• Loppan8201

    Tremånadersbebis - orolig för kontakten med honom

    Jag har en tremånadersbebis som föddes en månad för tidigt. BVC korrigerar därav honom med en månad. Han fäste blicken runt 7-8 v o det stämde ganska bra med hans korrigering. Han ger fin ögonkontakt när han ligger ner o jg sitter ca 40 cm ifrån (t.ex han ligger o soffan o jag sitter bredvid med ansiktet ovanför hans). Närmare än så viker han bort blicken. Han tittar aldrig i ögonen vid amning (vid några enstaka ggr har han gjort det o lett mot mig, men flera v sen nu) och inte heller om jag håller honom i famnen.

    Han reagerar om man rör sig i rummet, dvs om jag kommer in/lämnar honom följer han mig med blicken. Han ger ifrån sig svarsljud emellanåt, men oftast inte. Ler mkt mot mig när jag pratar med honom men är ganska tyst i övrigt.

    Det som oroar mig är att jag inte får kontakt med honom vid matning, hålla honom i famnen o att han viker bort blicken om jag kommer för nära. Likaså att han är så tyst. Verkar gilla mest när man sjunger för honom. Känns inte som att sista veckorna att han gör mer ljud, vissa dagar låter han med vokalljud mkt o andra dagar inget alls.

    Skulle så gärna vilja höra att någon annan känner igen sig o att det inte var ngn fara. Jag tror inte jag orkar just nu om ngn skriver att det är tecken på autism el ngt annat fel.. BVC slår bort min oro med att det kommer nog, men känns inte som de tar min oro på allvar. O jag har ingen erfarenhet av bebisar så vet inte om det är såhär de är? Om han t.ex sitter ifamnen hos min man med ansiktet mot mig tittar han inte heller, det är uteslutande när han ligger ner o jag sitter över honom med ansiktet o ibland när han sitter i babysittern som han tittar på mig.

    Snälla stilla min oro...

  • Svar på tråden Tremånadersbebis - orolig för kontakten med honom
  • Anonym (Låter normalt)

    Tycker det låter normalt. Vår son med högfungerande autism följde oss inte med blicken, inga avarsljud eller direkta svarsleende heller i den åldern. Om man skulle träffa honom idag skulle man inte i första taget märka hans autism dock.

    Sedan finns det naturligtvis ingen garanti men det gör det ju aldrig.

  • Loppan8201
    Anonym (Låter normalt) skrev 2015-05-30 15:30:18 följande:

    Tycker det låter normalt. Vår son med högfungerande autism följde oss inte med blicken, inga avarsljud eller direkta svarsleende heller i den åldern. Om man skulle träffa honom idag skulle man inte i första taget märka hans autism dock.

    Sedan finns det naturligtvis ingen garanti men det gör det ju aldrig.


    Tack för ditt svar. Vad är högpresterande autism och hur upptäcktes det?
  • Anonym (Låter normalt)

    Högfungerande innebär att han har autism och normal begåvning.

  • Anonym (OroligN)

    Jag känner igen delar av det du skriver, med ögonkontakten. Vår som är 10 v, född 10 dagar sent, och började fixera blicken för nån vecka sedan och följer nu mobilen över skötbordet samt tittar och jollrar mot sina leksaker i babygymmet. Han följer oss på avstånd, som när vi går och kommer men söker aldrig blicken. Kan fånga den om jag böjer mig över honom. Lett har han gjort ett fåtal gånger...

    Dessutom gillar han inte att bli buren eller sitta i knäet, ligger helst ned själv i vagnen, babygymmet, sängen eller babynestet. Blir ledsen att han inte verkar intressets av oss och tyvärr verkar symptomen peka på autism när man söker på det men alla runt oss säger att det kommer och att han mår bra, men min magkänsla vägrar ge sig. Vill få tid hos läkare/psykolog och gå vidare med detta...

