• Anonym (Orolig kille...)

Lämna någon med BORDERLINE

När jag träffade henne var hon omtänksam,  extremt närhetsberoende och hade separationsångest bara jag skulle gå till affären. 

Vi hade sex flera ggr om dagen,  hon ville ha hela tiden,  nästan så jag inte orkade med.  Vi var paret som höll hand och kramades jämt.

Sen kom första grälet,  som började med ett litet missförstånd,  jag märkte att hon inte kunde se ur någon annan synvinkel än sin egen.  Ögonen såg ut att ha förändrats,  de såg ut som en främling stirrade tillbaka på mig. 

Hon skriker hysteriskt,  allting som kan var fel är mitt fel oavsett hur snäll jag är mot henne annars.  Det slutar alltid med att hon gråter intensivt i flera minuter,  sen slutar hon tvärt.  Efter en stund kommer hon och håller om mig och enligt henne är det bra sen.

Men orden ekar i mitt huvud och de går inte bort.  Hon gör så här nån gång varannan vecka och nu har det gått så långt att jag snart inte orkar längre.

Vi rör inte varann längre men hon envisas med att vi ska vara ihop.  Jag är för mesig för att säga att jag vill göra slut.  Ser bara hennes hemska vredesutbrott framför mig...

Någon som vet hur man ska gå tillväga?

(hon vägrar ta medicin för hon säger att då tar jag henne inte för den jag är)

• Svar på tråden Lämna någon med BORDERLINE
  • Anonym (IPS)

Jag vill börja med att skriva att jag själv har diagnosen borderline eller emotionellt instabil personlighetsstörning (IPS) som det också kallas. Jag lever i en relation sedan 10 år tillbaka och vi har haft våra mot och medgångar. 
    Hur gamla är ni och hur länge har ni varit tillsammans?

Vilken person man än är tillsammans med, oavsett om personen har en konstaterad diagnos eller ej, så är det tufft emellanåt. Det viktigaste är kommunikation och det verkar som om du inte kommunicerar med personen..?
    Har du försökt berätta att du känner att hon förändras när hon blir arg?
    Har du sagt att du upplever att ni inte tar i varandra längre?
    Har du försökt säga att du vill avsluta?

En person med borderline är väldigt känslomässig och har svårt att hantera sina egna känslor. Den känsla som oftast visas utåt är ilska och så är det för de allra allra flesta, oavsett diagnos eftersom människor har kortare väg till ilska och har lättare för att visa den istället för tex sorg. Personer med borderline har ofta också väldigt svårt för separationer. Med tanke på de två grejerna kommer hon troligtvis reagera med ilska om du gör slut, men bakom den där ilskan finns enorm sorg, ångest och rädsla. Därför är det bra om du försöker lägga fram det på ett sådant sätt att det inte blir attackerande eller anklagande, utan istället bara din förklaring, från din sida utan att samtidigt hacka på henne.

Angående medicin så finns det ingen medicin för borderline.

• hsh

Borderline är snarare ett tillstånd än en sjukdom, så medicin finns inte. Har du pratat med henne när ni båda är lugna & glada? Hon behöver troligtvis hitta verktyg för att hantera sitt stormiga känsloliv. Sen är det faktiskt så att en person med borderline behöver verkligen hitta "rätt person" för uppdraget. Det kräver mycket från dig, så gäller att du själv är på bra fot med din egen personlighet och självkänsla. Men till din egentliga fråga: Du kan inte göra slut på ett bra sätt. Så har du bestämt dig för att göra slut, gör det. Bara inte i ett bråk.

• Anonym (tjej 22 år)

Känns som det skulle kunna va min pojkvän som skrev ditt inlägg, på nått sätt.

Ja jag har borderline och jag o killen har varit ihop i lite över ett och ett halvt år.

För 5 månader sedan så gav killen mig att ultimatum - sök hjälp eller så är det slut.

Jag sökte då hjälp, fick diagnosen borderline och nu väntar jag på att få börja min DBT-terapi. Jsg längtar! För jag orkar inte må dåligt över att han somnar före mig på kvällarna när vi ska sova (tex)... Jävla separationsångest... Jag vill lära mig hantera mina känslor, lära mig hur jag ska tänka istället!!!

Jag vet ju inte om hon sökt hjälp eller går i terapi.

Men be henne söka hjälp. Dbt är ju specialutformat för borderliners, ska tydligen fungera superbra!

Du kanske måste gå så långt att du blir tvungen att ge henne ett ultimatum, eller acceptera henne som hon är, eller lämna henne.

Iom att jag sökte hjälp så har jag och min kille det bättre än på läääääänge. Och jag har inte ens börjat terapin än, men den är på gånG! Bara att veta det känns bättre

• Anonym (Lisa)
    Anonym (tjej 22 år) skrev 2015-05-28 15:00:52 följande:

Känns som det skulle kunna va min pojkvän som skrev ditt inlägg, på nått sätt.

Ja jag har borderline och jag o killen har varit ihop i lite över ett och ett halvt år.

För 5 månader sedan så gav killen mig att ultimatum - sök hjälp eller så är det slut.

Jag sökte då hjälp, fick diagnosen borderline och nu väntar jag på att få börja min DBT-terapi. Jsg längtar! För jag orkar inte må dåligt över att han somnar före mig på kvällarna när vi ska sova (tex)... Jävla separationsångest... Jag vill lära mig hantera mina känslor, lära mig hur jag ska tänka istället!!!

Jag vet ju inte om hon sökt hjälp eller går i terapi.

Men be henne söka hjälp. Dbt är ju specialutformat för borderliners, ska tydligen fungera superbra!

Du kanske måste gå så långt att du blir tvungen att ge henne ett ultimatum, eller acceptera henne som hon är, eller lämna henne.

Iom att jag sökte hjälp så har jag och min kille det bättre än på läääääänge. Och jag har inte ens börjat terapin än, men den är på gånG! Bara att veta det känns bättre

Starkt gjort! Du är grym! Glad
Svar på tråden Lämna någon med BORDERLINE