• Linsen

GoreTex-kängor i torkskåp på dagis :-[

Jag undrar lite vad man ska ha för vinterskor till sitt barn som håller honom varm och torr samtidigt som de passar på förskolan??
    Vi köpte ett par rejäla GoreTex-kängor nu till vintern och i dag hittade jag dem för tredje dagen på raken i torkskåpet och nu hade kanten runt hela sulorna släpp så de är obrukbara.
    Vi har gång på gång påpekat för personalen att de INTE får ställa skorna i torkskåp men det verkar inte som budskapet går fram.
    Pesonalen ville inte ta på sig ansvaret så nu är det bara att köpa nya skor igen.
    Hur har ni andra gjort med skor? Finns det överhuvudtaget skor som tål att stå i så hög värme? Att det finns en lös innersko i kängorna som_kan_torkas tycks inte hjälpa.

• Svar på tråden GoreTex-kängor i torkskåp på dagis :-[
  • Jennie Brunflo

Vad är det för kängor?

De kängor som vi får till dagis som har lös innerkänga brukar vi ta lös den på och bara torka den.
    De plagg vi får specifika instruktioner om att inte torka i torkskåp - de torkar vi inte i torkskåp.

Hittills har det bara gällt Reima-overaller.

Jag har aldrig hört talas om skor som inte får torkas i torkskåp...men det verkar finnas det också.

• Bettiz

Men om de har ställt skorna i torkskåpet måste de ju ha varit blöta... Så jag tycker du ska prata med butiken som sålde skorna, och påpeka att de inte "höll måttet" för en så dyr sko.

Vi har köpt flera par skor (billiga!) till sonen så att man kan alternera dem, och så gör det inget om något par blir förstört. Fast hittills har de faktiskt hållit bra! Visst ett par har blivit fuktiga inuti, men de har klarat att torkas i skåp...

• Linsen

Materialet GoreTex får inte ställas i hög värme p.g.a att dess egenskaper förstörs. Jag köpte kängorna just för att materialet inte kan bli blött utifrån och ett par kängor som inte är blöta behöver väl inte ens ställas i torkskåpet? Vi har varit ute i alla tänkbara väder med dessa skor och inte en endaste gång har de varit en fuktiga inuti.

• Linsen

Bettiz-> Eftersom vi inte har såna torkmöjligheter hemma så var detta en bra sko för oss. Det är skönt att kunna vara ute en hel helg utan att behöva tänka på om skorna är blöta och måste torkas.

• Månsi

på vårat dagis så står det en lapp på torkskåpet att vissas barns saker inte får torkas där
    och vems och vad

• Bettiz

Nä, om de inte blir blöta så verkar det ju knasigt att torka dem. I sådanafall tycker jag nog att personalen ÄR ansvarig, för det verkar ju vara lite "överkurs" att torka torra skor/kläder.

• Linsen

Månsi-> Det sitter en lapp om bl a sonens skor på förskolan.

• Jennie Brunflo

Men...du sa ju att det var sulan som lossnat....den är väl inte i gore-tex?

Och det har väl inget med själva goretex-materialet att göra.

OM det är så att sulan släppt hade jag baske mig gått tillbaka till försäljningsstället och klagat.
    Dyra skor ska inte tappa sulan!

• Linsen

Jennie-> Visst är det sulan som släppt p.g.a värmen. Limmet var bara en enda klet och visst kanske det går att laga, men materialet är ju i alla fall förstört då skorna varit i torkskåpet. Hur ska jag förresten förklara det i affären då det står i skorna att de inte får ställas i torkskåpet?

• Månsi

jaha men då kanske dom har problem med att läsa

väldigt tåkit ialf

Svar på tråden GoreTex-kängor i torkskåp på dagis :-[