  • Anonym (L)

    Min son är snart 4 månader och är född 3 veckor för tidigt och hans beteende låter väldigt likt din bebis. Jag tror att det delvis kan ha med synen att göra. Många bebisar ser dåligt på nära avstånd och har svårt att fästa blicken om man kommer för nära. Försöker att inte oroa mig för mycket, men det är svårt att inte måla fan på väggen.

  • Loppan8201
    Anonym (L) skrev 2015-06-12 14:02:13 följande:

    Min son är snart 4 månader och är född 3 veckor för tidigt och hans beteende låter väldigt likt din bebis. Jag tror att det delvis kan ha med synen att göra. Många bebisar ser dåligt på nära avstånd och har svårt att fästa blicken om man kommer för nära. Försöker att inte oroa mig för mycket, men det är svårt att inte måla fan på väggen.


    Tack för ditt inlägg. Bara att höra fler i samma situation känns bättre. Även om jag kommer älska min son lila mycket oavsett så är det en liten bit i hjärtat som går sönder varje gång han vänder bort sin blick. Du får gärna hålla mig uppdaterad hur det går för dig så ska jag oxå göra det. Han tittade på mig i famnen ett par ggr förra veckan men inget hittills denna vecka..
  • Loppan8201

    Tack för ditt inlägg. Skriv gärna hur det går så håller vi tummarna för våra guldklimpar.


    Anonym (OroligN) skrev 2015-06-12 13:35:39 följande:

    Jag känner igen delar av det du skriver, med ögonkontakten. Vår som är 10 v, född 10 dagar sent, och började fixera blicken för nån vecka sedan och följer nu mobilen över skötbordet samt tittar och jollrar mot sina leksaker i babygymmet. Han följer oss på avstånd, som när vi går och kommer men söker aldrig blicken. Kan fånga den om jag böjer mig över honom. Lett har han gjort ett fåtal gånger...

    Dessutom gillar han inte att bli buren eller sitta i knäet, ligger helst ned själv i vagnen, babygymmet, sängen eller babynestet. Blir ledsen att han inte verkar intressets av oss och tyvärr verkar symptomen peka på autism när man söker på det men alla runt oss säger att det kommer och att han mår bra, men min magkänsla vägrar ge sig. Vill få tid hos läkare/psykolog och gå vidare med detta...


  • Loppan8201

    Tänkte uppdatera lite och höra även hur era små guldklimpar mår. Min lille kille är numera drygt 4 månader och sedan ngn vecka tillbaka har det hnt mycket. Han tittar numera i ögonen mycket vid flaskmatning samt släpper taget vid amning för att titta upp i ögonen och le. Det går att få fin kontakt med honom när jag håller honom i famnen och numera kan han titta i ögonen på väldigt nära håll. Det är inte hela tiden men det har hänt mycket. Han använder även svarsljud allt mer och mer och bjuder mer på leenden. Jag hoppas det håller i sig och att det bara var en lite längre startsträcka som behövdes Jag känner mig i detta nu inte orolig och hoppas även ni får känna detsamma med era små klimpar.

  • Anonym (L)

    Skönt att det har blivit bättre. Här upplever jag det som att det blivit lite bättre också. På dagarna är han mest nyfiken på omgivningen vilket kanske inte är så konstigt egentligen, men på kvällarna innan han somnar kan han ligga i sin säng (som står intill min) och titta mig i ögonen länge och småprata. Det är så mysigt! Men han tittar även på mig oftare när jag har honom i famnen.

  • Loppan8201

    Åh så härligt! Bara att konstatera att de små liven är olika. Jag bara önskar att man får höra lite mer från BVC kring det och inte bara vid 4-5 v ska de fästa blicken och sen ska de titta djupt i ögonen vid amning annars är ngt knas. Jätteskönt att höra om din lilla bebis och att även han har börjat titta mer i ögonen. 

Svar på tråden Tremånadersbebis - orolig för kontakten med honom