• Hermess

Vilket namn är finast av dessa?

Hej!
    Jag undrar vilket tjejnamn och vilket killnamn av dessa ni tycker är finast?
    Tycker ni inte om något av namnen så kan ni välja det som är minst fult.

Tjejnamnen: 
    Zahraa
    Mariam
    Fatima
    Ayat
    Benin (uttalas inte som "mitt _ben_"
    Sara

Killnamnen:
    Karim
    Isa
    Isak

Skulle vara jättesnällt om ni kunde kommentera vilket namn som är finast, men skulle vara dubbelt så snällt ifall ni kunde kommentera era åsikter om alla namn.

• Svar på tråden Vilket namn är finast av dessa?
  • Anonym (Hmm)

Tycker Sara låter bäst som tjejnamn, gillar inget av de andra ens lite. Är jag tvungen att välja något av de andra så skulle det bli Mariam.

Av killnamnen är det Isak... Kände en Karim en gång och han var en jävla idiot, det namnet ger mig dåliga vibbar. Isa... jag känner fler tjejer som heter eller kallas för Isa än vad jag gör killar. Det känns som ett tjejnamn.. Isadora (Isa) så det känns inte ens som ett killnamn.

• Anonym (Fint)

Isak är finast av pojknamnen tycker jag
    Och Miriam istället för Mariam hade varit jättefint

• moontos

Karim får mig att tänka på en kille med mörkt väldig lockigt fint hår. det gillar jag ^^ isak är både fint och inte..isa gillar jag inte.

Zahraa, nej. Ayat, Sara och Fatima är ok. Benin tycker jag ser väldigt fint ut skrivet men vet inte hur det uttalas riktigt. Mariam känns lite..nja. inte helt rätt.

• Hermess
    moontos skrev 2015-05-31 12:30:30 följande:

Karim får mig att tänka på en kille med mörkt väldig lockigt fint hår. det gillar jag ^^ isak är både fint och inte..isa gillar jag inte.

Zahraa, nej. Ayat, Sara och Fatima är ok. Benin tycker jag ser väldigt fint ut skrivet men vet inte hur det uttalas riktigt. Mariam känns lite..nja. inte helt rätt.

Det är svårt att förklara hur Benin uttalas. Men alltså varken som ben eller benn, utan något däremellan.

Typ Beniin/Bäniin.

Men tack för svaret (och ni två andra som svarat). Har beslutsångest haha. :(
    Hade kunnat välja Sara och Isak isåfall, eftersom majoriteten verkar föredra dem. Men min man är inte speciellt förtjust i namnen. 
  • Hermess

Jag föredrar nog Isa av killnamnen.
    Det låter ju självklart mycket finare på arabiska, och det ses som ett tjejnamn i Sverige. Men jag tror inte det är såå illa ifall folk antar (innan de träffar honom) att det är en tjej, bara genom att höra namnet? 

• fluu

Zahraa - Nja, krångligt. Låter som ett "kändisnamn", gillar z i namn.

Mariam - Vackert! Funkar rätt bra i Sverige ändå även om Miriam/Mirjam funkar ännu bättre och är ännu vackrare.

Fatima - Otroligt vackert! Gillar det skarpt faktiskt. Det känns som om det, med denna stavningen, funkar lätt i Sverige.

Ayat - Gillar inte alls... ljudet är fult och jag tänker bara på en elak kille..

Benin - Tänker bara på landet. Gillar inte ljudet.

Sara - Bra, enkelt, vackert, gångbart på alla vis. Lite hårt och kanske lite uttjatat.

1. Sara/Fatima
    2. Mariam
    3. Zaharaa
    4. Benin
    5. Ayat.

Karim - Gillar inte ljudet, det låter elakt på något vis.

Isa - Är i sig vackert, men i Sverige ett flicknamn och det kanske kan orsaka förvirring.

Isak - Gillar! Bra på precis alla vis.

