Hej! Vill göra en uppdatering om vad som hände, samt lite tips till folk som ska bli placerade på Birkahemmet.
I början var bara min flickvän på Birkahemmet tillsammans med vår dotter.
Jag var där varje dag på hela besökstiderna.
När de först åkte in sa dom att de skulle endast få stanna i några dagar för att få känna på stället, och om hon inte ville bo kvar så behövde hon inte det. Dock var det ett hårt krav att hon skulle göra det; hotade med att omhänderta av våran dotter ifall hon inte åkte in.
Efter de dagarna så ville hon åka, men då sa dom att hon skulle behöva vara kvar i 8 veckor till. Såklart försökte hon säga emot, jag, mina föräldrar och hennes föräldrar.
När alla hade sagt till så blev det LVU på min flickvän, så hon var tvungen att stanna.
Efter 8 veckor säger dom att hon ska vara där 4 veckor till, och dessa 8 veckor som redan varit sjukt jobbiga för min flickvän blev väldigt ledsen när hon fick höra detta. Jag hade försökt flera gånger under all tid att få hämta min dotter och gå en promenad, eller låta min släkt se henne... Men det fick jag inte. (Även fast vi hade Gemensam VÅRDNAD!!!)
Min flickvän började utveckla jobbiga panikångestattacker när hon inte längre fick gå ut på promenader och stänga sin dörr, inte ens när hon sover. (!)
Jag flyttade in istället för att vara där på besökstiderna, och då fick inte jag heller gå ut. Jag ringde 11414 och sa detta högt så att en personal skulle höra, då kom hon springandes från andra siden innegården och sa "Hej! Om ni vill gå ut så kan jag följa med". Vårat krav att få gå ut på promenad med vårt barn var att en personal skulle följa med, men det hade dom aldrig tid för förutom denna, och en annan enstaka gång.
Efter 1-2 vecka(or) fick jag inte bo kvar där. Min flickvän fick även längre placeringstid och då ringde vi runt alla kontaktpersoner, advokater och folk som vi trodde kunde hjälpa oss.
Vi fick fram flera möten med soc. Det blev ju dock på Birkahemmet, eftersom de inte fick lämna stället... men jaja.
Efter ca 2-3 möten kom vi fram till med soc, att utegångsförbudet ska bort direkt. Det är sjukt att inte få gå promenader med sin bebis tyckte vi, och de höll med.
Våran kontaktperson blev helt rasande när hon fick reda på detta förut. Jag, min tjej, dotter och föräldrar tänkte genast åka till Slottskogen och gå en mysig promenad.
Genast ser våran kontakt person Ås* (*=a) och springer fram till mig som kör vagnen och tar tag i min arm och frågar vad vi sysslar med. Jag berättade om det nya beslutet och sa att det gällde från att vi kom fram till det. Hon blev helt röd i ansiktet, hon verkade som en sån sjuk maktmissbrukare alltså... Hon gick bananas för att hon inte hade kontroll över oss längre, vart vi fick gå (verkade det som). Det slutade med att fler av personalen kom, och de kom fram till att de vill inte låta oss gå idag, men kan göra det imorgon. Jag blev lite irriterad och förklarar att dom inte har rätt att låsa in oss längre. Jag tog ett steg påväg mot bilen och då ryckte hon tag i mig igen. Mina föräldrar försökte då (igen) förklara beslutet och att vi nu får gå ut. Å*a säger att vi får inte lämna förrän nästa dag, vilket inte var sant och som vi dagen efter fick reda på att hon hade fel om.
Det slutade iallafall att vi fick stanna på Birka den dagen också.
Sedan fick vi gå ut, vi mådde genast mycket bättre; kunde gå ut och äta pizza, handla, plocka blommor och ja.. helt enkelt bara vara utomhus :)
Vi fick bättre kontakt med Socialtjänsten efter att Birka inte lät oss gå ut när vi fick, och tillslut tar dom beslutet att flytta flickvän och dotter därifrån, till ett vanligt familjehem eftersom reglerna på Birka var för krävande.
