ha hög feber skulle det dock vara skillnad, då behöver de nog sova mer.
Jepp samma här.
Sist när lill-killen hade 39-40 graders feber sov/halvsov han ca 20 timmar av 24...
när ebba är sjuk så har vi inga rutiner alls. hon får då göra exakt vad hon vill när det gäller äta/sova osv... ebba är 21 mån.
hos oss får de inte sova efter kl 16.00 om de är sjuka, annars får de sova så mycket de vill.
Vi låter barnen sova så mycket de behöver när de är sjuka. Sömn är jättebra mot sjukor, vet ju själv hur gärrna man sover med en infektion i kroppen.
Verkar de trötta och hängiga så låter vi de somna även om det är på fel tider.
Jag tror att om man har fasta rutiner annars, så är det lätt att komma tillbaka till dem sen när barnet är frisk igen. När de är sjuka så behöver de mer sömn än annars.
Kan dock tillägga att vill de sova natt redan kl 18.00 istället för 19.00 när de är sjuka så får de självklart det.
Oki då kör vi på hennes villkor.
hoppas bara hon blir frisk snart för jag börjar känna mig väldigt sliten.