1. Isak
    2. Isa
    3. Karim

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Zerc

Isa låter som en tjej... Jag tänker automatiskt på en tjej när jag hör Isa. Har träffat en kille en gång som hette Isa och alla bara kollade konstigt på varandra och såg ut att tänka: Är inte det ett tjejnamn?

Oftast kallas människor som heter Isadora för Isa, som någon sa ovan. Eller någon som heter Isabell, Isabella

• Hermess
    Zerc skrev 2015-05-31 15:01:55 följande:

Isa låter som en tjej... Jag tänker automatiskt på en tjej när jag hör Isa. Har träffat en kille en gång som hette Isa och alla bara kollade konstigt på varandra och såg ut att tänka: Är inte det ett tjejnamn?

Oftast kallas människor som heter Isadora för Isa, som någon sa ovan. Eller någon som heter Isabell, Isabella

Är ju mest det som får mig att tänka efter lite.. Älskar verkligen namnet, och det uttalas inte som tjejnamnet Isa egentligen, utan bara i Sverige, men ska man bo här så blir nog många lite förvirrade. 

Fluu: Tack så mycket för ditt svar! 
  • Xenia
    Hermess skrev 2015-05-31 00:48:12 följande:

Hej!
    Jag undrar vilket tjejnamn och vilket killnamn av dessa ni tycker är finast?
    Tycker ni inte om något av namnen så kan ni välja det som är minst fult.

Tjejnamnen: 
    Zahraa
    Mariam
    Fatima
    Ayat
    Benin (uttalas inte som "mitt _ben_"
    Sara

Killnamnen:
    Karim
    Isa
    Isak

Skulle vara jättesnällt om ni kunde kommentera vilket namn som är finast, men skulle vara dubbelt så snällt ifall ni kunde kommentera era åsikter om alla namn.

Mariam gillar jag bäst. 
    Zahraa tycker jag har för komplicerad stavning, en form av Sara? Hellre t ex Zahira.
    Fatima är också fint.
    Ayat - fint men stor risk för felstavning/felhörning, tror jag, eftersom det är så ovanligt. Personligen skulle jag föredra Aida/Ayda.
    Sara är ok, men väl vanligt
    Benin tycker jag sämst om. För likt landet, ordet "ben" (hur det uttalas vet man inte när man bara ser det skrivet) och för likt Benjamin/Ben.

Betr killnamnen så tycker jag om både Isak och Karim. Isak om ni vill välja ett vanligare namn.
    Isa är för likt flicknamnet Isa, föreslår varianten Issa el Essa i stället.
  • Hermess
    Xenia skrev 2015-05-31 23:54:39 följande:
    Mariam gillar jag bäst. 
    Zahraa tycker jag har för komplicerad stavning, en form av Sara? Hellre t ex Zahira.
    Fatima är också fint.
    Ayat - fint men stor risk för felstavning/felhörning, tror jag, eftersom det är så ovanligt. Personligen skulle jag föredra Aida/Ayda.
    Sara är ok, men väl vanligt
    Benin tycker jag sämst om. För likt landet, ordet "ben" (hur det uttalas vet man inte när man bara ser det skrivet) och för likt Benjamin/Ben.

Betr killnamnen så tycker jag om både Isak och Karim. Isak om ni vill välja ett vanligare namn.
    Isa är för likt flicknamnet Isa, föreslår varianten Issa el Essa i stället.
    Zahraa är inte en annan form av Sara, man uttalar ju h:et, annars låter det ju som Zara.
    Såhär uttalas det: translate.google.se/ 
    Lyssna på den arabiska rösten, inte den svenska. Om man bortser från att han säger "al" i början så är det rätt uttal. Det sista ljudet blir dock rätt svårt att få till här i Sverige, så det blir bara ett vanligt A. 

Och Issa var en bra variant istället för Isa, dessutom bär fler män namnet Issa än Isa i Sverige. Tack! 
  • Hermess

Oj blev fel med länken.
    Bara att gå in på google translate (från svenska till arabiska) och skriva Zahra, och lyssna på arabiska rösten.  

Svar på tråden Vilket namn är finast av dessa?