Tjejen blev sämre psykiskt, hon trivdes inte i sitt nya familjehem. Det var väldigt smutsigt och stökigt, de hade 14-20 vildkatter i området som de alltid ställde ut mat till som även gick in i huset som dom ville. Tyckte själv det var jätte ofräscht där men ärligt, just då var vad som helst bättre än Birka.
Hon fick fortfarande panikångest-attacker och blev placerad på Brättegården (SiS ungdomshem)
Till det sjuka nu... de bestämmer sig för att skicka vår dotter till ett annat familjehem, ENSAM; istället för att bo hos mig! Hon är bara 7 månader gammal, jag har aldrig haft problem med några myndigheter alls och vi hade gemensam vårdnad.
Deras anledning här var att dom trodde att jag hade misshandlat min flickvän för att hon hade blåmärken, vilket båda nekar. De trodde jag kanske hade "impulsivt beteénde" och därför fick jag inte hem min dotter. Min familj hjälper alla åt, vi kontaktar många folk och tillslut hittar jag en perfekt advokat till mitt ärende.
Jag fick 1 besök hos min dotter under tiden hon var ensam hos en annan familj. När jag kom dit så åt "Mamman" en banan, mosade den med munnen och gav till min dotter. Jag tyckte det var konstigt av henne och ganska ohygieniskt, det märkte jag att de andra som var med också tyckte, (jag, min mamma och en kontakt från Socialtjänsten.) Kontakten sa till henne att lägga av (lol) och låta mig ge henne mat, hon var även noggrann att nämna att jag även skulle få en sked.
Vi åker till domstol (förvaltningsrätten göteborg) och där kom de snabbt fram till att hon omedelbart skulle hem till mig. Totalt var min dotter borta i över 1 månad
Efter det blev allting bara bättre, min tjej var dock fortfarande på Brättegården men vi hade brevkontakt och hon blev kort efter domstolsbeslutet också utskriven därifrån och fick då en egen lägenhet i Göteborg så att hon skulle kunna gå klart behandling mot sina psykiska besvär.
Just nu så bor vi alla ihop i en annan lägenhet, och har gjort det några månader. SÅ SKÖNT ATT SLIPPA BIRKA!
Om ni måste bo på Birkahemmet så kan jag ge er lite tips som kommer hjälpa
1. Oavsett hur mycket du avskyr en personal pga olika anledningar, visa aldrig det. Du måste ha respekt för allt och alla (som man även borda ha annars också).
2. Följ regler, även om ni får bisarra regler som vi fick (sova med öppen dörr, inte gå ut osv) Du kommer nog känna någon gång att det är meningslöst eftersom ingenting går framåt, men missköter du regler och sådant så kan du räkna att få stanna några veckor extra.
3. Ät med personal och andra på boendet, UMGÅS! Annars skriver de dåliga saker om dig i journalen som vidare går till Soc. Även om du inte gillar boende eller personal så måste du umgås med dom för att visa mognad.
4. Lås din dörr när du går. När vi fick regeln att dörren skulle vara öppen märkte vi flera gånger att andra människor kolla in genom dörren och senare blev 500kr kontakt stulet medan vi var i köket och matade vår dotter.
5. Gör ditt bästa för att hitta andra lösningar så att ni kan komma därifrån, nästan vad som helst är bättre än personalen som finns där. prata inte med din boendepersonal; prata med din kontaktperson på Socialtjänsten. Personalen på Birkahemmet bestämmer egentligen ingenting, det är Socialtjänsten som bestämmer och Birkahemmet måste följa de dom säger. Däremot ska du aldrig berätta det för personalen, då verkar du förmodligen uppkäftig.
6. Ta emot lite hjälp om dom erbjuder. Du behöver självklart inte säga ja till allting, men dom uppskattar och tycker det är väldigt positivt när man tar emot hjälp.
Det fanns få "humana" personaler där, och det var oftast bara dom som jobbade kväll/natt. Jag skulle nästan kunna säga att alla av de som jobbade på dagtid är maktmissbrukare. Därför att det extra viktigt att du gör som dom säger, annars kan du få dom riktigt frustrerade.
Lycka till! Det blir bra tillslut. Förresten, hur gick det med er?! Kommer ihåg söta Novalie de få gånger vi fick träffa varandra!