• hönamor

    Hur gör man gelegodis med lite tuggmotstånd?

    Tänkte göra eget gele-godis men när jag gjort efter de enkla recepten typ gelatin o saft så blir det ju så poröst. Inte ens ungarna tyckte om det (och jag förstår varför). Blev ju bara en lös gegga i munnen. Hur får man det lite fastare så det liknar lite mer köpt godis? Går det ens!

  • Svar på tråden Hur gör man gelegodis med lite tuggmotstånd?
  • scanmia

    Har du testat marmeladgodis? Det kan ju bli lite segt eller tom knäckigt om det får koka tillräckligt länge.

    Jag har kokat på drygt 200 gram bär eller frukt (mosat), 1/2 dl glykos (eller vit sirap), 2 dl syltsocker (eller socker plus pektin) som kokas ihop ca 15 minuter. Lite citron kan tillsättas om frukten inte är syrlig. 3-4 gelatinblad smälts och rörs ner mot slutet. Häll i form som är klädd med något som släpper lätt (för annars blir det bara kladd!!), typ vaxpapper, och låt stelna. Skär i bitar och doppa i strösocker.

    De har ju också gelatin, men det går att få marmeladen karamellig och knäckig om den kokar ihop tillräckligt så att sockerhalten blir tillräckligt hög. Googlar du kan du säkert hitta vilka temperaturer du får bäst konsistens med (eller bättre recept!). Hallon har varit populärast i min familj, men mango, äpple och slånbär har funkat ok med. Kul med olika färger.

  • Aniiee

    Vad gjorde du efter för recept? Hur mycket vätska, hur mycket gelatin? Förmodligen hade du för lite gelatin och eventuellt för lite socker. Kokade för lite?

    Lite noggrannare beskrivning så är det lättare att lista ut vad som blev fel.


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • hönamor

    Det var efter nåt recept på tasteline, kommer inte ihåg exakt men ett väldigt enkelt med typ bara saft o gelatin, skulle inte ens koka. Hade i nästa sats i lite socker, kokade o glykos. Blev lite bättre men ändå lite för osegt. Ska prova igen


    Aniiee skrev 2015-05-28 22:31:13 följande:

    Vad gjorde du efter för recept? Hur mycket vätska, hur mycket gelatin? Förmodligen hade du för lite gelatin och eventuellt för lite socker. Kokade för lite?

    Lite noggrannare beskrivning så är det lättare att lista ut vad som blev fel.


Svar på tråden Hur gör man gelegodis med lite tuggmotstånd?