• Nidingbane

Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?

I och med att det nu börjar bli sommartider så betyder detta också Pride-tider dvs. alla är lika mycket värda oavsett sexuell läggning även om Pride mer och mer även blivit en manifestation rent för människor lika värde.

Men nu är frågan den om du verkligen tycker att alla människor har samma värde i praktiken? För det är en sak att tycka att alla borde ha samma värde. En annan om man nu tycker att livet i stort verkligen ser ut på så sätt? 

Ser livet verkligen ut på så sätt? Har vi människor verkligen samma värde i vardagens alla ve mödor och bekymmer? Tror du någonsin att alla människor kan uppnå samma värde i praktiken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?
  • Mascaraklumpar

De allra, allra flesta tycker nog att de själva och deras närmsta anhöriga är värda mer än andra.

Rent objekt har väl egentligen ingen något värde, antar jag.

• Nidingbane
    Överste Senap skrev 2015-05-28 22:00:41 följande:

Vad menar du med värde?

Värde som tänkande och kännande varelse, vilket utgör grund för människans naturliga rättigheter som frihet, drägliga materiella förhållanden. Är i princip lika för alla människor. Men nu är således frågan om du m fl. anser att verkligheten ser ut sådan.
  • Överste Senap
    Nidingbane skrev 2015-05-28 22:40:59 följande:

Värde som tänkande och kännande varelse, vilket utgör grund för människans naturliga rättigheter som frihet, drägliga materiella förhållanden. Är i princip lika för alla människor. Men nu är således frågan om du m fl. anser att verkligheten ser ut sådan.

Fortfarande ganska vagt. Det låter som ett symboliskt värde som ej är kopplat till ekonomiskt värde, förstår jag dig rätt? Har en massmördare samma värde som en hederlig människa? Är det en del av frågan?
  • Gosig
    Nidingbane skrev 2015-05-28 22:40:59 följande:
    Kvasiintellektuell smörja du kommer med Nidingbane. Det har aldrig och kommer aldrig att bli rättvist, naturligt att man står sig själv och sina käraste närmast. Vad gäller Pride förbättrar det inget, tvärtom skapar det irritation, vill du vara bög eller flata var det men kom inte och vifta med det som om du vore något speciellt bara på grund av din sexuella läggning.
  • Nidingbane
    Överste Senap skrev 2015-05-28 22:52:17 följande:
    Fortfarande ganska vagt. Det låter som ett symboliskt värde som ej är kopplat till ekonomiskt värde, förstår jag dig rätt? Har en massmördare samma värde som en hederlig människa? Är det en del av frågan?
    Med ett sådant svar, så borde du ha förstått frågan. För med ditt svar så har du ju faktiskt svarat på vad jag frågade om dvs, sagt vad du tycker. Nu vet jag det! Tack

Förövrigt kan jag bara hänvisa vad som står om människovärde i Wikipedia och NE. http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskov%C3%A4rde
  • Nidingbane
    Gosig skrev 2015-05-28 22:57:14 följande:
    Kvasiintellektuell smörja du kommer med Nidingbane. Det har aldrig och kommer aldrig att bli rättvist, naturligt att man står sig själv och sina käraste närmast. Vad gäller Pride förbättrar det inget, tvärtom skapar det irritation, vill du vara bög eller flata var det men kom inte och vifta med det som om du vore något speciellt bara på grund av din sexuella läggning.
    Menar du att jag har påstått det med att ställa denna fråga? Vad har jag påstått?
  • Överste Senap
    Nidingbane skrev 2015-05-28 23:01:54 följande:

Med ett sådant svar, så borde du ha förstått frågan. För med ditt svar så har du ju faktiskt svarat på vad jag frågade om dvs, sagt vad du tycker. Nu vet jag det! Tack

Förövrigt kan jag bara hänvisa vad som står om människovärde i Wikipedia och NE. sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskov%C3%A4rde

Och vad tycker du? Skiljer din syn sig från min?

Jag ser många olika sätt att tolka värde och ställde därför följdfrågor för att se om vi menade samma sak. Fortfarande inte klar på om vi gör det.
  • Gosig
    Nidingbane skrev 2015-05-28 23:01:54 följande:

Förövrigt kan jag bara hänvisa vad som står om människovärde i Wikipedia och NE. http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskov%C3%A4rde
    Hänvisa till WikipediaDrömmer. FN har inte gjort något konkret för att förhindra USA att begå folkmord runtom i världen och i Mellanöstern samt Turkiet så är ursprungsbefolkningen i stort sett utrotad med hjälp av USA och det är definitivt inga teorier utan bara se på fakta vilka USA hjälper och stjälper i världen.
  • Gosig
    Nidingbane skrev 2015-05-28 23:04:22 följande:
    Menar du att jag har påstått det med att ställa denna fråga? Vad har jag påstått?
    Syns rätt så tydligt med din benämning på Pride som om det vore något att ta fram i frågan om mänskliga rättigheter. Människan är naturligt närmast sig själv inget fel på det, självklart mänskliga rättigheter, vilket inte betyder att det måste arrangeras Pride.
Svar på tråden Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?